1.3 milyar doları bulduk gözümüzü bölgedeki 70 milyar dolara diktik

TAV Havalimanları Holding İcra Kurulu Başkanı ve CEO’su M. Sani Şener, 2020 yılına kadar dünyada 200 milyar dolarlık havalimanı yatırımı yapılacağına dikkat çekerek, "Bunun 70 milyar doları hedef bölgemizde yer alıyor" dedi.

Tiflis Havalimanı’nı açmaya hazırlandıklarını belirten Şener, Tunus Havalimanı için teklif verdiklerini, Ürdün’de de yeterlilik aldıklarını söyledi.

BUGÜNE kadar toplam 1 milyar Euro’nun (1.3 milyar dolar) üzerinde yatırıma imza atan TAV, bölgesel bir marka olma yolunda hızla ilerliyor. TAV Havalimanları Holding İcra Kurulu Başkanı ve CEO’su M. Sani Şener, "Dünyada 2020 yılına kadar yapılması gereken 200 milyar dolarlık havalimanı yatırımının 70 milyar doları bizim hedef bölgemizde yer alıyor. Biz de önce evimizde çok iyi olduktan sonra stratejimizi buna göre kurduk. Bölgeselleşmeyi başardık" dedi. Gürcistan Tiflis’de 20 yıllığına işletmeciliğini de aldıkları havalimanı inşaatını bitirdiklerini ve 7 Şubat’ta açacaklarını belirten Sani Şener, 500 milyon Euro yatırım gerektiren Tunus Enfidha Airport için teklif verdiklerini, Ürdün’de de 1 milyar dolarlık Queen Alia International Airport için yeterlilik aldıklarını söyledi.

Önümüzdeki günlerde halka açılmaya hazırlanan TAV Havalimanları Holding İcra Kurulu Başkanı ve CEO’su M. Sani Şener ile TAV’daki yeni yapılanmanın yanısıra yeni projeleri ve hedeflerini konuştuk.

Dünyada havalimanı inşaatı sektöründe ne kadarlık bir potansiyel var?

- Dünyada 2020 yılına kadar 200 milyar dolarlık yatırım görünüyor. Çünkü 2020’de yolcu sayısının 9.2 milyar olması tahmin ediliyor. Şu anda yolcu sayısı 4 milyar. Bugün 17 bin olan ticari uçak sayısının ise 2020’de 35 bine çıkması planlanıyor. Tüm dünya havalimanları konusunda eksik. Dünyadaki 200 milyar dolarlık yatırımın 70 milyar dolarlık bölümü bizim hedef bölgemiz içinde yer alıyor.

Küresel bir şirket haline dönüşme hedefinize ulaştınız mı?

- Küreselleşme sürecini başlattık, en azından bölgeselleşmeyi başardık. Bunu yaparken de insan kaynaklarına çok önem verdik. 2006’da aynı anda 7 havalimanıyla ilgilendik. Böyle bir kadroya sahip dünyadaki şirket sayısı 3-5’i geçmez. Dünyanın aranan havalimanı firmalarından biriyiz. Evimizde çok iyi olduk, bölgeye açılıp pazarı yakaladık. Küresel rakiplerimizi çok iyi takip ettik. Proje geliştirmeye harcadığımız para yılda 10-15 milyon dolar.

BÖLGESEL MARKA HALİNE GELDİK

TAV’ı neden yapılandırma gereği duydunuz?

- TAV ciddi bir bölgesel marka haline geldi. 2006’yı yeniden yapılanma yılı seçtik. Yurtdışında özellikle bölgemizde Kuzey Afrika, Ortadoğu, Kafkaslar ve Doğu Avrupa bölgelerindeki yeni havalimanları ihalelerine katılabilmek, büyüme hikayemizi daha ilerilere götürebilmek için bu yapılanmanın gereklerine inandık. İşletme ve hizmet şirketlerimizi TAV Havalimanları Holding çatısı altında topladık. Yapım şirketimiz TAV İnşaat’ı holding çatısı altına almadık.

Neden yapım şirketinizi de aynı çatı altına almadınız?

- Çünkü TAV İnşaat, şu anda elinde 2 milyar dolar inşaat işi olan çok ciddi bir inşaat firması oldu. Katar Doha ve Kahire Havalimanı inşaatlarını yapıyor. Başka havalimanı inşaat işlerine de çok ciddi hazırlanıyor.

TAV’ın bugüne kadar yaptığ yatırımların toplamı nedir?

- Ankara, İstanbul, İzmir ve Tiflis havalimanları için bugüne kadar 1 milyar Euro yatırım yaptık. Ayrıca İstanbul iç hatları da 70 milyon dolara yeniledik.

4 yabancı fona 465 milyon dolarlık

hisse sattık, rekabette güçlendik


TAV hisselerini neden dört ayrı yabancı fona sattınız?

- 2006’da dünyanın önde gelen yatırım bankalarından ABD’li Goldman Sachs International, fon yöneticilerinden Avustralyalı Babcock&Brown, İslam Kalkınma Bankası (IDB) Altyapı Fonu (EMP), Global Investment House, TAV Havalimanları Holding’e stratejik ortak oldu. Bu hisseleri bir fona da satabilirdik, dört ayrı coğrafi bölgeden yatırımcı aldık. Çok zor bir işti. Dört fona toplam 465 milyon dolarlık satış yaptık. Bu satışla hem sermaye yapımızı güçlendirdik, hem de ortaklarımızın birikimiyle, dünyadaki küresel rakiplerimizle daha fazla başadebilme imkanını yakaladık.

Halka açılacağız, yatırımcı tabanımızı genişleteceğiz

TAV Havalimanları Holding’i halka açmaya hazırlanıyorsunuz. Şirketin ne kadarını halka açmayı planlıyorsunuz?

- Yatırımcı tabanımızı daha da genişletmek açısından halka açılıyoruz. TAV Havalimanları Holding’in halka açılma başvurusu şu anda Sermaye Piyasası Kurulu’nda (SPK). SPK’nın uygun gördüğü tarihte halka arza gideceğiz. Halka arz oranımız yüzde 16, ek satışla yüzde 18.4. Buradan gelen kaynağı da yine TAV Havalimanı Holding ve TAV İnşaat’ın büyümesinde kullanacağız.

Tunus’a teklif verdik, Ürdün’de yetirlilik aldık

Bölgede ilgilendiğiniz yeni projeler var mı?

- Tunus’ta Enfidha Airport için teklif verdik. Ürdün’de ise Queen Alia International Airport (QAIA) için yeterlilik aldık. Ürdün’ün ihalesi mart ayında, şimdi ona hazırlanıyoruz.

Bu ihalelerin yatırım tutarı ne kadar?

- Tunus’taki havalimanı 500 milyon Euro, Ürdün’deki havalimanı da 1 milyar dolar civarında yatırım gerektiriyor.

Türkiye’de ilgilendiğiniz yeni ihaleler olacak mı?

- Sabiha Gökçen’in ihaleye çıkacağını, bir de Antalya’nın yeniden ihaleye gireceğini duyuyoruz. Bunlarla ilgili ihaleler olduğunda da kutlaka katılacağız.

Esenboğa’yı ikinci bir merkez yapacağız

Ankara Esenboğa Havalimanı için kurulan şirketin adı neden TAV Anatolia?

-
Esenboğa’nın adını değiştirdiniz bile dediler, ama bunu yapabilme etkimiz zaten yok. Biz sadece orası için kurulan şirketin adını TAV Anatolia yaptık. Çünkü Ankara Anadolu’nun merkezi ve biz Ankara’yı ikinci bir merkez yapabilmek için ciddi pazarlama yapıyoruz. Adını bu yüzden İngilizce koyduk. İşletmeci şirketimizin adı TAV Anatolia, havalimanını adı Esenboğa.

Tiflis’ten çok ümitliyiz Batum kumarhane merkezi haline geliyor

Tiflis Havalimanı’nı 7 Şubat’ta açıyorsunuz. Tiflis’ten beklentileriniz neler?

- Kafkaslar bizim çok önem verdiğimiz bir bölge. Gürcistan Tiflis Havalimanı’nı inşaatını 12 ayda bitirdik. Havalimanını 20 yıllığına biz işleteceğiz. 70 milyon dolarlık bir proje. Türkiye’de iç dış hat terminal binaları işletiyoruz, ama Tiflis’te komple havalimanı işleteceğiz. Tiflis, Kafkaslar’ın merkezi olma yolunda hızla ilerliyor. Çok önemli bir /images/100/0x0/55ea42e9f018fbb8f8749ad4aktarma noktası olarak Tiflis havalimanından çok ümitliyiz. Yabancılara müthiş kolaylıklar sağlıyorlar. 30 milyon dolarlık Batum Havalimanı’nı inşaatını da yapıyoruz. Batum’u Nisan’da açacağız. İşletmesiyle ilgili görüşmelere devam ediyoruz. Turizm açısından Doğu Karadeniz Bölgesi’ne Batum’un çok ciddi katkısı olacak. Gürcistan, Batum’u kumarhane merkezi haline getiriyor. Ayrıca oranın tek sıcak denizi. Batum’da çok ciddi patlama olacağına inanıyoruz.

M. SANİ ŞENER

TAV Havalimanları Holding İcra Kurulu Başkanı ve CEO’su M. Sani Şener, 1955 Trabzon doğumlu. 1977’de Karadeniz Teknik Üniversitesi Makina Fakültesi’nden mezun olduktan sonra, İngiltere’de Sussex Üniversitesi’nde master yaptı. 1980’den itibaren özel sektörde baraj, bina, tünel, havalimanı gibi ulusal ve uluslararası projelerin gerçekleştirilmesinde yönetici ortak olarak, proje müdürlüğü, genel müdürlük, yönetim kurulu üyelikleri yaptı. 1998 yılından bu yana TAV’ın CEO’su.
Yazarın Tüm Yazıları