Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Nurten'in konukları

Nurten ERK

Koç, Trakya'da modern hayvan çiftliği kuruyor

Koç Grubu, SEK'le süt üretimine girmesinin ardından şimdi de hayvan çiftliği kuruyor. Koç Holding Tüketim ve Tekstil Grubu Başkanı Cengiz Solakoğlu, ‘‘Maret ve SEK ortak projeyle Trakya'da modern hayvan çiftliği kuracak. Bu çiftlik köylülere örnek olacak’’ dedi.

Koç Grubu, yıllar önce hızlı büyüyeceği alanlar olarak belirlediği gıda ve perakendecilik sektöründeki ağırlığını artırıyor. Grup bir yandan bu sektörlerde yeni yatırımlarını sürdürürken, bir yandan da et ve süt üretim tesislerine işleyecek kaliteli ürün sağlamaya yönelik projelerini hayata geçiriyor.

Koç Holding Tüketim ve Tekstil Grubu Başkanı Cengiz Solakoğlu, grup şirketlerinden Maret ve SEK'in ortak projeyle Trakya'da modern bir hayvan çiftliği kuracağını açıkladı. Solakoğlu, yabancı kuruluşlarla da işbirliği yapacakları bu çiftliğin diğer köylülere örnek bir model teşkil etmesini amaçladıklarını söyledi.

Bu arada Koç Grubu, 2.5 yıl önce satın aldığı Pastavilla Makarna'yı da önümüzdeki ay halka açacak. Pastavilla, Koç'un 1995'ten bu yana halka açacağı ilk şirket olması açısından önemli. Solakoğlu, aynı şekilde SEK'i de hazır olduğunda halka açacaklarını belirtti. Cengiz Solakoğlu ile grubun gıda ve perakende sektöründeki yeni yatırımlarını, halka açılma projelerinin yanısıra, Koç Grubu'nun Rusya ve Türk Cumhuriyetleri pazarına bakışını konuştuk.

Perakendecilik ve gıda sektörünün Koç Grubu'ndaki ağırlığı nedir?

- Geçmişte yüzde 5-6'ydı. Bugün yüzde 10-12. Hedeflediğimiz rakam ise beş yılda yüzde 20. Koç Holding, bundan 8 yıl kadar önce hızlı büyüyeceği alanlardan birisi olarak gıda ve perakendecilik sektörünü seçmişti.

Azerbaycan ve Kazakistan'da neden dağıtım şirketi kurdunuz?

- Düzey Pazarlama, Türkiye'de gıda dağıtımı konusunda çok güçlü. Bu gücümüzü ihracat alanına da göstermek için markalarımızı dış pazarda tanıtacak, dağıtımını sağlayacak satış teşkilatları kurma kararı aldık. Türkiye'nin tabii pazarları olarak da Türk Cumhuriyetleri'ni ve Rusya'yı gördük. Azerbaycan ve Kazakistan'da, yüzde 70'i Koç Grubu'na, yüzde 30'u Türk Henkel'e ait ortak bir dağıtım şirketi kurduk.

Niçin Türk Henkel?

- Bizim gıda ağırlıklı ürünlerimiz, onların da temizlik ve kozmetik ürünleri var. Bunlar birbirini tamamlayan ürünler. Bizim kanalımızla malını satmak isteyen Türk üreticileri olursa, onlara da hizmet sunacağız.

Rusya ve Türk Cumhuriyetleri pazarını nasıl görüyorsunuz?

- Bizim tabii pazarlarımız Türk Cumhuriyetleri, Rusya, Bulgaristan Romanya, Arnavutluk. Bu ülkelerde önce pazarlama örgütümüzü güçlendirmek, sonra da gıda üretim tesislerimizin bir bölümünü bu ülkelere taşımak böylece buralarda güçlenmek istiyoruz. Ben bu ülkelerde ciddi kuruluşların Türk malının imajını yükseltecek şekilde hareket etmelerini ve başlangıçta para da kaybetseler kaliteden taviz vermemelerini arzuluyorum. Buralara geçmişte çok kalitesiz ürünler gönderilmiş Bu nedenledir ki bugün maalesef Rusya ve Türk Cumhuriyetleri'ne kimliklerini gizleyerek malını satmak isteyen Türk işadamlarını görüyoruz. Irak ve İran pazarlarının da açılmasıyla birlikte Doğu Anadolu'da gıdaya dayalı üretim tesislerinin kurulacağına inanıyorum.

Dağıtım konusunda başka ülkelerde de şirket düşünüyor musunuz?

- ABD'de New Jersey'de ‘‘Vitelli Foods’’ adlı dağıtım şirketimiz var. ABD pazarında da dağıtımda güçlenmek istiyoruz.

Gıdada başka yatırımlarınız olacak mı?

- Gıda ekonomik krizden en az etkilenen ve stratejik önemi olan bir sektör.1995 sonunda Pastavilla Makarna'yı, geçen yıl SEK'in fabrikasını aldık. Halen bulunduğumuz, salça, konserve, makarna, et, sütte yeni yatırımların yanısıra bisküviyi düşünüyoruz.

SEK için yeni projeniz var mı?

- Şirketin mali yapısını hızla düzelterek halka açmayı planlıyoruz. Önümüzdeki iki yıl içinde tesisleri bugünkü yerinden taşıyarak teknolojisini yenileyeceğiz. Türkiye'de et ve süt sanayicileri işleyecek ürün bulamaz hale geldi. Maret ve SEK'in bu konuda da ortak bir projesi olacak.

Nedir bu proje?

- Trakya'da diğer çiftçilere de model teşkil edecek, modern bir hayvan çiftliği kuracağız. Hayvan ırkının geliştirilmesi, et ve süt veriminin artırılması için yabancı kuruluşlarla işbirliği yapacağız.

Çiftliğin büyüklüğü ne olacak?

- Herkesin ulaşabileceği bir büyüklükte olmasını istiyoruz. Bunun için 50 başlık bir çiftlik düşünüyoruz. Yarısı et, yarısı süt inekçiliği için olacak. Bu modeli köylülere tavsiye edeceğiz. Biraraya gelerek, modern ahırlarda, fenni metodlarla ineklerini sağmalarını ve beslemelerini önereceğiz. Biz sadece model bir çiftlik yaratacağız. Sonra anlaşmalı çiftçi modeliyle bu çiftliklerin artırılmasına çalışacağız. Model çiftliğin GAP bölgesinde de kurulmasını istiyoruz.

CENGİZ SOLAKOĞLU

Koç Holding Tüketim ve Tekstil Grubu Başkanı, Yürütme Kurulu Üyesi Cengiz Solakoğlu, 1943 doğumlu. İstanbul Üniversitesi İktisadi Ticari İlimler Akademisi Maliye Muhasebe mezunu. Solakoğlu, iş hayatına 1967 yılında Beko Ticaret'de satış mümessili olarak başladı. Daha sonra Beko'da sırasıyla satış şefliği, bölge müdürlüğü, satış müdürlüğü ve genel müdürlük görevlerinde bulundu. 1983'de Atılım A.Ş.'nin genel müdürlüğüne getirildi. 1991'de Koç Holding Tüketim Ürünleri Grubu Başkan Yardımcılığı'na atandı. 1994'de Koç Holding Tüketim Grubu Başkanlığı'na getirilen Solakoğlu, 1996'dan bu yana da Koç Holding Tüketim ve Tekstil Grubu Başkanı ve Yürütme Kurulu Üyesi olarak görev yapıyor. Solakoğlu, İstanbul Sanayi Odası'nda da (İSO) Yönetim Kurulu Üyesi.

Pastavilla Makarna'yı halka açıyoruz

Pastavilla Makarnacılık Koç'a geçtikten sonra neler yapıldı?

- Verimliliği artırdık, teknolojisini yeniledik, mali yapısını düzelttik. ABD'deki ihracat pazarlarının anti dampingle kısılmasına rağmen, Rusya ve yeni pazarları açarak, şirketin kapasite kullanım oranını yükselttik. Borç yükünü aşağı çekerek, halka açılır hale getirdik.

Ne zaman halka açıyorsunuz?

- Pastavilla'nın halka arzı muhtemelen 7-8 Mayıs tarihlerinde gerçekleştirilecek. Pastavilla 95'ten beri halka arz edilecek ilk şirketimiz. Pastavilla, Koç Grubu'nun halka açık 18'inci şirketi olacak.

Halka açılmayla ne kadarlık kaynak bekliyorsunuz?

- Şirketin yüzde 16'sını halka arz edeceğiz. 4.5 milyon dolarlık kaynak bekliyoruz. Pastavilla'nın ödenmiş sermayesi 500 milyar lira. 1996'da net 51.4 milyar, 1997'de de 269.7 milyar lira net kâr etti. 1998 tahmini net kârı 990.1 milyar lirayı bulur. Halka açılmayla sağlanacak kaynak, emisyon pirimli olarak şirkete konacak. Bu kaynakla tesisleri modernleştireceğiz. Amacımız güçlenen pazarlama ağımızla birlikte makarnadaki kapasitemizi, 2000 yılına kadar 60 bin tondan 100 bin tona çıkarmak. Bunun yarısını ihrac etmeyi planlıyoruz.

Tat Gıda'ya El Nino yatırımı

Tat Gıda'da yeni yatırımınız olacak mı?

- Tat, kapasite olarak dünyanın ilk beş salça üreticisinden biri. Tat Gıda'da bu yıl 9 milyon dolarlık yeni yatırımla ürün çeşitlemesine gidiyoruz. Cam kavanozda doğranmış domates ve konserveler, bugünlerde piyasaya sunuluyor. Modern bir ketçap üretim hattı kurduk, ketçapta ihracat planlıyoruz. Tat, hava şartlarından çok etkilenen bir şirketti. Geçen yıl El Nino'dan üretimimiz ve kalitemiz olumuz etkilendi. Bu da ihracatımıza olumsuz yansıdı.

İSO, Rusya'da toplanacak

Rusya ve Türk Cumhuriyetleri'ndeki deneyimlerinizi diğer sanayicilerle paylaşıyor musunuz?

- Sanayicilerimize Rusya'nın potansiyelini göstermek için Haziran ayı Yönetim Kurulu toplantısını Rusya'da yapacağız. Sayın Başkan Hüsamettin Kavi de buna sıcak bakıyor. Moskova Belediye Başkanı ve Büyükelçimiz'le konuşacağız. Orada atıl durumda birçok sanayi tesisi var.













X