"Vahap Munyar" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Vahap Munyar" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Vahap Munyar

‘Hepiniz aptalsınız’dan ders aldı perakendede 2 milyar lirayı yakaladı

YIL 1996... Soysal Danışmanlık, “Perakende Günleri”nin ilkini düzenlemiş, ABD’den önemli bir uzmanı, Joe Siegel’i konuşmacı olarak İstanbul’a getirmişti.

Joe Siegel, belki de konuşmasını ilgi çekici hale getirmek amacıyla izleyicilere hakareti seçti:
- Hepiniz aptalsınız...
Türkiye’nin birçok ünlü perakendecisinin bulunduğu salonda buz gibi bir hava esti, herkes sinirle birbirine baktı. Siegel, ortaya attığı sinir bozucu cümlenin altını doldurdu:
- Perakende ile üretim el ele yürümez. Öyle düşünmek aptallıktır. Bu şirketlerinizi birbirinden ayırın.
Siegel, hazır giyimcilerin sezon sayısına vurgu yaptı:
- Çoğunuz yılı 2 sezonla, bilemediniz 4 sezonluk ürünlerle geçiştiriyorsunuz. Bu da aptallık. Yıla 8 sezonluk ürün sığdırın. Mağazalarınıza girenler sık sık farklı ürünler görsün.
“Perakende Günleri”nin mimarı Suat Soysal, Joe Siegel’in tarzından telaşlandı ve kara kara düşünmeye başladı:
- Bu işe süreklilik kazandırmak istiyorduk. Hakaret dinleyenler bir daha gelir mi? Hata mı yaptık acaba?
Siegel’in konuşması bittikten sonra birçok izleyici “aptalsınız” sözüne takılıp, ona sinirlenmeyi tercih ederken, LC Waikiki markasıyla o günlerde yeni yeni öne çıkmaya çaba gösteren Taha Grubu’nun ortaklarından Vahap Küçük’ün kardeşi Mustafa Küçük, Suat Soysal’ın yanına gitti:
- Suat Bey, Joe Siegel’den bir randevu ayarlayabilir misin?
- Elbette... Hemen yanına gidelim.
Mustafa Küçük, Siegel’le “Perakende Günleri”nde ilk görüşmeyi yaptı. Ardından düşüncesini grubun yönetim kuruluyla paylaştı:
- ABD’li uzman Joe Siegel’i danışman olarak alalım. Bize bir yol haritası çizsin.
Böylelikle Taha Grubu, Siegel’le anlaştı. Grubun kaderini değiştiren ve Tema Mağazacılık’ı Türkiye’nin en büyük hazır giyim perakendecisi haline getiren adımlar o günlerde atıldı.
Suat Soysal’la bu yıl 19-20 Ekim’de İstanbul Lütfi Kırdar’da 11’incisini düzenleyecekleri “Perakende Günleri”ni konuşurken, önemli konuklarından birinin Tema Mağazacılık Yönetim Kurulu Başkanı Vahap Küçük olduğunu söyleyince 1996 yılını anımsadı:
- Joe Siegel’le yanılmıyorsam 6 ay ya da 1 yıl kadar çalıştılar. Perakende ile üretim arasına keskin bir çizgi çektiler. Böylelikle bugün Tema Mağazacılık 2 milyar liralık yıllık ciroya ulaştı.
Soysal, Vahap Küçük’le ön görüşmelerden aldığı bir notu aktardı:
- Bugün LC Waikiki mağazalarındaki fiyatların 2004 yılının yüzde 40 altında olduğunu belirtti. Hedeflerinin her yıl bir öncekine göre yüzde 7 fiyat indirmek olduğunu söylüyor. Ancak, Uzakdoğu’dan kumaş ve hazır giyime yüzde 20-30 vergi konulması bu planlarını sanırım biraz bozdu.
Sonra hazırladıkları kitapçıktan ayrıntıları gösterdi:
- Tema Mağazacılık, 2011’i 400 mağazayla tamamlayacak. 2013’te 500 mağazaya ulaşacak. Halen 8 ülkede mağazaları var. 4 yeni ülke de sırada. 2020’de 10 milyar dolarlık ciroya ulaşmayı hedefliyorlar.
Soysal Danışmanlık, Tema Mağazacılık’ı şu cümleyle “Perakende Günleri” programına koymuş:
- Ders niteliğinde bir başarı öyküsü...
Bu öyküyü izlemekte yarar var...

20 saniyede hamur açamayan restoran müdürü olamıyor

SUAT Soysal, “Perakende Günleri” için ön görüşmeler yaparken dikkatini çeken bazı notları da Domino’s Pizza Genel Müdürü Aslan Saranga’dan almış:
- 20 saniyede pizza hamuru açamayan Domino’s Pizza’da restoran müdürü olamaz.
Saranga, restoran açma planlarını da şöyle aktarmış:
- Her 3 dakikada bir restoran açıyoruz.
Soysal, bu hıza takılınca, Saranga açmış:
- Bir restoranımızdan motosiklete bineriz. 3 dakikalık yolculuktan sonraki noktayı yeni restoran yeri olarak belirleriz. Öncelikle konumu dikkate alır, sonra da restoranlarımız arasında 3 dakikalık motosiklet yolculuğu olmasına özen gösteririz.
Şu anda Türkiye’de 200 Domino’s restoranı var... “3 dakika” taktiği işleyecek, 3 yıl içinde restoran sayısı 500’e çıkacak...

Kapalıçarşı kapısını dernek başkanı açtı

SILK&Cashmere’in patronu Ayşen Zamanpur, geçen yıl “Perakende Günleri”nde tanıştığı Kapalıçarşı Esnafları Derneği Başkanı Hasan Fırat’la kuşkusunu paylaştı:
- Kapalıçarşı’da mağaza açmak istiyorum ama bazı çekincelerim var.
- Nedir?
- Kapalıçarşı’da daha çok “mafya”yı andıran ilişkiler varmış gibi geliyor.
- Olur mu Ayşen Hanım. Nereden çıkardınız? Buyurun gelin, mağaza yeri bulma konusunda her türlü yardıma hazırız.
Önceki akşam Türkiye Gazeteciler Cemiyeti’ndeki (TGC) yönetim kurulu toplantısı sonrasında Silk&Cashmere’in Kapalıçarşı’daki mağazasının açılışına uğradım.
Artık günü bitirmeye hazırlanan Kapalışarçı’da Silk&Cashmire mağazasının önünde Tülin Şahin’in fotoğraf çekimi yapılıyordu.
Ayşen Zamanpur ve eşi Bijen Zamanpur’la sohbet ederken, Kapalıçarşı’nın Başkanı Hasan Fırat yanımıza uğradı:
- Sonunda Silk&Cashmere’i de buraya getirdik. Bu dükkanda daha önce bir kuyumcu vardı. Onlar boşaltınca dükkan sahibine rica ettim. Ayşen Hanım’la anlaştılar.
Fırat, Kapalıçarşı’daki değişime vurgu yaptı:
- Biz Türkiye’nin önde gelen markalarının burada olmasını istiyoruz. Silk&Cashmere ile birlikte Vakko da geldi. Paşabahçe’ye bir yer ayarladık. Sanırım buraya özgü ürünleri vitrine koyacaklar...
Fırat, vesileyle çağrı yaptı:
- Türkiye’nin önde gelen markalarını Kapalıçarşı’ya bekliyoruz...

X