Eğitim Haberleri

EĞİTİM

    TÜSİAD’dan STEM atağı

    Esra ÜLKAR
    14 Haziran 2017 - 10:30Son Güncelleme : 14 Haziran 2017 - 10:38

    TÜSİAD ve PwC tarafından hazırlanan ‘2023’e Doğru Türkiye’de STEM Gereksinimi’ başlıklı rapor basına tanıtıldı. Rapora göre, 2016-2023 döneminde STEM istihdam gereksiniminin 1 milyona yaklaşacağı ve bu ihtiyacın ortalama 300 bininin karşılanamayacağı öngörülüyor. Toplantıda paylaşılan bilgilere göre ise bugün ilkokula başlayanların, gelecekteki mesleklerinin yüzde 65’i henüz icat edilmedi.

    PwC tarafından TÜSİAD işbirliğiyle hazırlanan ‘2023’e Doğru Türkiye’de STEM Gereksinimi’ başlıklı rapor Çırağan Palace Kempinski İstanbul’da düzenlenen toplantıyla basına tanıtıldı. Raporda, yenilikçiliğin temelini oluşturan STEM (fen, teknoloji, mühendislik, matematik) becerilerinin ekonomik büyüme bakımından taşıdığı öneme dikkat çekildi. 2016-2023 döneminde STEM istihdam gereksiniminin 1 milyona yaklaşacağı ve bu ihtiyacın ortalama 300 bininin yani yaklaşık yüzde 31’inin ise karşılanamayacağı öngörülüyor. Yeni müfredat çalışmalarında STEM’e de yer verilmesinin önemli bir adım olduğunu aktaran TÜSİAD Yönetim Kurulu Başkanı Erol Bilecik, şunları söyledi:
    TÜSİAD’dan STEM atağı
    “Rekabetin önüne geçmenin ve fark yaratmanın yolu her zaman inovasyondan geçiyor. Eğitim sistemimizdeki yaklaşık 18 milyon öğrencimiz, sayıca pek çok ülke nüfusunu aşan muazzam bir değer. İnsan kaynağımızı en iyi şekilde eğitmek, ülkemizi rekabette bir adım ileri taşıyacak en büyük gücümüz olacak. Eğitim sistemimizin çocuklarımızı ve gençlerimizi geleceğe en iyi şekilde hazırlaması için onlara, analitik, yaratıcı, yenilikçi, eleştirel ve disiplinler arası düşünme, poblem çözme, iletişim, işbirliği başta olmak üzere 21’inci yüzyıl becerilerini kazandırması vazgeçilmez önemde. Teknolojiyle bütünleşmiş bir dünyada hızlı koşanlardan olmak için kamu, iş dünyası ve eğitim paydaşlarına önemli görevler düşüyor. Bu yılın ilk günlerinde açıklanan taslak müfredatlarda, 21’inci yüzyıl becerilerine ve STEM yaklaşımına yer verilmesi önemli bir adım oldu.”

    O İŞLER HENÜZ İCAT EDİLMEDİ

    Zorlu Holding CEO’su Ömer Yüngül, çocukların gelecekte hangi meslekleri yapacaklarını bilmediklerini belirterek, “Bugün çocuklarımızın gelecekte ne iş yapacağını ne kendileri ne de bizler biliyoruz. Çünkü o işler henüz icat edilmedi. Robotların, insanları yöneteceği bir dünya yakın gelecek için çok mümkün görünmese de insanların robotlarla birlikte çalışmasının çok doğal karşılanacağı bir dünyada yaşamaya başlayacağımız kesin. Bizim bugün yapmamız gereken şey gençlerimize hangi mesleği seçmeleri gerektiği yönünde akıl vermek değil, onları bu dünyaya uyum sağlayacak şekilde yetiştirmek” dedi.

    KAS YERİNE BEYİN GÜCÜ

    Bugün ilkokula başlayanların, yüzde 65 bilinmeyen mesleklere sahip olacaklarını belirten TÜSİAD STEM Çalışma Grubu Başkanı Burak Aydın, şunları söyledi:
    TÜSİAD’dan STEM atağı
    “İlkokul öğrencilerinin yüzde 65’i mesleklerini bilmeden okula başlıyor. Çünkü 20 yıl sonra mesleklerin yüzde 65’i yeniden doğacak. İlkokula başlayan bir çocuğun hangi mesleği yapacağını şu an bilemiyoruz. Bu projenin çıkış noktası Türkiye’de kalifiye insan gücüne ihtiyaç olması. Artık kas gücünden beyin gücüne doğru hızlı bir geçiş var. Biz sanayi 4.0’ı konuşurken burada bizi hem büyük bir fırsat bekliyor, hem de tehdit var. Fırsat aslında sanayi devrimini biz yapabilirsek ihracatımız, istihdamımız artar, ekonomimiz büyür. Geri kalırsak batılı ülkeler Türkiye’ye kurduğu fabrikaları geri alırlar. Dolayısıyla istihdamımız aşağı doğru inebilir. Ekonomimiz sarsılabilir. Bundan kurtulmak için mutlaka Türkiye’nin eğitimde kalifiye iş gücünü geleceği düşünerek ön plana çıkaracak hamleler yapması lazım. Bu hamlelere katkıda bulunup liderlik yapar diye biz bu projeyi sponsorlarımızla beraber hayata geçirmeye başladık.”

    Eğitimde iyileştirmeler fayda sağlayacak

    Rapora göre, 2023 yılı için tüm sektörlerdeki toplam istihdamın yaklaşık 34 milyonu bulması ve bunun yaklaşık 3.5 milyonunun STEM istihdamı olması bekleniyor. 2016-2023 döneminde STEM istihdam gereksiniminin 1 milyona yaklaşacağı ve bu ihtiyacın yaklaşık 300 bininin yani yüzde 31’inin ise karşılanamayacağı öngörülüyor. Türkiye’nin yüzde 17 olan STEM mezunlarının toplam mezunlarına oranı, Brezilya’nın ilerisinde yer alırken, ABD ve Avustralya ile benzerlik gösteriyor, diğer OECD ülkelerinin ise gerisinde. Neler yapılması gerektiğine dair öneriler ise özetle şöyle:

    - Türkiye’de ihtiyaç duyulan STEM işgücünün sağlanması için devlet, eğitim ve iş dünyası gerekli politika, programlar ve eylemler için birlikte hareket etmeli.
    - STEM eğitim yaklaşımının okul öncesinden başlayarak tüm eğitim kademelerinde hayata geçirilmesi ve eğitimde kalitenin yükseltilmesi büyük önem taşıyor. Yaratıcı, yenilikçi, analitik ve eleştirel düşünen, problem çözme becerileri yüksek bireyler yetiştirilmesi için müfredatta, eğitim yöntemlerinde ve öğretmen eğitiminde iyileştirmeler fayda sağlayacak. 
    - Yükseköğretimde eğitim içerikleri, iş dünyasının ihtiyaç ve beklentilerini karşılayacak şekilde, iş hayatına uyum gözetilerek zenginleştirilmeli ve üniversite ile sanayi arasında iş birlikleri artırılmalı.
    - STEM mezunlarının olabildiğince STEM alanlarına yönlendirilmesi, teknoloji ve inovasyon alanında ihtiyaç duyulacak nitelikli işgücünün karşılanması bakımından önemli.
    - Şirketler iş hayatında gerekli olan STEM profillerini oluşturarak, ihtiyaç duyulan işgücü hakkında daha fazla bilgi sağlayarak, iş ve staj imkanları sunarak öğrencilerin çalışma yaşamına daha iyi hazırlanmaları için fırsatlar yaratabilir.

    

      EN ÇOK OKUNANLAR

        Sayfa Başı