Bağdat Caddesi rallicisi Cem Yılmaz

ÖNÜME gelene Total Exellium’un "polisten kaçan eşek kafa maskeli" reklamını anlatmaya başlıyorum. Bakıyorum anımsayan yok hemen ipucu vermeye başlıyorum:

"Hani polisler kovalıyor, sonra hırsızların benzini bitiyor, hırsızların böyle eşek kulakları var.."

Yine tık yok. "Peki Opet’in Cem Yılmazlı son reklamını gördünüz mü?" diye soruyorum başlıyor herkes anlatmaya..

"Peluş’lu olanı değil mi? Yine Cem Yılmaz yapmış yapacağını.."

"Sevmedim ya ne diyor belli değil.. Tatsız tatsız."

"Yine Bağdat Caddesi rallicisi yaratıyorlar kardeşim, hocasısın bu işin yaz uyar.."

Merak edip hangi reklam ne kadar yayınlanmış bir bakayım dedim.

İki reklam yayına bir gün arayla girmiş. 16-22 mart arasında Opet Full Force 619 kez, 60.417 saniye yayınlanmış, 386 GRP almış.

Total Exellium ise 314 kez, 14.432 saniye yayınlanmış 177 GRP almış. Cem Yılmaz’ın "dikkat çekme" katkısını da ekleyince sonuç ortada..

Total Exellium reklamı Eurodiesel’in diğer benzinlere göre daha fazla yol katettiğini daha iyi anlatan, ürünü star yapan bir reklam, doğru bir reklam..

Opet Full Force ise "performansa" odaklanan ama Cem Yılmazlı oldukça "süslü" bir öykü nedeniyle çeldiricileri bol bir reklam.

İlginçtir. Her ikisinin de yönetmeni Bahadır Karataş. Bahadır Karataş Türkiye’nin en iyi reklam yönetmenlerinden biri olma yolunda hızla ilerliyor. Her iki filmin de yapım kalitesi oldukça yüksek. Hatta Total’in reklamı sadece Türkiye’de değil diğer ülkelerde de yayınlanacak kalitede çekilmiş...

Ama gelin görün ki Opet’in sesi daha çok çıktığı için Opet Total’in üzerine basıyor. Total reklamı "frekans" etkisini alamadığı için "beğeni" duygusu ortaya çıkamıyor.

Buradan ne sonuç çıkarıyoruz? Doğru reklamı yapmak önemli değilÖ Etki yaratmak için doğru medya ağırlığı koymak şart! Eğitim şart!

Not: Yukarıdaki hesaplamalar 25 yaş üstü ABC1 kategorisi için yapılmıştır.

Efe Rakı nasıl efelendi

GARİP meraklarım yüzünden başıma gelmeyen kalmıyor. Gecenin bir yarısında tam uykuya dalacağım aklıma "Niye Efe Rakı’yı Yeni Rakı’dan sonra ikinci marka olarak algılamaya başladım?" sorusu geliyor.

Normal adamın aklına böyle bir soru gelir mi? Gelmez. Benimkine geliyor işte. Hemen yataktan kalkıp not alıyorum. Hürriyet(Bazen de aklıma Fethullah Gülen, Ahmet Hakan, şeriat, türban gibi konular takılıyor. Hemen gözümü kapatıp uykuya dalıyorum o zaman. Belki rüyama da gelirler ererim mererim diye..) Sonra da merakımı giderecek bilgiye ulaşıyorum.

2005 yılında rakı kategorisinde 140.089 sütun/cm gazete reklamı yayınlanmış. Efe Rakı 39.159 sütun/cm ile birinci sırada..Aynı şekilde 62 adet dergi reklamı ile ikinci sırada. Ve de sinemada da reklam yapan tek marka yine Efe rakı. Efe sinemada 65.926 saniye reklam filmi yayınlamış..

Tabii ki Efe’nin başarısında ürün performansının, yaratıcı işlerin, iletişim entegrasyonunun payı büyük. Ancak kuram bize diyor ki basın ve sinemayı birleştirirsen, basın ve açıkhavayı birleştirirsen televizyonu kullanmadan da marka yaratabilirsin. İşte kanıtı. Daha size nasıl yardımcı olayım.

Türkan Şoray olmamış

DAHA önce Erdemoğlu Grubu’ndan söz ettim. Başarılı işler yapıyorlar. Halı denince onlar akla gelmeye başladılar. İlginç bir de ünlü stratejisi kullanıyorlar..Türkiye’de bir ilk..

Önce İbrahim Tatlıses’le Merinos’u tam ortaya nişanladılar. Daha sonra İzzet Yıldızhan’la ucuzculara Padişah markasını yarattılar. Şimdi de kısa bir süre önce Akkök grubundan aldıkları Dinarsu’nun Türkan Şoray’la yıldızını yeniden parlatmaya çalışıyorlar.

"Bütün kızlar toplandık" ortamı..Kızlar halıyı "marka halı bu, yurt dışı marka galiba" diye yüceltiyorlar. Türkan Şoray biraz konu mankeni durumunda sadece gülümsüyor..Ve tipik Sinan Çetin reklam sonu..Türkçesi bozuk bir hizmetçi, hanımının en değerli halısına çay döktükleri için kızları fırçalıyor.

Sonuçta da Dinarsu bu haliyle Merinos’un yanına bir yere konumlanmış oluyor. Bu reklamdan önce Dinarsu belki "canlı" bir imaja sahip değildi daha "kaliteyi" çağrıştırdığı kesindi.

Türkan Şoray’lı Dinarsu reklamı ise ürünü kadın bağı, deterjan, çay gibi sıradan bir yere yerleştiriyor. Erdemoğlu gurubunun Merinos-Dinarsu fiyat makasını bu stratejiyle istediği gibi açamama olasılığı fazla.

Profilo’da Türkan Şoray’ı anlamsız bir şekilde kullanınca "kaliteli" bir imaja geçememişti. Sinan Çetin’inki biraz daha iyi ama yine konum yanlış.. Türkan Şoray’da tek başına kaldıraç olacak gibi değil... Üstelik doğuş çay reklamındaki gibi "En güzel çay doğuş çay gibi " bir zoka da yok. Tekrarla beyinlere pelesenk olup kısmi iknaya yol açsın.

Çekirgelik

Ne istediğimi ve onların ne istediğini biliyorum. (Steve Jobs)
Yazarın Tüm Yazıları