Beş papele Beşiktaş

Her yıl onlarcasına katıldığım uluslararası bir fuarda ilk kez bu kadar göğsüm kabardı.

Teknoloji Holding’in Deniz Taksi projesini, neredeyse en başından beri takip ediyorum. Ama gerçek boyuttaki ilk prototipiyle Almanya’nın Düsseldorf şehrinde yapılan Boot 2005 tekne fuarında karşılaştım. Ve şaştım kaldım.

Şaşırmamın bir nedeni, Deniz Taksi’nin beklediğimden büyük boyutu, asıl kaynağı ise Deniz Taksi’ye olan ilginin yoğunluğuydu. 52 ülkeden 1650 firmanın deniz araçlarını sergilediği fuarı gezenler, birbirinden lüks ve gösterişli yatların arasında Deniz Taksi’nin kapısında kuyruk olmuşlardı.

Deniz Taksi’yi yakında İstanbul’da kullanıyor olacağız. Tıpkı kara taksileri gibi kullanılacak. İstanbul Boğazı ve Marmara’da çeşitli yerlerde Deniz Taksiler’in yanaşacağı özel iskeleler kurulacak. Deniz taksiye binmek isteyen müşteriler, bu iskelelere gelip, taksi çağırma düğmesine basacaklar.

Deniz Taksi Kontrol Merkezi denizdeki taksi filosundaki tüm araçların yerini Global Pozisyon Saptama (GPS) sistemi sayesinde uydulardan takip ediyor olacak ve yine uydular aracılığıyla taksilerle haberleşecek.

Müşteri taksi çağırma düğmesine bastığında, en yakındaki deniz taksisi, müşterinin beklediği iskeleye yönlendirilecek. Deniz taksileri 10 yolcu kapasitesine sahip. Tıpkı kara taksilerini olduğu gibi deniz taksilerini de sadece tek bir müşteri tutabilecek. Tarife kişi başına değil, araç başına gidilen mesafeye bağlı olacak.

İstanbul Belediyesi tarafından kesinleştirilecek tarifenin mil başına yaklaşık 5 YTL (5 milyon TL) olması bekleniyor. Yani Kadıköy’den Beşiktaş’a deniz taksi ile 5 YTL’ye gidilebilecek. Taksi on kişilik bir grup tarafından tutulduğunda, kişi başına 50 kuruşa gelecek.

Fuarda büyük ilgi gören Deniz Taksi’nin dünyanın çeşitli şehirlerinde de kullanılması gündemde. Örneğin uygun birer örnek olarak benim aklıma hemen Stokholm, Londra ve Paris geliyor. Hele New York’ta Özgürlük Anıtı’na gitmek ve San Fransisko’da işadamlarının oturduğu lüks Tiburon semti ile şehir merkezi arasında kullanılmak için biçilmiş kaftan.

Deniz Taksi; Teknoloji Holding bünyesinde 2003 yılında kurulan T-Design’la temeli atılan Tasarım Hizmetleri ve Üretim Grubu’nun meyvesini veren ilk büyük projesi. Teknoloji Holding’i iki genç Türk girişimci, Emin Hitay ve Alphan Manas kurup, bugünlere getirdi. Çok hızlı ama sağlıklı büyüyen bir holding olma özelliğine sahip holdingin Tasarım Hizmetleri ve Üretim Grubu’nun başında, Vestelnet’teki başarılarından tanıdığımız Cem Soysal var. Tasarım grubunun vizyoneri ise aynı zamanda Dünya Gelecekçiler Birliği Türkiye Başkanı olan Alphan Manas.

Kravat yine moda

Gelecekte geçen bilimkurgu filmlerinin hangisine baksanız, tekinde bile kravat-ceket giyen birine rastlayamazsınız. Ama kravat-ceket hayatımızdan çıkmamaya kararlı. Dijital devrimle birlikte ABD’nin batı yakasında başlayan ofiste serbest giyinme modası önce ABD’nin doğu yakasına, oradan da Avrupa’ya sıçradı. Özellikle yeni ekonomi şirketlerinde, kravat-ceket giyene pek rastlanmaz oldu. Şıklığın yeni gözdesi kravatsız ceket...

Bizde ise henüz sadece bazı şirketlerde, o da genellikle sadece cuma günleri, müşteriyle birebir ilişki kurmayan personel kurtulabildi kravattan. Ama kravat kovulduğu ofislere geri dönme hazırlığında. Tabii eskisi gibi sıkı kurallarla değil. Biraz züppece bir tarzda geri dönüş söz konusu. Üst düğmesi açık gömleğe, gevşekçe takılan, alışılagelmişin dışında renk ve desenlere sahip kravatlar geliyor. Ekose gömlekle ekose, çizgiliyle çizgili giymek bile mümkün yeni akımda. İşin püf noktası komik olmadan yakıştırabilmekte.

En iyi ve ucuz 25 şarap

Ünlü şarap dergisi Wine Spectator’ın yeni yıl sayısının şarapseverler arasında apayrı bir yeri vardır. Dergi her yıl, bir önceki yılın en iyi 100 şarap listesini açıklar. Bu türden tüm listelerde olduğu gibi Wine Spectator’ın listesi de tartışmaya açıktır tabii ki. Yine de, en iyi 100 listesine haksız yere girmiş olanları olsa bile, bu listedeki şarapların kalitesinden emin olabilirsiniz. Dünyanın en iyileri listesine giren şarapların pahalı şaraplar olması da doğal. Ama herkesin satın alabileceği fiyatta olanları da var. Fiyatı 25 doların altında olan ilk 25’ini, hem kendim hem sizin için ayıkladım. Kesip saklayın. Şimdilik Türkiye’de yoklar ama ithalatçılarımızın listesine girenleri olur bakarsınız. Ya da yurtdışına gidecek olursanız, listeyi yanınıza almayı unutmayın.

3. Numanthia-Termes (İspanya), Toro Termes 2002, 24$

11. Seghesio (Kaliforniya), Zinfandel Sonoma 2002, 17$

18. Chateau Souverain (Kaliforniya), Chardonnay Sonoma 2002, 14$

21. Glen Carlou (Güney Afrika), Chardonnay Pearl 2002, 14$

28. Green Point (Avustralya), Shiraz Victoria 2002, 18$

32. Viticcio (Tuscany), Chianti Classico Riserva 2001, 22$

35. Henri Bourgeois (Loire), Poully-Fume La Porte de L’Abbaye 2002, 17$

41. Rosenblum (Kaliforniya), Zinfandel Paso Robles 2002, 19$

44. Kim Crawford (Y. Zelanda), Sauvignon Blanc Marlborough 2004, 17$

48. Falset-Marça (İspanya), Montsant Castell de Falset 2000, 17$

51. Two Hands (Avustralya), Shiraz 2003, 24$

52. Columbia Crest (Washington), Merlot 2001, 11$

53. Bodegas Terrazas de los Andes (Arjantin), Malbec Mendoza 2002, 15$

59. Fairview (Güney Afrika), Goat-Roti 2002, 18$

61. Tamarack (Washington), Firehouse Red 2002, 18$

64. Castello di Querceto (Tuscany), Chianti Classico, 18$

65. Allegrini (Veneto), Verona Palazzo della Torre 2000, 19$

66. Domaines Schlumberger (Alsace), Riesling 2000, 16$

67. Bodega Catena Zapata (Arjantin), Malbec Mendoza 2002, 22$

68. Chateau Ste. Michelle-Dr. Loosen (Washington), Riesling 2003, 20$

69. Chateau Haut-Bages-Liberal (Bordo), Pauillac 2001, 20$

70. Van Duzer (Oregon), Pinot Noir 2002, 22$

71. Warwick (Güney Afrika), Three Cape Ladies Simonsberg 2001, 22$

72. Chateau Montus (Güneybatı Fransa), Madiran 2001, 24$

73. Wolf Blass (Avustralya), Shiraz 2002, 24$
Yazarın Tüm Yazıları