Eğitim Haberleri

EĞİTİM

    O meslek için bir milyon aday atama bekliyor

    Gülseven ÖZKAN
    09 Haziran 2017 - 17:22Son Güncelleme : 09 Haziran 2017 - 17:26

    MEB tarafından hazırlanan ‘Öğretmen Strateji Belgesi 2017-2023’e göre KPSS’ye başvurmuş ancak öğretmen olarak atanamamış olan üniversite mezunlarının sayısı 2016 yılı itibarıyla toplam 438 bin oldu. Bu mezunlar dışında üniversitelerdeki eğitim ve eğitim bilimleri fakültelerinde okuyan 228 bin kişiyle bu fakülteler dışında eğitim alan öğretmen olmayı ümit eden 653 bin 899 lisans öğrencisi var. Buna göre öğretmenlik alanları, diğer programlar ve pedagojik formasyon kurslarına devam eden mezun öğrenciler de dikkate alındığında öğretmen olarak atanmayı amaçlayanların sayısı bir milyonu aştı.

    Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından hazırlanan ‘Öğretmen Strateji Belgesi 2017-2023’ Resmi Gazete’de yayımlandı. Öğretmen yetiştirme ve geliştirme sürecinde yol haritası niteliğindeki belge 2017-2023 yılları arasındaki stratejileri kapsıyor.

    Temel amacı yüksek nitelikli, iyi yetişmiş ve mesleğe uygun bireylerin öğretmen olarak istihdamını sağlamak, öğretmenlerin kişisel ve mesleki gelişimini sürekli kılmak, öğretmenlik mesleğine yönelik algıyı iyileştirmek ve mesleğin statüsünü güçlendirmek olarak belirlenen belgeye göre, öğretmen yetiştirmeye yönelik programlarda eğitimler iyileştirilecek. Üniversite mezunları arasından mesleğe en uygun olanlar seçilecek. Öğretmenlerin gelişim ihtiyacını tespit etmek için periyodik olarak yapılacak performans değerlendirme sistemi hayata geçirilecek. Adaylık sürecinden itibaren öğretmenlerin kişisel ve mesleki gelişim faaliyetlerinin niteliği arttırılacak, mesleğin statüsü güçlendirilecek. Öğretmenlerin çalışma şartları iyileştirilecek, kurumlar ve bölgeler arasında farklılıklara göre iyileştirici tedbirler alınacak, kariyer ve ödüllendirme sistemi geliştirilecek. Öte yandan ‘Öğretmen Strateji Belgesi’nde Türkiye’deki öğretmen sayısı ile öğretmen olmak için bekleyenlerin sayıları da yer aldı. Yükseköğretim Kurulu (YÖK) ve ÖSYM verilerine de atıfta bulunan belgeye göre, son on beş yılda eğitim fakültelerinin sayısı 63’ten 92’ye, öğrenci sayısı ise yaklaşık olarak 141 binden 228 bine çıktı.

    GEÇEN YIL 49 BİN ÖĞRETMEN ATAMASI OLDU

    2013 yılında Öğretmenlik Alan Bilgisi Testi’ne 142 bin 644 öğretmen adayı katılırken, bu sayı 2014’te 209 bin 774’e, 2015’te 283 bin 583’e, 2016’da ise 31 bin 759’a ulaştı. Alan bilgisi testi uygulanmayan öğretmenlik alanları da dikkate alındığında 2014’te yapılan KPSS’ye öğretmen olarak atanabilmek amacıyla toplam 312 bin 688 kişi, 2015 yılında 415 bin 508 kişi, 2016 yılında ise 455 bin 119 kişi katıldı. 2014 yılında 50 bin 990, 2015 yılında 52 bin 736 ve 2016 yılında da toplam 49 bin 015 kişi öğretmenliğe atandı. Buna karşın KPSS’ye başvurmuş ancak öğretmen olarak atanamamış olan üniversite mezunlarının sayısı 2016 yılı itibarıyla toplam 438 bin 134 kişi.

    EĞİTİM FAKÜLTELERİ DIŞINDA 653 BİN ÖĞRENCİ VAR

    Bu mezunlar dışında 2016 yılı itibarıyla öğretmen olabilmek amacıyla hâlihazırda yalnızca 7 eğitim ve eğitim bilimleri fakültelerinde okuyanların sayısı 228 bin 279. Fen fakülteleri, edebiyat fakülteleri, fen edebiyat fakülteleri, insan ve toplum bilimleri fakülteleri ve ilahiyat fakültelerinde okuyan öğrenciler de dâhil edildiğinde öğretmen olmayı ümit eden 653 bin 899 lisans öğrencisi olduğu görüldü. Öğretmenlik alanlarına kaynak teşkil eden diğer programlar ve pedagojik formasyon kurslarına devam eden mezun öğrenciler de dikkate alındığında öğretmen olarak atanmayı amaçlayanların sayısı bir milyonu aştı.

    ÖĞRETMEN SAYISI 1 MİLYONA YAKLAŞTI

    Milli Eğitim Bakanlığı’nın son yıllarda yaptığı atamalarla birlikte mevcut öğretmen sayısının bir milyona yaklaştığı ve 2016 yılı aralık ayı itibarıyla 900 bin 511 olduğu belirtilen belgede “Her yıl eğitim fakültelerinden mezun olan çok sayıda kişi öğretmen olarak atanmayı bekliyor ve atanamama hâlinde hayal kırıklığı yaşıyor. Türkiye’de öğretmenler, kamuda istihdam edilen personel içinde en büyük paya sahip olmasına rağmen, öğretmen yetiştirmeye dönük programlardan mezun olanlar arasında istihdam edilemeyenlerin sayısı giderek artıyor. Son yıllarda öğretmen atamalarındaki artışa karşın bu programlardan mezun olanların sayısı Türkiye’nin öğretmen ihtiyacının çok üzerinde” değerlendirmesine de yer verildi.

     

     

     

    Etiketler: öğretmen , MEB , meslek , atama
    

      EN ÇOK OKUNANLAR

        Sayfa Başı