"Gürül Öğüt" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Gürül Öğüt" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.

Gürül Öğüt

Photoshop dozu kaçmış ilanlar

4 Şubat 2014

1. Bissell elektrikli süpürge pet aparatı
Reklam Ajansı: FP7/BAH, Bahreyn

2. Smart otomobil
Geniş iç hacim
Reklam Ajansı: Contrapunto BBDO, Madrid, İspanya

Yazının devamı...

Reklam ve fotoğraf

1 Şubat 2014

Aşağıda çeşitli yaratıcılık yarışmalarının fotoğraf kategorisinde ödül kazanmış kampanyalardan güncel örnekler yer alıyor.

1. Land Rover
Reklam ajansı: Y&R Dubai, BAE
Fotoğraf: James Day
Epica 2013 Altın

2. Whiskas

Yazının devamı...

İllüstrasyonun gücü

28 Ocak 2014

Yazının önemi de yadsınamaz. Ne var ki illüstrasyonun gücü, yazı ile anlatılmak istenenin daha az sözle aktarılmasına imkan sağlamasından gelir. İllüstrasyon, okurun anlatılmak isteneni daha hızlı ve kolay anlamasına yardım eder.

Aşağıdakiler, neredeyse yazıya hiç ihtiyaç bırakmadan verilmek istenen mesajın illüstrasyonla çözüldüğü reklamlara iyi örnekler olarak incelenebilir.

1. Trafik
“Aracınızı yaya geçidinde park etmeniz yayaları zor durumda bırakır.
Ulusal Trafik Haftası: Aracınızı çekapa götürün. Ve davranışlarınızı da kontrol edin.”
Reklam ajansı: Slogan, Fortaleza, Brezilya

Yazının devamı...

Devrim Sineması afişleri

25 Ocak 2014

Sovyetler Birliği’nde 1920’ler, sessiz film tanıtım afişlerinin hazırlanmasında yeni ve radikal bir grafik tasarım anlayışının gelişmesine tanıklık eder. Sinemanın getirdiği yaratıcı tekniklerin reklam tasarımını da etkilediği döneme ait bu afişler, kendi başlarına birer baş yapıt kabul edilebilir. Georgii ve Vladimir Stenberg kardeşler, Yakov Ruklevsky, Aleksandr Naumov, Mikhail Dlugach ve Nikolai Prusakov gibi grafik tasarım sanatçıları ön plana çıkar.

1920’lerin ortası ve sonları, sinemanın Sovyetler Birliği’nde gelişip büyüme dönemidir. O tarihte nispeten yeni bir sanat olarak sinema, güzel sanatları burjuvaya ait gören yeni nesil sanatçıların devrimci dünya görüşüyle uyum sağlar. Sinemayı büyük kesimi eğitimsiz olan halk kitlelerine yönelik bir propaganda aracı olarak kullanabilme fırsatı, burjuva film endüstrisini destekleyen devletin gözünden kaçmaz. Ülke genelinde, popüler Amerikan yapımları dahil, film dağıtımı devlet kontrolündeki Sovkino organizasyonu tarafından gerçekleştirilir; elde edilen gelir yerli yapımların desteklenmesinde kullanılır. Aralarında Potemkin Zırhlısı gibi baş yapıtların da yer aldığı Sovyet filmleri kısa sürede uluslararası saygınlık kazanır.

Sinema afişlerinin tasarımı ve üretimi, Sovkino şemsiyesi altında yer alan “Reklam Film” departmanı tarafından gerçekleştirilir. Departmanı yöneten tasarımcı Yakov Ruklevsky, bir grup genç sanatçıyla yerli ve yabancı filmlerin afiş tasarımında yeni bir dil geliştirirler, perdede izledikleri kimi teknikleri afişlerde uygularlar. Filmlerin siyah beyaz olmasına rağmen, canlı renkler ve dinamik tipografi kullanımı ile filmlerin ruhunu yansıtmaya çalışırlar.

Aşağıda bu döneme ait 20 çarpıcı afiş örneği görülebilir. Yolu Londra’ya düşecekler içinse GRAD Galerisi’ndeki sergi 29 Mart’a kadar gezilebilir.

1. Saatte 60 Mil
Yapılandırmacılık (Resim ve heykelde, eseri geometrik ögeleri ile kurmayı temel alan anlayış, konstrüktivizm) akımına iyi bir örnek. Tasarım: Dlugach ve Prusakov

2. Azerbeycan

Yazının devamı...

Sanat yönetmeninin coştuğu reklamlar

21 Ocak 2014

Ünlü reklamcı Paul Arden’in dediği gibi, “Basın reklamı yüz adım öteden fark edilmeli ve markayı görmeden bile neyin reklamını yaptığı açıkça anlaşılmalı.” Bugün, Photoshop ve benzeri yazılımlarla bir ilan tasarlamak artık çok kolay ama hedef kitlenin zihninde yer edecek fikrin bulunması hâlâ birinci öncelik.

İş, elbette fikrin bulunması ile bitmiyor. O fikrin reklam alanı içinde nasıl hayata geçirileceği de en az fikrin kendisi kadar önemli. İşte burada devreye sanat yönetimi giriyor. Bu görev sanat yönetmeninin sorumluluğunda. Reklamın genel görselliğinden sorumlu olan sanat yönetmeni, tasarım sürecinde mesajın görsel olarak nasıl verileceğinden, hedef kitlenin hangi duygularının harekete geçirileceğine, reklam içinde hangi unsurların vurgulanacağından hedef kitlenin nasıl cezbedileceğine kadar bir dizi karar vermek zorunda.

Aşağıdaki 30 reklam, iyi bir fikir içermenin yanı sıra zorlu sanat yönetimi fonksiyonunun da başarıyla gerçekleştirildiği örnekler olarak dikkat çekiyor.

1. Çilekli muz
Kitchen Aid marka blender o kadar başarılı ki muz ve çileği adeta böyle karıştırıyor.

2. Bisiklet Maratonu

Yazının devamı...

Sıradışı reklam araçları

18 Ocak 2014

1. AXE etkisi
Belçika’da Lowe tarafından AXE için yapılmış çalışma.

2. Tuvalette müzik
Billboard müzik dergisinin bu uygulamasında erkekler tuvaletinde pisuvara yerleştirilen düzenekle çiş yaparken müzik yapmak mümkün. Ajans: ALMAPBBDO, Brezilya

3. Mayın

Yazının devamı...

Kreatif asansör reklamları

14 Ocak 2014

Bu arada asansör mecrasının “tutsak izleyici” (captive audience) sağladığı da dikkatten kaçmamalı. Yani, asansöre binen herkes gideceği kata varana kadar o asansör içindeki reklamı görmeye mahkum. Kaçış yolu, kanal değiştirme, sayfa atlama veya başka yere bakmak gibi bir imkan yok.

İşte bu ve benzeri nedenlerle, ayrıca dayanıklı dijital baskı teknolojisinin getirdiği yeni uygulamalarla kalabalık insan trafiğinin olduğu yerlerdeki asansörler cazip reklam mecrası olarak karşımıza çıkıyor. Aşağıda birkaçı Türkiye’den, bu tür reklamlara örnek yaratıcı 25 çalışmayı görebilirsiniz.

1. Durex
Daha iyi vücut. Daha iyi seks

2. Estetik Ameliyat Kliniği
Yeniden doğun.

Yazının devamı...

En çarpıcı Playstation reklamları

7 Ocak 2014

Markanın geçmişine bakıldığında ilk yıllarında nispeten daha tutucu ve ürünü açıklayıcı reklamlar yapıldığını söylemek mümkün. Ne var ki PS2’nin piyasaya çıkışı ve ürünü alanların büyük çoğunluğunun yetişkinler olduğunun fark edilmesiyle reklam stratejisi değişir.

Yeni strateji altında kimi zaman ürünün hedef kitlesini bile rahatsız edebilecek seviyede tartışmalı ilanlara da rastlanır. Nispeten yumuşamış olsa da sert, agresif reklam anlayışı PS3 ile kısmen devam eder.

Beğenelim veya beğenmeyelim Playstation markasının reklam anlayışının farklı bir bakış açısı getirdiğini söylemek yanlış olmaz. Ürünün global başarısında önemli rolü olduğu inkar edilemeyecek bu reklamlar Playstation markasının özgün bir marka konumu edinmesini de sağlamıştır.

Aşağıda Playstation’a ait son 10 yıl içinde yayınlanmış en çarpıcı 30 reklam örneği görebilisiniz.

Yazının devamı...