Hoşgeldin ithal ikamesi

TÜRK ekonomisinin zayıf yönü cari açıktır.

Haberin Devamı

Bunu bankacılar bile anladı nihayet. Hükümet de 2011 seçimlerinden sonra, cari açığı kapamak üzere önlemler alacağını söyledi durdu. Nitekim ortada koskoca Ekonomiden Sorumlu Başbakan Yardımcılığı dururken bir de Ekonomi Bakanlığı ihdas edildi. Yapılan açıklamalardan anladık ki, bu bakanlığın özel misyonu vardır. Bu da cari açığı düşürmektir. Ekonomi Bakanı Çağlayan uçağa atladı “dünya kazan, ben kepçe” misali dolanıp, ihracatı artırmaya çalıştı. Neticede cari açık, bırakın daralmayı, tam tersine genişledi. 2010 yılında milli gelirin yüzde 6.4’üne tekabül eden 47 milyar dolarlık cari açık, 2011’de milli gelirin yüzde 10’una karşı gelen 77 milyar dolara çıktı. Buradan kalkarak “demek ki, cari açıktan sorumlu Ekonomi Bakanı başarısız olmuştur” demek haksızlık olur. Çünkü aşırı değerli TL ile ihracatı, ithalattan hızlı arttırmak imkânsızdır. Bu aynen suyu yokuş yukarı akıtmaya çalışmak gibidir. Yani mümkün değildir. Önce ekonomik topografyada eğim tesviyesi yapılmalı yani ucuz döviz dönemi bitmelidir. Ancak bu tesviye yapıldıktan sonra mikro teşviklerle cari açık kapatılabilir.

Haberin Devamı

İHRACATI YETERİNCE ARTIRAMADIK BARİ İTHALATI AZALTALIM

Geçen hafta genel hatlarıyla açıklanan “teşvik paketi” iki amaca hizmet edecek şekilde tasarlanmış. Birinci ve temel hedef cari açığı daraltmaktır. İkinci hedef de bölgeler arasındaki gelişmişlik düzeyi farklarını azaltmaktır. Temel hedef açısından meseleye yaklaşılırsa, bunun iki yöntemi olduğunu anlaşılır. Birinci yöntem, ithalat düşük hızda artarken, ihracatın yüksek hızda artmasını sağlamak için TL’nin değerini düşürmektir. Bu, 2011 yılının ikinci yarısında kısmen yapılmış ve ilk sonuçlar alınmıştır. Ancak bu arada istenmeyen bir şey olmuş, enflasyon yükselmiştir. Öyleyse, bu yönteme devam etmek sakıncalıdır. O zaman ikinci yönteme geçilmeye karar verilmiştir. İkinci yöntem şudur: İhracat normal artış hızını sürdürürken, ithalatın artış hızı düşürülecektir. Bunun adı ithal ikamesidir. Kısaca yürürlüğe konacak teşviklerle, ithal edilen malların aynısını yerli olarak üreteceklere, maliyet avantajı sağlanacaktır. Hedef değerli TL’ye rağmen, yerli üreticilerin rekabet gücünü arttırmaktır.

Haberin Devamı

CARİ AÇIK HESAPLAMA YÖNTEMİ DEĞİŞİYOR MU?

Cari açığın nasıl kapatılabileceği irdelenirken ortaya çok ciddi bir “tanım ve ölçme” sorunu çıkmış bulunuyor.  Bir süredir müteahhit dünyasının önde gelenleri, gazetelerin kendilerine tahsis ettiği sayfalarda, yabancılara villa, apartman dairesi veya arsa satarak cari açığın kapatılabileceğini söylüyordu. Ben de taşınmaz malların yabancılara satışından doğan döviz gelirlerinin cari açık hesabına girmediğini, dolayısıyla bu yolla cari açığın kapanamayacağını yazdım. Şimdi de Türkiye’ye ithal edilen otomobillerin bedelinin Almanya’ya TL ile ödeneceğini, böylece cari açığın azalacağı tezleri gazetelerde yer almaya başladı.

Haberin Devamı

MERKEZ BANKASINDAN AÇIKLAMA BEKLİYORUM

Merkez Bankası’ndan istirham ediyorum. Lütfen bana mektup yazarak değil yapacakları ilk basın toplantısında tüm gazetecilere ve kamuoyuna açıklasınlar.
1. Yabancılara dövizle gayrimenkul satışı,
2. İthal otomobillerin bedelinin TL ile ödenmesi, “Cari açığı azaltır mı?” Ben de öğreneyim.
Son Söz: İlaçtan korkan, hastalığa razı olur.

Yazarın Tüm Yazıları