Mete Tamer Omur

Anne mayasıyla köklenen girişim

24 Aralık 2023
Öğretmenlikten çiftçiliğe geçen ve kendi markasını yaratan Özge Akıllı, bugün organik sertifikalı aile çiftliğinde yetişen ürünleri tüketiciyle buluşturuyor. Zeytin, zeytinyağı ve nar ekşisi üreten Özge Akıllı’nın hedefinde ise ihracat var. Bir hedef de Akıllı’nın köylü kadınları da ekonominin içerisine katmak.

TARİH boyunca hep barışın sembolü kabul edilen, kutsal sayılan, birçok efsaneye konu olan ölümsüz ağaç zeytinin ve onun ölümsüzlük suyu zeytinyağının popülaritesi her geçen gün artıyor. Yarattığı ekonomiyle dikkat çeken sektörde bu coğrafyanın değerine değer katma hedefiyle yola çıkan butik üretici sayısı da günden güne çoğalıyor. Özge Akıllı da bunlardan biri. Öğretmenlik kariyerini bırakarak yönünü toprağa dönüp çiftçi olmuş. Sevgisiyle mayaladığı her şeyi çoğaltan annesine verdiği sözü tutmuş ve kendi hikayesini yazmak için yola çıkmış. Akıllı Çiftlik’te ürettiği zeytin ve zeytinyağlarını kendi ismiyle markalaştırıp tüketiciyle buluşturan Akıllı ile girişimcilik hikayesini ve yarınlara dair hedeflerini konuştuk.

ŞEHİR ŞEHİR DOLAŞMIŞ
Emniyet müdürü bir babanın kızı olarak 1982’de Ankara’da doğmuş Özge Akıllı... Babasının görevi nedeniyle de birçok kentte bulunmuş. Sokaklarda, ağaç tepelerinde, kaykay yaparak ya da kızağa binerek büyümüş. Ortaokul ve lise hayatını Ankara’da tamamladıktan sonra Özge Akıllı, üniversite eğitimi için Antakya’nın yolunu tutmuş. Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Bilişim Teknolojileri ve Programlama’yı kazanmış. Üniversitenin ardından da sırasıyla Ankara, İstanbul ve İzmir’de öğretmenlik yapmış. Bilişim teknolojileri ve satranç üzerine öğretmenlik yapan Özge Akıllı, özel eğitim sektöründe yüksek tempoyla çalışmış.

HAYATIN PLANI FARKLI

Yazının Devamını Oku

Hekim anne icat çıkardı

17 Aralık 2023
Yaklaşık 18 yıldır doktorluk yapan çocuk sağlığı ve hastalıkları uzmanı Dr. Görkem Astarcıoğlu, sağlık sektöründeki ihtiyaçları analiz ederek, bu ihtiyaçları yerli çözümlerle karşılamaya yönelik önemli bir girişimi hayata geçirdi. Kurduğu Hekimanne A.Ş.’de hem mobil bir uygulama geliştiren hem de bu uygulamayla birlikte çalışan giyilebilir ateş ölçüm cihazı üreten Dr. Astarcıoğlu’nun hedefinde ihracat da var.

HAYATIMIZI kolaylaştıran birçok icadın arkasında hiç kuşkusuz insanoğlunun ihtiyaçlarının itici gücü var. Telefonun ya da bulaşık makinesinin, kalemtıraşın ya da bebek arabasının doğuş öyküsünde de mutlaka bir ihtiyaç yatıyordu. Çocuk sağlığı ve hastalıkları uzmanı Dr. Görkem Astarcıoğlu’nu girişimci yapan da işte tam bu ruh... Sağlık sektöründeki ihtiyaçlardan yola çıkarak önce ‘BabyStar’ ismiyle verilerin toplandığı bir mobil uygulamayı geliştirmiş. Daha sonra buna giyilebilir ateş ölçer TempStar’ı eklemiş. Hekimanne A.Ş.’nin kurucusu Dr. Görkem Astarcıoğlu ile hem girişimcilik hikayesini hem de yarınlara ilişkin hedeflerini konuştuk.

ÖNCE EKSİKLERİ FARK ETTİ
Dr. Görkem Astarcıoğlu, bilgisayar mühendisi baba ile biyolog bir annenin kızı olarak 1981’de Ankara’da doğmuş. Babasının da yönlendirmesiyle üniversite tercihini tıptan yana kullanmış. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi’ni kazanmış. Çocuk sağlığı ve hastalıkları üzerine ihtisasını ise İzmir’de Tepecik Eğitim ve Araştırma Hastanesi’nde tamamlamış ve mecburi hizmetini Temmuz 2011-Ekim 2012 tarihleri arasında Uşak’ta Eşme Devlet Hastanesi’nde yapmış. 2013’ten itibaren de meslek hayatına İzmir’de özel bir hastanede devam etme kararı almış ve yeni doğan sorumlusu olarak kendisini yoğun bir koşuşturmacanın içerisinde bulmuş. Dr. Görkem Astarcıoğlu, bu süreçte birtakım eksikleri fark etmiş. Dr. Astarcıoğlu, o süreci şöyle anlatıyor:

FİKİRLERİM GİRİŞİME DÖNÜŞSÜN

Yazının Devamını Oku

Hedef ihracatı tabana yaymak

14 Aralık 2023
2023 için ‘kayıp yıl’ diyen, 2024’ü ise ‘ümit yılı’ olarak tanımlayan Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkanı Jak Eskinazi, yeni yılda ihracatı tabana yaymak için yoğun bir çalışma maratonuna girmeye hazırlanıyor. Eskinazi, “Öyle KOBİ’ler var ki dünyada ses getirecek ürünler yapıyorlar ama sermayeleri olmadığından pazarlayamıyorlar. Bunlar için de çalıcağız” diyor.

 

TÜRKİYE İhracatçılar Meclisi verilerine göre ülke olarak 2023 Ocak-Kasım döneminde 232 milyar 915 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdik. Bir önceki döneme kıyasla yüzde 0.7’lik bir artış var. Ege İhracatçı Birlikleri’nin 11 aylık ihracat performansı ise yüzde 1’lik artışla 16 milyar 692 milyon dolar. Bölgenin ihracatını daha da artırmak adına yoğun bir mesai harcayan EİB, bu hedef için ihracatçı sayısını artırmak istiyor. Bunun da küçük ihracatçıların yurtdışındaki fuarlarda tanıtım yapmasından geçtiğini düşünen Koordinatör Başkan Jak Eskinazi ile hem 2023’ü, hem de 2024 öngörülerini konuştuk.

İHRACATÇININ ÖNÜNÜ AÇACAĞIZ
Eskinazi, yaşanan tüm olumsuzluklara rağmen ihracat hedeflerini tutturduklarını, EİB olarak 2023’ü 18.5 milyar dolar bandında bir ihracatla geride bırakacaklarını söylüyor. Daha fazla ihracat adına 2024’te 15 uluslararası fuarın Türkiye milli katılım organizasyonunu yapacaklarını da paylaşan Jak Eskinazi, “Her sektörde yapacağımız URGE ve TURQUALITY projeleri, tasarım yarışmaları, sektörel ticaret heyetleri ve alım heyetleriyle ihracatçılarımızın önünü açmak istiyoruz” diyor.

ORTAK STANT İLE TANITIM
Sürdürülebilirlik, inovasyon, tasarım, mesleki eğitim, pazarlama da EİB’in 2024’te yoğunlaşacağı başlıklardan bazıları. Bu başlıklardan biri de küçük ihracatçının yurtdışındaki tanıtım çalışmaları. EİB, küçük ihracatçıları yurtdışındaki fuarlara götürmek için proje hazırlıyor. Eskinazi, projeyle ilgi şu bilgileri paylaşıyor:
“Şu an yurtdışı fuarlarda 9 metrekarenin altındaki stantlara destek verilmiyor. Bizim projemiz ihracatçı birlikleri standı şemsiyesi altında açılacak 3-5 metrelik stantların da desteklenmesini öngörüyor. Projeye son halini vererek bakanlığa sunacağız. Çünkü öyle KOBİ’ler var ki dünyada ses getirecek ürünler yapıyorlar ama sermayeleri olmadığından pazarlayamıyorlar. İhracatı tabana yaymak istiyoruz. İç piyasada durum çok parlak değil. Asgari ücret artınca insanlar her şey pahalanacak kaygısıyla 1-2 ay boyunca harcamalarını artıracaklar ama sonra durgunluk yaşanacak. Yüksek enflasyon dönemlerinde hep böyle oldu.”

DESTEKSİZ ADIM ATMAK ZOR

Yazının Devamını Oku

Teknolojik göç İzmir’i büyütecek

10 Aralık 2023
İzmir’in 5 teknokentinden biri olan ve 101 firmaya ev sahipliği yapan İzmir Bilimpark, susuz çamaşır makinesinden otonom robotlara kadar birçok alanda proje geliştiren girişimciye ev sahipliği yapıyor. Genel Müdür Kayahan Dede ise kente bir teknoloji göçünün yaşandığını söylüyor, “Biz yüzde 100 doluyuz. Bu talebe cevap vermek adına, büyüme kararı aldık. 15 kat büyüyeceğiz. 3 yıl içinde firma sayısını 500’ün üzerine çıkaracağız” diyor.

 

BUGÜN ülke ekonomisi için katma değer yaratan, proje geliştiren, ihracat yapan, istihdam sağlayan, üreten birçok girişimciye ev sahipliği yapan tam 101 teknoparkımız var. Bunların şu an 87’si aktif durumda. Bu aktif ve değer yaratan teknoparklardan biri de İzmir Bilimpark... İzmir Bilim ve Teknoloji Parkı Teknoloji Geliştirme Bölgesi, marka ismiyle de İzmir Bilimpark; İzmir Ticaret Odası, İzmir Ekonomi Üniversitesi, İzmir Ticaret Borsası, İTOB OSB gibi İzmir’in önde gelen 16 kurum ve kuruluşunun ortaklığıyla 2012 kuruldu. 2015 yılında da faaliyete geçen İzmir Bilimpark’ın çalışmalarından büyüme hedeflerine kadar birçok konuyu Genel Müdür Kayahan Dede ile konuştuk.

ODAĞIMIZDA ÜRETİM VAR
İzmir’deki 5 teknoparktan biri olan İzmir Bilimpark’ın Menderes’te bulunan İTOB OSB içerisinde yer aldığını söylüyor Kayahan Dede, teknoparkların genellikle üniversite kampüsleri içine kurulduğuna dikkat çekiyor ve ekliyor:
“İzmir Bilimpark bir organize sanayi bölgesi içinde kurulu ve bu özelliğiyle İzmir’de tek, Türkiye’de ise sayılı teknopark modelline sahibiz. Bu özelliğimizle; teknopark bünyesinde yürütülen AR-GE, tasarım ve yazılım çalışmalarının inovatif yapıları yüksek ve ticarileşme/üretilebilme hazırlıkları tamamlanmaya yakın. ‘Üretime dayalı teknopark’ söyleminden güç alan İzmir Bilimpark, kurulduğu ilk günden itibaren İzmir sanayi ve ticaret dünyasının ilgisine çekti. Organize sanayi bölgesinde bulunmak, 10’a yakın şirket içi girişimcinin de hayalini gerçekleştirmesine olanak sağladı. Bugün 4 bin 500 metrekarelik AR-GE binamız hali hazırda 101 firmayla yüzde 100 doluluk oranına ulaştı. Tabii, kurulduğumuz günden bu yana projesi tamamlanan ya da büyüyerek bölgeden ayrılan 400’e yakın girişime de ev sahipliği yaptık.”

YATIRIM İÇİN SIRA BEKLİYORLAR

Yazının Devamını Oku

500 yıllık mirası yaşatmak için tezgahın başına geçti

3 Aralık 2023
Genç girişimci Nurefşan Yaykal, Osmanlı’dan beri kullanılan, derviş sabrının ürünü olarak da anılan, dedesinden öğrendiği ‘Tire beledi dokumayı’ yarınlara taşımak adına yoğun mesai harcıyor. Beşinci kuşak temsilcisi Yaykal, KOSGEB desteğiyle kurduğu atölyesinde hem üretim yapıyor, hem de hemcinslerine kurslar veriyor. Hedefinde ise bu değeri tüm dünyayla buluşturmak var.




NÜFUSUMUZUN neredeyse yarısı kadınlardan oluşuyor. Ama kadınların ülkemizde iş gücüne katılım oranı yüzde 30’larda... Kadın girişimci oranı ise toplam ekosistem içinde yüzde 15 dolayında. Tabii son dönemde ilham veren girişimci kadınların sayısının artması, dünya ortalaması olan yüzde 34’lere ulaşmak adına umut veriyor. İzmir Tireli Nurefşan Yaykal da bunlardan biri... Yaykal, Osmanlı’dan beri kullanılan Tire beledi dokumasını yarınlara taşımak adına bir atölye kurmuş. Geçmişte dokumanın zorluğu nedeniyle erkek ustaların yaptığı işi bugün Nurefşan Yaykal hem yapıyor, hem de hemcinslerine öğretmek için uğraş veriyor. Yaykal ile coğrafi işaretli Tire beledi dokumasının geçmişinden girişimcilikteki hedeflerine birçok konuyu konuştuk.

TEZGAHLAR BİRER BİRER SUSTU
1992 doğumlu Nurefşan Yaykal, aslında Dokuz Eylül Üniversitesi Kültürel Miras ve Turizm Bölümü’nü bitirmiş. İşin asıl kahramanlarından dede Saim Bayrı, yıllarca evinin bir odasında beledi dokumasıyla ürünler üretip satmış. Anneannesi de onun yanında kilim dokumuş. Annesi de dedesinden el almış, o da beledi dokumayı öğrenmiş. Nurefşan Yaykal da böyle bir ortamda büyümüş ve işi öğrenmiş. Geçmişte Tire beledi dokumasının birçok evin geçim kaynağı olduğunu hatırlatıyor ve ekliyor; “Ama 1960’lardan sonra evlerdeki tezgahların sesleri birer birer sustu. Muadili endüstriyel ürünlerle birlikte beledi dokuma da popülaritesini yitirmeye başlamış. Ama dedem 40 yıl boyunca bu işi evinde devam ettirdi. Aynı zamanda tezgah da yapan biriydi. Çıraklar yetiştiriyordu. 75 yaşında bu işi bıraktı. Dedemden sonra bu işi onun yetiştirdiği ustalardan Ethem Tıpırdık, Tire Belediyesi desteğiyle devam ettirdi.”

Yazının Devamını Oku

İzmir’i sağlık turizmi uçurabilir

1 Aralık 2023
Bir yıl içinde İzmir’de ikinci, Ege’de ise üçüncü hastane yatırımına başlamaya hazırlanan Can Sağlık Grubu’nun Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Keskiner, “İzmir’de sağlık turizmi alanında gerekli çalışmalar planlı şekilde yürütüldüğü takdirde hayal edemeyeceğimiz kadar büyük gelir elde edilebilir. Çünkü şu an dünyadaki sağlık turizmiyle ilgili harcamalar katlanarak artıyor” diyor.

 

TÜRKİYE İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre 2022’de yurt dışından yaklaşık 1.4 milyon kişi sağlık ve tıbbi nedenlerle Türkiye gelmiş. Sağlık turizminden elde edilen gelirin ise 4 milyar dolar olduğu tahmin ediliyor. Bu yıl da 1.8 milyon kişinin şifa bulmak için gelmesi beklenen Türkiye’de, İzmir başta olmak üzere Ege önemli bir aktör. Şu an sağlık turizminden yüzde 10 pay alan İzmir, son dönemde sayıları artan nitelikli sağlık kuruluşlarıyla pazardan daha çok pay almayı hedefliyor. Bunun için sektörün güç birliği yapması gerektiğini söyleyen Can Sağlık Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Muzaffer Keskiner ile hem sağlık turizmini, hem de bölgedeki yatırımlarını konuştuk.

AVRUPA VE ABD İLE YARIŞIR
Dr. Keskiner, Türkiye’de 2000’li yılların başında sağlık sektöründe bir dönüşümün başladığını söylüyor. Bu dönüşümün sağlık alanında özel sektörün önünü açtığına dikkat çeken Dr. Muzaffer Keskiner, ekliyor:
“Türkiye’de bu gelişmeler yaşanırken dünyada ise sağlık turizmi alanında bir hareketlilik başladı. Her geçen gün büyüyen bir sektör oldu. Türkiye de sağlık alanında yaşanan dönüşümle birlikte sağlık turizminde iyi bir oyuncu haline geldi. Ciddi de pay almaya başladı. Sağlık sektörümüz gerek insan gücü, gerekse teknolojisiyle Avrupa ve Amerika’yla yarışır bir konumda. Örneğin, Türkiye’nin protezli ortopedi ameliyatlarında başarı oranı Amerika’dan daha aşağıda değil. Çok başarılı ortopedistlerimiz var. Maliyetler de Amerika ve Avrupa’ya kıyasla çok iyi durumda.”

POTANSİYELİMİZ BÜYÜK

Yazının Devamını Oku

Arkadaşlıklarını ortak girişimle taçlandırdılar

26 Kasım 2023
Farklı sektörlerde faaliyet gösteren İzmir iş dünyasının genç kuşak temsilcileri, güçbirliğine giderek kurdukları Genç Girişimciler Gayrimenkul Yatırım A.Ş.’yle yeni bir başarı hikayesi yazmaya hazırlanıyor. İlk adımı gayrimenkulde atan 88 genç, farklı sektörlerde de yatırım yapmayı hedefliyor. Gündemde ise dikey tarımdan enerjiye, yapay zekadan eğitime, sağlıktan kültür sanata birçok alan yer alıyor.

 

TÜRKİYE ekonomisinde aile şirketleri önemli bir aktör. Öyle ki ülkedeki firmaların neredeyse yüzde 95’i aile şirketlerinden oluşuyor. Yapılan araştırmalar; aile şirketlerinin sadece yüzde 30’unun ikinci, yüzde 12’sinin üçüncü kuşağa geçtiğini gösteriyor. Dördüncü kuşağa geçebilenlerin oranı ise sadece yüzde 3... Ama son dönemde bu tabloyu donanımlı genç kuşak değiştirmeye başlamış. Gençler bir yandan aile şirketlerini yarına taşımak adına yoğun bir mesai harcarken, öte taraftan da yeni girişimlere yelken açmış. Genç Girişimciler Gayrimenkul Yatırım A.Ş. de bunun en somut örneği. İzmir’de 25-45 yaş aralığındaki 88 genç iş insanın kurduğu şirketin kuruluş öyküsünü ve geleceğe dair planlarını Kurucu Yönetim Kurulu Başkanı Murat Özbek’ten dinledik.

BİRLİKTE İŞ YAPMA HAYALİ
Genç Girişimciler Gayrimenkul Yatırım A.Ş. aslında, Türk sanayisinin gelişme sürecine girdiği 1950’lerde makina üretimine ilk adımlarını atan İzmirli Özbek ailesinin üçüncü kuşak temsilcisi Murat Özbek’in çocukluk hayaliymiş. Bugün hem aile şirketi için emek veren hem de farklı alanlarda yatırımları bulunan Murat Özbek, Genç Girişimciler Gayrimenkul Yatırım A.Ş.’nin doğuş öyküsünü şöyle anlatıyor:

KUŞAKLAR İŞ BAŞINDA
“Yıllardır birlikte iş yapma kültürü üzerine hayaller kuruyor ve planlar yapıyordum. Benim de ortak olduğum İzmir Girişim Grubu bu anlamda hayallerimi gerçekleştirmemde rol model oldu. İzmir Girişim Grubu’nun daha küçük bir versiyonu kurabiliriz diye harekete geçtik. İzmir’de kendi özelinde başarı hikayesi yazan ailelerin ikinci ya da üçüncü kuşak temsilcileriyle yeni bir yolculuğa çıkmak istedik. Burada da egolardan arındırılmış bir yapıyla bilgi birikimini bu işe yansıtacak isimlerle yola çıkmayı tercih ettik. 30 milyon 300 bin TL’lik bir sermaye ve 88 ortaklı bir yapıyla Genç Girişimciler Gayrimenkul Yatırım A.Ş. Cumhuriyetimizin 100 yılı olan 29 Ekim 2023’te resmen tescillendi. Sermayemizin küçüklüğü ilk etapta eleştirilse de iyi bir başlangıç için yeterli.”

GENÇLER RİSKİ BÖLÜŞTÜ

Yazının Devamını Oku

Global pazar

24 Kasım 2023
Fuar Direktörü Engin Er, ““GROWTECH Antalya, her geçen yıl yeni katılımlarla güçlenerek global bir çekim merkezi haline geldi. Yabancı katılımcı sayısı da her yıl artıyor. Örtü altı tarım sektöründe önemli bir sektörel ivme yarattık” diyor.

 

TÜRKİYE tarımdan sanayiye birçok alanda önemli bir üretici güç. Bu üretici gücün kendini anlatması, tanıtmasının en önemli yollarından biri de hiç kuşkusuz fuarlar. Bugün milyonlarca dolarlık ticaret hacimleriyle birçok sektörün dünyayla buluşmasının kapısı da yine bu fuarlarda açılıyor. Ama burada uluslararası üne kavuşmak ve marka olmak da önemli. İzmir’de yıllardır yapılan ve uluslararası bir oyuncu olan Marble İzmir ve IF Wedding Fashion gibi Antalya’da bu yıl 22’ncisi yapılan GROWTECH Antalya da örtü altı tarım sektörünün global pazarı olmuş durumda. Antalya ANFAŞ Fuar Merkezi’nde GROWTECH Antalya’yı düzenleyen Informa Markets’in davetlisi olarak gittiğimiz fuarda Direktör Engin Er ile gelişmeleri konuştuk. Bu yıl 27 ülkeden 195’i yabancı, toplam 598 uluslararası katılımcıyla kapılarını açan GROWTECH Antalya’nın ’nın dünyanın en büyük örtü altı tarım sektörü fuarı olduğunu söylüyor Engin Er ve ekliyor:

5 ÜLKEDEN MİLLİ KATILIM
“GROWTECH Antalya, her geçen yıl yeni katılımlarla güçlenerek global bir çekim merkezi haline geldi. Yabancı katılımcı sayısı da her yıl artıyor. Örtü altı tarım sektöründe önemli bir sektörel ivme yarattık. Kent ve ülke ekonomisine de katkı sağlıyoruz. GROWTECH ANTALYA, uluslararası tarım sektörünün en önemli ticaret ve pazarlama organizasyonları arasında yer alıyor. Yerli ve yabancı firmaların yoğun ilgisiyle birlikte stant satışlarını 4 ay önce tamamladık. Almanya, Hollanda, İspanya, Çin ve Güney Kore milli katılımla fuardaki yerini aldı. 65 firmasıyla fuara katılan Çin, özellikle pandemi sonrasında bir büyüme atağı gerçekleştirdi. Uluslararası katılımcı sayısıyla fuar, global bir pazar. 120’den fazla ülkeden gelen ziyaretçilerle birlikte Çin, dünya tarımına GROWTECH Antalya aracılığıyla ulaşmayı hedefliyor. Katılan her ülke, kendi networkleri aracılığıyla GROWTECH’i ve Türk tarımını dünyaya tanıtıyor.”

ÜÇTE BİRİ YURTDIŞINDAN

Yazının Devamını Oku