"Vahap Munyar" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Vahap Munyar" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Vahap Munyar

Bizim işçilerin milletvekilleri kadar itibarı var

BOSCH Automotive Aftermarket’in Almanya’daki merkezine Kıdemli Başkan Yardımcısı olarak atanan Gürcan Karakaş’la birlikte yıllardır Genel Müdürlüğünü yürüttüğü Bosch Sanayi ve Ticaret A.Ş.’nin Bursa’daki tesislerinde bizi fabrika müdürü karşıladı.

İstanbul’dan helikopterle uçtuğumuz Bursa’da Karakaş’la birlikte önce Bosch Fren’i, ardından da Bosch Rexroth’u gezmiş, dünyanın en iyi dizel enjektörlerinin üretildiği Bosch Sanayi ve Ticaret tesislerini sona bırakmıştık.

Bursa’da günde 8 bin en gelişmiş dizel enjektör üreten Bosch Sanayi ve Ticaret, 2008’de bu rakamı günde 30 bine çıkaracak. 2010’a kadar tesislere 200 milyon Euro’luk yatırım yapılacak, 1500 kişilik ek istihdam gündeme gelecek.

Söz istihdamdan açılınca Gürcan Karakaş, fabrika müdürüne döndü: "Burada ’Bosch işçisi milletvekilleri kadar itibarlı’ derler değil mi?"

Fabrika müdürü, Karakaş’ın hatırlattığı bakışı güçlendirecek bir başka örnek verdi: "Bursa’da kız istenirken Bosch’ta işçi olmak ayrıcalık sayılır."

Bosch Sanayi ve Ticaret A.Ş. 2005’te Bursa’ya 168 milyon Euro ek yatırım yapmış. 2006’daki ek yatırım 103 milyon dolar olmuş. 2007’deki ek yatırım planı da 85 milyon Euro olarak belirlenmiş. Son 10 yıldaki yatırım tutarı 765 milyon Euro’yu bulmuş. Şirketin 2006 cirosu 647 milyon Euro’ya, ihracatı 526 milyon Euro’ya ulaşmış. 4 bin 700 kişinin çalıştığı şirketin 2007’deki büyüme hedefleri yüzde 10-13 düzeyinde saptanmış.

Bosch Sanayi ve Ticaret, son teknoloji ürünü dizel enjektörleri dünyanın önde gelen otomotiv üreticilerine yönlendiriyor. Üretim arttıkça, otomotiv sektöründen yeni alıcılar ekleniyor.

Bir yandan fabrikaları gezerken, diğer taraftan Gürcan Karakaş’la "yatırım merkezi Türkiye"yi konuştuk: "2002-2006 döneminde Türkiye’de otomotiv sektörüne 2.9 milyar Euro yatırım yapıldı. 5 otomobil, 12 ticari araç ve 5 de traktör üreticisi var. Mevcut üretim kapasitesi yılda 1.4 milyon araç. 2007-2009 dönemi için planlanan yatırım 1.3 milyar Euro’yu bulacak."

Karakaş
’ın hesaplarına göre, otomotiv ana sanayinin yarattığı her yeni 1000 kişilik istihdam, yan sanayide ek 5 bin kişilik iş kapısı anlamına geliyor.

Karakaş, halen 1000 kişi başına 112 aracın düştüğü Türkiye’yi "yüksek motorize olma potansiyeline sahip" görüyor: "18 yıl boyunca her yıl 1 milyon araç satılırsa, Türkiye ile benzer özelliklerdeki Doğu Avrupa ülkelerinin ortalaması olan 1000 kişi başına 285 araca ulaşılabilecek."

Otomotiv Sanayi Derneği (OSD) ve Taşıt Araçları Yan Sanayi Derneği’nin (TAYSAD) verilerine dayanan Karakaş, Türkiye’de halen yıllık 1 milyon 181 bin olan araç üretiminin 2012’de 2 milyona, 2015’te 2.5 milyona çıkabileceğini düşünüyor.

Gürcan Karakaş, Bosch’un Türkiye’deki şirketlerinden yola çıkarak, Türkiye’deki iş gücünü şöyle değerlendiriyor: "Çalışanlar motivasyon, değişim, kalite bilinci ve işe devamda beklentilerin üzerinde. Maliyet bilinci ve teknik beceride de beklenti düzeyinde."

Bosch Türkiye Grubu, Türkiye’deki çalışanlardan memnun... Çalışan da, "Bosch’da çalışmanın itibarı milletvekilliği gibi" diye bakıyor...

Robert Bosch’un "İşçiye çok para verdiğim için benim de çok param var" sözü, karşılıklı memnuniyetin kaynağı olmalı...

Ürünlerimiz için Avrupa 60 hafta kuyruk bekliyor

BOSCH Sanayi ve Ticaret Genel Müdürü Gürcan Karakaş’la Bosch Rexroth fabrikasını dolaşırken en çok "Ürünlerimiz için Avrupalılar bile 60 hafta kuyrukta bekliyor" sözüne şaşırdım.

Bosch Rexroth’da pompalar ve hidrolik sistemleri üretiliyor. Atatürk Barajı’nda, Ereğli Demir Çelik Fabrikaları’nda, Avrupa’nın çeşitli kurumlarında Bosch Rexroth Türkiye’nin ürünleri kullanılıyor. Tesislerde ek yatırımlar da bir yandan sürüyor.

Müşteriye "malını 60 haftada alabilirsin" diyebilmek bir sanayi kuruluşu için ne büyük lüks değil mi?

Bosch’un halka açık nadir şirketlerinden biriyiz

BOSCH Fren tesislerine girerken, Gürcan Karakaş bir ayrıntıya dikkat çekti: "Burası Bosch bünyesine 1996’da katıldı. Alındığında halka açık bir şirketti. Dolayısıyla Bosch Fren, Bosch Grubu’nun dünyadaki nadir halka açık şirketlerinden biri."

Bazı yabancı bankalar, aldıkları kurumu İstanbul Menkul Kıymetler Borsası’nda (İMKB) işlem görmez hale getirmek istercesine hisse topluyor. Aynı tutum, yani şirketi "halka kapalı" hale getirmeyi Bosch Grubu hiç düşünmemiş mi? Karakaş, Bosch Grubu’nun bunu hiç gündemine almadığını belirtti.

Bosch Fren’i gezerken, fabrika yönetimi, üretim hatası oranını "1 milyonda 3"e indirdiklerini vurguladı...

1 milyonda 3 hata... Büyük iddia...
X