Ev ortamı okul başarısını etkiliyor

Güncelleme Tarihi:

Ev ortamı okul başarısını etkiliyor
Oluşturulma Tarihi: Kasım 29, 2017 13:03

Her çocuk, okula başlamadan önce evde eğitim almaya başlıyor. Ailesi tarafından eğitilmeye başlayan çocuklar, her şeyi evde öğrenmeye başlıyor. Uzmanlar çocukları eğitirken, bir objeyi tanıtırken, onun bütün özelliklerini anlatmalarını öneriyor.

Haberin Devamı

Bir çocuğun eğitim hayatı boyunca başarılı olabilmesi için birçok faktörün sağlanması gerektiğini söyleyen Bahçeşehir Üniversitesi (BAU) Eğitim Bilimleri Fakültesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölüm Başkanı Yrd. Doç. Dr. Berna Güloğlu, en kilit noktanın evdeki aile ortamı olduğunu belirtti.

Tüm eğitim hayatları boyunca aileleri ve çevreleri tarafından başarılı olması beklenen binlerce çocuk var. Bir çocuğun anaokulundan doktoraya kadar okulda başarılı olabilmesi, diğer deyişle okulda kazanması beklenen bilgi ve becerileri kazanabilmesi için çalışma ortamı ve sağlıklı çevresel faktörlerin sağlanması önemli bir gerçek. İşte Yrd. Doç. Dr. Berna Güloğlu’nun bu konu hakkındaki tavsiyeleri:

BİLİŞSEL GELİŞİM NASIL SAĞLANIR?
“Çocukların okul çağındaki döneminde bilişsel gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerin oluşturulmasında ebeveynlerin ilgisi ve üretkenliği son derece önemli. Çok ufak yaşlardan itibaren her an, oyuna dönüştürülerek çocuğun bilişsel gelişimine katkı sağlanabilir. Örneğin bir objeyi tanıtırken sadece adını söylemek yerine; rengini, kokusunu, şeklini, kullanım amacını da söyleyerek tanıtıldığında çocuk bir anda birçok kelime duyacak. Sadece ‘elma’ demek yerine ‘elma yuvarlak ve kırmızı renkte bir meyve. Tatlı bir tadı var’ şeklinde elmayı anlatıldığında, çocuk ‘elma’ kelimesinin yanı sıra ‘yuvarlak, kırmızı, meyve ve tatlı’ kelimelerini de duyacak. Eline elmayı alarak incelemesine izin vermek de çocukların öğrendiklerinin kalıcı olmasını sağlayacak. Benzer şekilde, çocuk arabalarla oynarken büyük-küçük, uzun-kısa, hızlı-yavaş gibi zıt kavramları öğretmek gerekiyor. Arabaların farklı renklerinden yola çıkarak renkleri de öğretebilir.

Haberin Devamı

2 YAŞINDA DUYGUSAL, 3 YAŞINDA MATEMATİK ZEKASI GELİŞİYOR
2-4 yaş aralığındaki çocuklar objeleri tek bir özelliğine göre değerlendirir. Çevredeki nesneleri renklerine göre; örneğin kırmızı arabalar, yeşil arabalar, mavi arabalar veya biçimlerine göre; yuvarlak, kare ayırmalarını istemek ardından, hem renk hem de biçimlerine göre objeyi seçmesini istemek; ‘yuvarlak ve kırmızı top’ duygusal-motor gelişimlerine büyük katkı sağlayacak. Bu dönemde çocuklar tersine çevirme yapamıyorlar. 3+5=8 diyebilir ama 8-3=5 olduğunu göremez. ‘Aslı benim kardeşim’ der ama kendisinin de ‘Aslı’nın kardeşi olduğunu bilemez. Tersine çevirmenin gelişebilmesi için yürünen yolda anne ya da baba giderken gördüklerini sıralarken (köpek, çeşme, ağaç, okul) çocuğunda dönüşte gördüklerini sıralaması (okul, ağaç, çeşme, köpek) istenebilir.

Haberin Devamı

EVDE BULUNAN NESNELERİ OYUN VE ÖĞRENME AMACI HALİNE GETİRİN
Hazır oyuncaklar almak yerine evdeki malzemeler kullanılarak yapılan oyuncaklar, çocuğun üreticiliğine katkı sağlar. Çocuk hazır bir malzemeyle oynamak yerine kendi o oyuncağı nasıl yapabileceğini, hangi malzemeleri kullanarak üretebileceğini keşfeder. Abaküs almak yerine nohut, mercimek gibi ürünler kullanılarak sayı saymasını öğrenebilir. Saklambaç oyunu da sayı saymanın yanı sıra dikkatini toplamayı öğretecektir. Hareketli bir oyun olması çocuğun enerjisini boşaltarak sakinleşmesini sağlayacaktır. Çocukların çadırlarla oynamak istedikleri bir dönem var. Çadır almak yerine evdeki yastıklardan çadır oluşturabilirsiniz”

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!