"Can Mumay" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Can Mumay" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.

Can Mumay

Eylül olmadı kasımda gel…

29 Ekim 2014

Bunlardan ilki FIFA 2015 23 Eylül’de satışa çıktı. Öncelikle belirtelim oyun devrimsel değil. Fakat FIFA 14’e göre daha heyecanlı. Bizi muhakkak en çok ilgilendiren kısım Spor Toto Süper Lig’in seriye yeniden eklenmiş olması.

Oyun oynanışına gelirsek FIFA’nın 2012’de ilk kez oyuncuların hizmetine sunduğu Impact Engine’in seriye getirdiği dinamik yapı aynen korunmuş. Kaleciler daha atletik. Taktik yapma ve oyuncu değiştirme çok daha hızlı olmuş. Oyun hızı genel olarak serinin önceki oyunlarına göre daha hızlı. Belki de en hızlısı.

Manager Mode’un atmosferi önceki serilere göre futboldan daha uzak. Artık gazete manşetlerinde kendinizi göremiyorsunuz. Öte yandan takımınızda çok başarılı olsanız bile kulübün beklentilerini karşılamazsanız çok daha alt seviyede takımlara gönderiliyorsunuz. Örnek olarak İspanya Ligi’nde Real Madrid’le ligi ikinci bitirirseniz bir sonraki durağınız Valencia değil Almeria oluyor!

FIFA 15’in en gerçekçi özelliği Manager modundaki transfer sistemi. Bir oyuncuyu satın almak artık sadece parayı basmakla olmuyor. Öncelikle oyuncuların özelliklerini onları belli bir süre takip etmeden öğrenemiyorsunuz. Scout ekibinizin bir oyuncuyu 3-4 defa size rapor etmesi gerekiyor. Böylece oyuncunun her istatistiğini detaylı olarak görebiliyorsunuz.

Dünyaca ünlü oyuncular söz konusu olduğu zaman ise onların istatistikleri otomatik olarak gözüküyor.

FIFA 14 oynayanlar için oyunda çok köklü değişiklikler olduğunu söylemek doğru olmaz. Fakat EA PES ile yarışında çok da zayıf bir hamle yapmamış. Kaliteyi koruyarak küçük değişikliklere gitmiş. Oyun severlerin bu yılın şampiyonunu belirlemeleri için 13 Kasım’da çıkacak PES’i beklemeleri gerekecek gibi…

Kasım ayında FIFA 15’i görünce iki oyunu kıyaslayabileceğiz. 23 Eylül’de piyasaya çıkan FIFA 15 toplamda 7.32 milyon kopya sattı.

Oyunu Türkiye’ye Aral İthalat getiriyor. Oyun bilgisayar için 153 lira. PS3 ve XBOX 360 için ise 180 TL’ye satılıyor.

Yazının devamı...

PlayStation 4 biraz aceleye mi geldi

29 Ocak 2014

Teknik sıkıcı konulara girmeden önce satışa resmi olarak çıkalı 1,5 ay olan ürünün Sony için ne ifade ettiğini anlatmaya çalışalım. Sony uzun süredir finansal sıkıntılar içinde olan şirket. Japon ekonomisinin son yıllarda pek parlak olmayan ekonomisine paralel olarak teknoloji firmaları da çok istikrarlı bir grafik izlemiyor. 2000 yılında 200 milyar dolar olan Sony’nin piyasa değeri günümüzde 20 milyar dolara kadan düşmüş durumda. Bunun nedenlerini sadece Japon ekonomisinin son yıllarda içinde bulunduğu durgunlukla açıklamak akıl kârı olmaz. Sony, Panasonic ve Sharp gibi dev firmalar zamanın ruhunu yakalayamadıkları için televizyon, cep telefonu ve dijital kamera gibi pazarlarda Apple ve komşuları Samsung’un gerisinde kaldılar.

Öte yandan Sharp ve Panasonic’in içinde bulunduğu nakit sıkıntılarının bir benzerinin Sony’de yaşandığını söylemek mümkün değil. Fakat şirketin insan gücü ve mali konularda pek çok tedbir aldığını biliyoruz. Şirketten kademeli olarak 1000’in üzerinde insanın işten çıkarılması söz konusu. Bunca sıkıntı içerisinde ise Sony’nin sığındığı tek güvenli liman ‘oyun konsolları’ yani Playstation birimi.

Playstation 3 ile birlikte dünya pazarında Microsoft Xbox 360 ile kıyasıya bir rekabet içinde olan Sony ürün çeşitliliğini artırarak bundan 1.5 sene önce Playstation Vita isimli el konsolunu piyasa çıkardı. Sony’nin bunla da ürün çeşitliliğine bir yenilik getirdiğini söylemek zor. Zaten cihazın çıkış tarihinin sürekli olarak ertelemesi de Sony’nin CEO’su Kazuo Hirai’nin adını ‘Bay Geç Kalan’a çıkardı.

Özellikle cep telefonu başta olmak üzere, dayanıklı tüketim malları kalemlerinde zarar eden veya beklediği satışları gerçekleştiremeyen Sony’nin şu an en sağlam kalesi durumunda bulunan Sony ise Playstation 4 ile çok iddialı. Diğer ürün kalemlerinden beklediği ekonomik tatmini sağlayamayan Sony için Playstation şu an şirketi ayakta tutan en önemli ürün kalemlerinden biri.

Donanım kısmının ne kadar güçlü olduğu çok yazılıp çizildi o yüzden bunlara değinmeyeceğim. Cihazla ilgili olarak ilk bakışta farkedilen durum şu ki açılır açılmaz bir oyun havasına giriyorsunuz. Sony’nin menüler arasına serpiştirdiği müzikler, cihazın açılış şekli, yeni joysticklerin ele kavranışı oldukça güzel. Multimedya araçlarında eksikler olduğunu da bu bağlamda eklemek doğru olacak. Özetle Sony Playstation 4’ü elinize aldığınızda bu cihazla keyifli saatler geçirebileceğinizi biliyormuş gibi bir havaya kapılıyorsunuz.

Peki ya Playstation 4’ün en büyük sıkıntısı şu an için ne? Kesinlikle görsellik. Bundan önceki Playstation 3’ün erişebildiği çözünürlük oranı 720 p ile ifade ediliyordu. Playstation 4’te de bu oran aynı. Sadece oyun arasına giren videolarda çözünürlük 1080p’ye çıkıyor. Tabiki donanım olarak PS3’ten daha kuvvetli olduğu için PS4’teki oyunların grafik kalitesi daha bir başta. Fakat Playstation 3’ü 4K bir TV’ye bağlarsak çok kaliteli bir görüntü elde edebileceğimizi unutmamalıyız.

Öte yandan yine de Playstation 4’ün grafik kalitesini henüz test edebileceğimiz kadar ürün elimizde yok. PS4 bu bağlamda biraz aceleye getirilmiş gibi. Eğer ürün çıkmadan 1-1,5 yıl gibi bir süre önce cihaz oyun firmalarına gönderilseydi büyük stüdyolar daha iyi işler çıkarabilirlerdi. Microsoft ile girişilen pazar yarışında ürünü benzer zamanlarda piyasaya sunmak için iki şirketinde ciddi bir yarışta olduğu buradan anlaşılıyor.

Önemli oyun stüdyoları cihazla daha fazla zaman geçirdikçe makinanın limitlerini zorlamaya başlayacaklardır. Grafik kalitesi hakkında konuşmak için ikinci nesil oyunları beklemek daha isabetli olacak gibi.

Yazının devamı...

Bir tek senaryo değişti

8 Ocak 2014

Kısaca 2013 sonbaharının en büyük bombası Xbox One ve Sony Playstation 4 oldu. Bu yeni nesil konsolların beklentiyi ne kadar karşıladığı tartışmaya açık. Ekran çözünürlüğünün 720p olduğu bu cihazlar 4K TV’ler yaygınlaşmadan tam olarak görüntü performanslarını ortaya koyamayacaklar gibi. İki cihazın karşılaştırılmasıyla ilgili olarak oldukça çok makale yayınlandı. Biz şimdi 2013 sezonunu kaparken kimileri için yılın en önemli oyunu olan Call of Duty (CoD) Ghost’tan bahsedeceğiz.

Call of Duty hakkında çok şey söylemeye gerek yok. 2004’ten beri Activision bünyesinde çıkan oyun içinde ilk bakışta pek bir yenilik olduğunu söylemek zor. Oyunun yapımcısı Infinity Ward burada yıllar içinde kemikleşmiş oyuncu kitlesini kaybetmemek için uzun zamandır olduğu gibi elini biraz korkak alıştırmış. CoD’u CoD yapan bütün unsurlar oyunun içinde aynen yer almaya devam ediyor. Bu yıl ise yeni olarak tanıtılabilecek tek unsur yeni hikâye kurgusu.

Call of Duty Ghosts’un senaryosuna bakıldığında oyun kabaca ‘Amerika’yı kurtarmak yine bize düştü’ oyunu. Kuzey Amerika topraklarını elinde bulunduran Federation isimli bir gruba karşı mücadele eden Logan isimli bir askeri canlandırıyoruz. Logan kardeşi Hesh ve Babası Elias ile birlikte ABD’nin ‘yeni bağımsızlık savaşı’na katılıyor. Ve Güney Amerika birliklerinden oluşan Federation’a karşı mücadele ediyor.

Oyun süresince yapıma ismini veren Ghosts yani ‘Hayaletler’ takımının bir parçası oluyoruz. Hayaletler kabaca 5 kişiden oluşan bir özel harekat ekibi. Federation’ın başında ise Rorke isimli eski bir Ghosts üyesi var. Rorke bir Hayaletler ekibine dahilken bir görevde ekibinin kendisini yüz üstü bıraktığını düşünerek Hayaletleri yok etmek ve ABD’yi ele geçirmek üzere yeni bir oluşumun içinde giriyor. Oyunun senaryosu boyunca amacımız ise Rorke’ saf dışı bırakmak.

Senaryo dışında pek bir yenilik içermeden CoD Ghosts yeni nesil konsollarda da görsel olarak hayal kırıklığı yaratmışa benziyor. Ama her şeye rağmen serinin hayranlarının oyunu heyecanla oynayacağı kesin. Yapımın sonunda ise bir Eminem sürprizi var.

Aral İthalat'ın Türkiye'ye getirdiği Call of Duty Ghosts Xbox 360 ve Playstation 3 için 220 liraya satılıyor.

Yazının devamı...

20 yılın sonu Walker gibi mi olacak?

16 Aralık 2013

Fakat artık arabalar kadar insanların da yer aldığı bir NFS’ye ihtiyaç var gibi gözüküyor. Zira yeni çıkan NFS serileri oyun içinde ‘sağlam’ bir senaryo olmamasından dolayı sürekli birbirinin kopyası gibi olmaya başladı. NFS The Run’daki gibi insan figürü oyundan biraz daha uzak kalırsa serinin sonu geçen günlerde aşırı hız yüzünden hayatını kaybeden da Hızlı ve Öfkeli serisinin başrol oyuncusu Walker gibi olacağa benziyor…

GÖKDELENLERİN YERİNİ KASABALAR ALDI

Need For Speed Rivals önceki oyun Most Wanted’tan çok daha heyecanlı bir oyun. Fakat seriye bir yenilik getirdiğini söylemek güç. Rivals’ta önceki oyun Most Wanted’da olduğu gibi devasa bir haritada dolaşıyorsunuz. Fakat harita bu kez daha çok şehir dışında geçiyor. Yani devasa gökdelenlerin arasında değil küçük kasabaların arasında yarışıyorsunuz. Oyunun haritası 160 kilometrelik olarak tasarlanmış. Bu Most Wanted’dan daha geniş bir haritada oynandığı izlenimini veriyor. Harita genişliği Criterion’un Need For Speed’in dağıtıcısı EA için hazırladığı 2010 yapımı Hot Pursuit’in genişliği ile aynı.

Oyuna otomatik olarak başlanan Porsche 911’le birlikte yapım içinde Aston Martin’den BMW’ye Dodge’dan Mercedes’e kadar pek çok araç modelini kullanabiliyorsunuz. Yapım içinde yarış tipleri önceki oyunlara göre biraz makyajlanarak yeniden sunulmuş. Polis kariyeri veya yarışçı kariyerinden hangisini seçtiğinize göre yarışlarınınız tipi değişiyor.

MODİFİYE KONUSU YİNE SIKINTILI

Yarışçı kariyerinde ‘polisten kurtulma’, ‘klasik yarış’, ‘zamanlı yarış’ gibi opsiyonlar önünüzde açık. Bu yarış tiplerini kadar başarılı şekilde tamamlarsanız (Başarıdan kasıt ne kadar hızlı olarak yarışları tamamladığınız.) kazandığınız ödül puanları o kadar yüksek oluyor. Ödül puanları ile yeni bir araba alabiliyor aynı zamanda da mevcut arabanızı modifiye edebiliyorsunuz. Modifiyeden kasıt Underground serisinde olduğu gibi aracın komple tampon, kaput gibi bölgelerini değiştirmek değil. Sadece renk değişimi ve desen uygulamaları yapabilmek.

HEYECAN HİÇ EKSİLMİYOR

Tabiki bu aracın dış kısmıyla ilgili. Öte yandan yarışlarda topladığınız ödül puanlarıyla arabanın motorunu ve süspansiyonlarını da geliştirebiliyorsunuz. Yarış sonraları toplanan ödül puanları yarış hemen bittikten sonra oyuncunun hesabına geçmiyor. Bu oyunun heyecanını diri tutmak için çok güzel bir hamle olmuş. Yarış sonrasında aracınızı sürmeye devam ediyorsunuz ve büyük ihtimalle polisler hep peşinizde oluyor. Ancak polislerden kurtulup bir garaja arabanızı sürdükten sonra yarış puanları aktif olarak hesabınıza geçiyor. Yoksa garaja gidene kadar polisten kurtulamaz ve yakalanırsanız bütün ödül puanlarınız kayboluyor. Yani kazandığınız yarış o andan sonra bir şey ifade etmiyor.

ARA VERMEK YOK

Need For Speed Rivals’ın en radikal özelliği ise yarış boyunca ‘pause’ tuşuna basılamıyor olması. Bu gerçekten oyunun heyecanını hep diri tutan bir etken. Yani yapımcılar oyuncuya ‘bir kez yarışa başladıysan artık geri dönüş yok’ mesajını veriyor. Pause menüsünü için ‘start’ tuşuna bastığınız zaman ise sadece oyunun haritası açılıyor ve yarış bir yandan akmaya devam ediyor. Need for Speed Rivals’ı oynamak isteyenler oyundan çok radikal değişiklikler beklememeli. Fakat önceki oyun Most Wanted’a göre yapımın daha iyi ve heyecanlı bir yarış oyunu olduğu söylenebilir.

20 YILIN HATRI VAR

1993 yılından beri çıkan Need For Speed serisinin 20. Yılı böyle bir oyunla mı kutlanmalıydı dersek… Serinin geçmişi bu yıl mükemmele yakın bir oyun adına daha umut vericiydi diyebiliriz. Fakat yine de serinin sıkı bir hayranıysanız Need For Speed Rivals deneyimlemeniz gereken bir NFS oyunu.

Aral İthalat’ın Türkiye’ye getirdiği Need For Speed Rivals Xbox 360 ve Playstation 3 için 161,99 TL’den satışa sunuluyor. PC için ise oyun 134 TL’den satılıyor. Oyunun global olarak satış rakamları ise çok tatmin edici değil. NFS Rivals’ın tüm konsollar için satışları 700 bin adetin biraz altında. Oyun 29 Kasım’dan bu yana dünya çapında satışa sunulmuş durumda.

Yazının devamı...

Ubisoft bu kez de yedi denizlerin hakimi

12 Aralık 2013

“Dümene, dürbüne ve rüzgara bak.” Çok sevilen bir korsan türküsü böyle başlar. Assassin’s Creed IV’te (AC 4) aynen böyle başlıyor. Ağustos ayında Almanya’daki Gamescom fuarında görme şansını bulduğumuz AC4 1718’den günümüze kadar olan çok geniş bir zaman dilimini kapsıyor.

Serinin beşinci oyunu yine heyecan yine aksiyon ve her zamanki gibi tarih dolu. Tarih 18. yüzyılın başı. Yer Kuzey Amerika’nın batı kıyıları. Korsanlar, İngiliz ve İspanyol donanmalarının iç içe geçtiği bu coğrafyada Edward Kenway büyük paralar kazanmak uğruna korsanlığa başlayan bir çiftçi.

Çiftçilikle karısına iyi bir hayat sağlayamayan Edward korsanlığa ‘sınıf atlamak’ ve zengin olmak için başlıyor ve kendisini kısa süre içerisinde Jamaika ve Küba arasındaki denizlerde kılıç sallarken buluyor. Edward Kenway AC 3’ten tanıdığımız Haytam Kenway’in babası. Kendisi serinin diğer oyunlarında olduğu gibi doğuştan bir Assasssin (Assassin suikastçi demek. Oyundaki orijinal deyime sadık kalmak adına yazının devamında da böyle anacağız.) değil. Kendisi zaman içerisinde kendisini Assassin cemaatinin içinde buluyor. Kenway’in açık denizlerdeki en büyük düşmanları ise dönemin dünya hakimi olan İngilizler ve İspanyollar.

İSPANYOL VE İNGİLİZLERE DİKKAT

Hikayeye kısaca değinmek gerekirse… Kenway açık denizlere açıldıktan kısa bir süre sonra mürettabatına dahil olduğu korsan gemisi batırılıyor. Okyanusta mahsur kalan bu genç Galli mahsur olduğu adadan bir İngiliz tüccar sayesinde kurtulur. Bu sırada istemeden de olsa adadan kurtulurken bir Assassin’i öldürür ve kıyafetlerini üzerine geçirir. Tek derdi para kazanmak olan bu genç adam Assassin’in üzerinden çıkan eşyaları satmak derdindedir. Çok kısa bir zaman içinde öldürdüğü Assassin’in cebinde bir cam küp ve not bulur. Notta elindeki küpü aslen bir İspanyol olan Havana valisine vermesi gerektiği söylenir. İşte bu tam da Edward’ın para kazanmak için aradığı fırsattır.

Hırslı korsan sığındığı İngiliz tüccarla birlikte Havana’nın yolunu tutar ve Kingston, Nassau ve Havana arasında geçecek olan macerasına başlar. Edward istemeden de olsa kendisini tarihi Tapınak Şövalyeleri ve Assassin’ler arasında asırlardır süren mücadelenin içinde bulur. Hikayenin bunda sonraki olay örgüsünü serinin hayranları aralayacaktır.

GRAFİK MOTORU DEĞİŞMEDİ

Assassin’s Creed IV Black Flag’te serinin önceki oyunu olan AC III’teki grafik motoru olan Anvil Next kullanılmış. Bu motorun seriye getirdiği dinamizm kendisini Black Flag’de de gösteriyor. Dövüş sistemine Batman Arkham Asylum ile eklenen ‘counter’ (karşı saldırı) sistemi Batman’deki kadar başarılı olmasa da oyuna ‘lezzet’ katmış. Fakat dövüşler içerisindeki mantık hataları serinin ‘müzmin hastalığı’ olarak karşımıza çıkmaya devam ediyor. Bazen kılıçla müdahale içine girdiğiniz 4 adam arasından birine ‘girişirken’ diğer 3’ü sizi izliyor. Bu da oldukça mantıksız gözüküyor.

Öte yandan oyunun önceki yapımlarında Roma, Floransa, Şam, Boston ve İstanbul gibi devasa şehirlerdeki detaylar Black Flag’de yok. İstanbul’daki Ayasofya’nın sanal ortama aktarılması büyüleyici nitelikteydi. Fakat 18. Yüzyıldaki Havana, Kingston ve Nassau gibi şehirlerde oyuncuyu hikayenin içine çekecek pek detay yok.

ŞEHİRLER HEYECAN VERMİYOR

Şehirler genel olarak sade bir bir sahil şeridi ve bungalov beton karışımı evlerden oluşuyor. Evlerin yüksekliği de oldukça kısa. Bu yüzden Edward ile binaların çatılarına tırmanıp çatıdan çatıya zıplamak pek keyif verici değil. Özellikle Floransa çatılarında Ezio ile yaşananlar düşünülünce Black Flag’de oldukça sade şehirler var. Zamanında Kudüs’ü sanal ortamda tasarlamış olan Ubisoft ekibinin mekan seçimleri bu yüzden oldukça sıkıntılı gözüküyor.

AC IV ekibinin en çok üzerinde durduğu konu ise deniz savaşları olmuş. Korsanlık ilginizi çeken bir konu ise ya da en azından Karayip Korsanları serisi hoşunuza gidiyorsa bu kısmı çok seveceksiniz. Gemimizin adı Jackdaw kaptanımız ise tabii ki Kenway. Deniz savaşları oldukça eğlenceli. Gemi zaten oyun içinde genel olarak bir bölgeden diğerine hareket ederken kullanılıyor. Yolda ilerlerken de İspanyol ve İngiliz donanma gemileriyle karşı karşıya geliyorsunuz.

GEMİ BASMAYA HAZIR OLUN

Gemi savaşları iki aşamadan oluşuyor. Birinci aşama gemiyi etkisiz hale getirme. Bu bölümde zincir ve toplarla karşınızdaki gemiyi hareket edemeyecek hale getirmeye çalışıyorsunuz. Bunu yapmak için Jackdaw’ı güçlendirmeniz de önemli. Gemiler güçlerine göre belli bir level’a (aşama) ayrılmış durumda. Örnek vermek gerekirse 36. seviyedeki bir kalyonu etkisiz hale getirmek için geminizin zırhının oldukça kuvvetli olması gerekiyor.

Gemiyi etkisiz hale getirdikten sonra ‘çıkarma’ yapma kısmı var. Bu kısım ise çok kefiyli. Edward ile geminin dümenini bırakıp hareketsiz hale getirdiğiniz gemiye atlıyorsunuz. Burada geminin level’ına göre 5, 10 veya 15 mürettabatı öldürmeniz gerekiyor. Bunu yaptıktan sonra ise 3 alternatifiniz var. Ya geminin mürettabatını kendi ekibinize katacaksınız. Ya da yakaladığınız mürettabatı serbest bırakıp denizlerdeki aranılırlık düzeyinizi düşüreceksiniz. Ya da gemide yağmaladığınız malların parasını katlayacaksınız. Fakat gemiyi ele geçirdikten sonra gemideki her türlü materyal sizin oluyor.

198 LİRAYA SATILIYOR

Bunlar arasında içkiler, şeker ve metal gibi malzemeler bulunuyor. Şeker 18. Yüzyıl için çok önemli bir malzeme. Satışından elde ettiğiniz para ile gemiyi geliştirebilmeniz mümkün.

Kasım ayının başında çıkan Assassin’s Creed: Black Flag şu ana kadar 3.2 milyon adet satmayı başardı. Noel sezonuna doğru bu satış 6 milyon sınırını aşabilir. Böylesine niş bir oyuncu kitlesini hedef alan bir yapım için rakam hiç fena değil.

Assassin’s Creed Black Flag’i Türkiye’ye Aral İthalat getiriyor. Oyunun satış fiyatı ise Playstation 4 için 198 TL olarak belirlenmiş.

Yazının devamı...