Fransız otomobil üreticisi Citroen yarattığı alt markalarda çok önemli işler yapıyor. DS ailesi gibi Picasso ailesi de bu konuda ön plana çıkıyor. Kompakt sınıfın en önemli oyuncusu C4 Picasso sunduklarıyla bu sınıfın ön plana çıkan modellerinden biri olmayı başardı.
2009 yılında 26 bin adet olan lüks oto satışlarının, 2011 Ekim ayında getirilen yüzde 130’luk vergi yüküne rağmen bu yıl sonunda 65 bine, 2016 yılında ise 100 bin adede ulaşması bekleniyor. Bunda da markaların Türkiye’ye vergi avantajlı 1.6 litrelik motora sahip modelleri getirmesi etkili oluyor. Öte yandan X5 modelinin 2 litre motorlu versiyonunu getiren BMW, fiyatı 60 bin lira birden düşürdü.
#CeoAvrupa Birliği (AB) ülkelerinde yaşanan kriz nedeniyle beklediğini bulamayan otomotiv devleri, ilk 6 aydaki rekor satışlar nedeniyle Türkiye’yi kurtarıcı olarak görmeye başladı. Alman Opel’in Pazarlama Direktörü Michael Meyer, Avrupa’da 2015 yılına kadar herhangi bir yükseliş beklemediklerini belirterek, “Türkiye ve Rusya bizim yıldız ve favori ülkelerimiz. 2 ülkeye büyük önem veriyoruz” dedi.
Ocak-Haziran döneminde lüks sınıfta yüzde 36’lık artış yaşanmasına rağmen satışları yüzde 16 düşen BMW, ikinci yarıya hem yeni model hem de fiyat desteğiyle hızlı girip arayı kapatmayı amaçlıyor. Borusan Otomotiv İcra Kurulu Başkanı Eşref Biryıldız, “Rakiplerden dayak yiyince açılıyoruz. İkinci yarı yeni modellerimizle aradaki farkı kapatıp rekor satışa ulaşacağız” dedi.
Tofaş da elektrik modasına uyarak Doblo’yu İtalyan Fiat’ın isteğiyle fişe taktı. Türk mühendisler tarafından 2 ay gibi kısa bir sürede geliştirilen iki elektrikli Doblo için 40 milyon Euro yatırım yapıldı. 2011 yılı ortasında seri üretime hazırlanan Tofaş, elektrik motoru konusunda ise Arçelik’le işbirliği yaptı.
İsrail, ‘Mavi Marmara’ gemisine düzenlediği saldırı sonucu Türkiye’yle üst düzeye çıkan gerginliğe rağmen, Bursa’dan alacağı elektrikli otomobil siparişlerini artırdı. Renault’nun yıl sonunda Bursa fabrikasında üretmeye başlayacağı ilk elektrikli modeli Fluence Z.E’nin en büyük müşterisi olan İsrail, satın alacağı elektrikli araç sayısını yılda 35 bin adede çıkarırken, 5 yılda 150 bin araç ithal edecek.
Koskaca, aman ne koskocası yahu, öyle demeye alışmışız ama koskoca dediğimiz yıl göz açıp kapatıncaya kadar geçiyor. Beni de bu her yıl dönümlerinde tuhaf bir hüzün kaplıyor. Eeee her yıl böyle olunca dedim ki kendi kendime, "Ey Rüzgarın Kızı! Çık şu buhrani ruh halinden, silkin ve kendine gel. Geçen, yıl olsun yahu ne olacak, sağlığın, sıhhatin, sevdiklerin hala seninleyken gülümseyerek uğurla, doya doya yaşadığın bu yılı!"
Eveeet... Bu hafta ’Bu senin motorun mu?’ testimizde Honda CBF 1000 var. Birkaç ay önce Honda’nın davetlisi olarak gittiğim Yunanistan lansmanında başıma gelen sağlık problemleri nedeniyle doya doya kullanamadığım CBF 1000’in tadını çıkarmak Türkiye’ye kısmet oldu. Henüz 2-3 haftalık bir beraberliğimiz olmasına rağmen CBF 1000 ile açıkçası pek çok konuda anlaştık.
Bu haftaki test konuğum Japon Mitsubishi’nin Avrupa lansmanını Şubat ayında Antalya’da yaptığı yeni pick-up modeli L200. Tam eşimin kafasından ’pick-up’ kelimesini silip daha küçük ve mütevazı bir araç için beynini yıkarken, Ağustos ayında Türkiye’de piyasaya sunulacak yeni L200’ü teste göndermeleri planlarımı altüst etti. Sürüş İzlenimi:
Bu hafta İtalyan Alfa Romeo’nun Giugiaro tasarımlı yeni modeli 159’u okuyucuların ve çevremdekilerin isteği üzerine teste aldım. Dünyada olduğu gibi Türkiye’de de bir çok fanatiği bulunan Alfa markasına neden tutkuyla bağlanıldığını bu test sonrasında daha iyi anladım. Ancak aracın arkasını test eden danışmanlarımı (eşim ve kızım) iç hacmi pek tatmin etmedi.
Geçtiğimiz hafta Mitsubishi’nin 6 kere üst üste olmak üzere toplam 11 kere Dakar Rallisi’ni ve 4 kere de Cross-country rallilerinde FIA Dünya kupasını kazanan 4X4 modeli Pajero’yu test ettim ve 1 hafta boyunca kendimi ’Dakar şampiyonu’ gibi hissetim. Yarışçı kimliği ile piyasadaki 4X4’lerden ayrılan Pajero’nun Türkiye’deki fiyatı ise 113 bin 160 YTL.
Citroen’in küçük sınıftaki temsilcisi C2, küçük boyutları ve sevimli görüntüsü ile son dönemde Türkiye’de de özellikle gençler ve kadınlar tarafından büyük ilgi görüyor. Öncüsü Saxo VTS kadar başarılı bir performansa sahip olan C2’nin spor versiyonu VTS de geçtiğimiz günlerde Türkiye’de satılmaya başlandı. Bu haftaki test konuğumuz olan C2 VTS ile bende 20’li yaşlarıma geri döndüm.
Renault’un 1984 yılında ’tek hacim’ kavramı ile piyasaya sunduğu Espace, geçirdiği 21 yılın ardından yeni yüzüyle 2005 yılı sonunda Türkiye’de satışa sunuldu. Avrupa’da çok amaçlı otomobil (MPV) kavramına öncülük eden ilk otomobil olma özelliğini de taşıyan Espace’yi geçtiğimiz hafta ailecek test etme imkanı bulduk.
Amerikada doğan ve tüm dünyada hızla gelişen SUV segmenti birçok markayı bu segment için araç üretmeye itiyor. Hatta bazı markalar var ki, safkan spor otomobil üretmesine rağmen bu segmentten pay alabilmek için SUV araç üretimine başladı. İşte o markalardan birisi de kuşkusuz Porsche. Lüks SUV’lara olan ilgiyi fark etmekte gecikmeden ‘Cayenne’ modelinin üretimine başlayan Porsche tüm dünyada başarılı satış rakamlarına ulaşmayı başardı. Otoyaşamın bu haftaki test konuğu olan Porsche Cayenne’nin satış fiyatı 84 bin YTL’den başlıyor. Testini gerçekleştirdiğimiz Turbo versiyonunun fiyatı ise 161 bin 733 Euro+ 5 bin 379 YTL.
Mercedes tarafından ilk kez 2002 yılında ‘Vision B’ ismiyle konsept olarak tanıtılan B Serisi, sedan, van, station ve SUV sınıflarının özellikleriyle yollardaki yerini aldı. B Serisi, geniş iç mekanı ve yüksek oturma pozisyonu ile çocuklu aileleri hedefliyor. Bu haftaki test konuğumuz B 180 CDI’nin fiyatı 42 bin 522 Euro.
Volvo’nun yıllardır aynı çizgide tasarladığı ve devasa bagajı ile dikkat çeken station wagon modeli V70, aileler tarafından çok sevilen bir otomobil. Fakat bu aracın standart ve 4X4 modelleri dışında bir versiyonu var ki, birçok spor otomobile toz yutturabilecek güçte. Otoyaşam’ın bu haftaki test konuğu olan V70 R, 2.5 litre hacminde ve 300 beygir gücünde turbo motora sahip bir station wagon. V70 R’nin anahtar teslim satış fiyatı ise tam 143 bin 796 YTL.
Saab 9-3 modelinin üstü açık versiyonu ‘Convertible’, geniş iç yapısı, dinamik görünümü ve zengin donanımı ile sınıfında dikkat çeken modellerden birisi. Güvenlik testlerinde en yüksek değeri alan ilk üstsüz otomobil olan 9-3 Convertible’nin, 2.0 litre hacimli üç turbo besleme sistemine sahip motor seçeneği bulunuyor. Farklı turbo basınçları ile birlikte bu motorlar 150, 175 ve 210 beygir güç üretiyorlar.
Jeep efsanesinin 1992 yılında doğan büyük üyesi Grand Cherokee, geçirdiği 13 yıl boyunca 3 kere kasa değiştirdi. Bu yıl yenilenen Grand Cherokee, eski versiyonlarındaki köşeli tasarımından az da olsa uzaklaşırken, öncülerine oranla yuvarlatılmış hatları ile dikkat çekiyor. Türkiye pazarına 3.0 CRD dizel, 4.7 ve 5.7 litre benzinli motorlarla giren yeni Cherokee’nin fiyatı 84 bin 152 Euro ile 96 bin 300 Euro arasında değişiyor. 84 bin 152 Euro’luk fiyat etiketi ile Grand Cherokee modelleri arasında en ekonomik olan 3.0 litrelik dizel motora sahip versiyon bu haftaki test konuğumuzdu.
Opel, tamamen yenilediği Tigra modeliyle, coupe cabrio modasına uydu. 18 saniyede coupe’den cabrio’ya dönüşen Tigra Twintop, tek bir düğmeye dokunuşla açılıp kapanabilen, elektro-hidrolik katlanabilir bir çelik tavan ile markanın ilk iki koltuklu coupe-cabrio aracı. 1.4 litre motora sahip olan Tigra Twintop’un fiyatı ise 42 bin 200 YTL’den başlıyor.
Yeni Suzuki Grand Vitara, geniş iç mekanı, zengin donanımı ve uygun fiyatı ile dikkat çekiyor. Model, 3 ve 5 kapılı olmak üzere iki farklı kasa tipine sahip. 5 kapılı test konuğumuz Grand Vitara’da, 2.0 litre hacminde ve 140 beygir gücünde bir motor görev yapıyor. 3 kapılı Grand Vitara’nın satış fiyatı 43 bin YTL iken, 5 kapılı versiyonun fiyatı 57 bin YTL’den başlıyor ve 59 bin 500 YTL’ye kadar çıkıyor.
Ford’un orta sınıftaki temsilcisi Mondeo, ikinci jenerasyonuyla 2000 yılında yollara çıkmıştı. 2003 yılında tekrar bir makyaj operasyonu geçiren araç, bu yıl yeni bir görünüme kavuştu. Türkiye’de 130 beygir dizel ve 145 beygir benzinli motor seçenekleriyle satışa sunulan Mondeo’nun 3 farklı donanım seçeneği bulunuyor.
Renault-Nissan işbirliği sonucunda geliştirilen ‘B’ platformunda üretilen Modus, Mayıs ayında Türkiye’de satışa sunuldu. Kompakt boyutlarıyla şehir içi kullanım düşünülerek geliştirilen Renault Modus, Türkiye pazarında 1.4 16v 100 bg ve 1.6 16v 115 bg olmak üzere iki benzinli motor seçeneğiyle yer alıyor. İspanya’da üretilen Modus’un 1.5 dCi 80 bg dizel seçeneği ise yılın ikinci yarısında ithal edilecek.