Yeşilçam kadınları özgürleştirdi

Kazım DOĞAN / FRANKFURT
08.10.2015 - 16:06 | Son Güncelleme:

Frankfurt Türk Film Festivali’nde düzenlenen panelde konuşan gazeteci yazar Tunca Arslan, "Yeşilçam filmlerinde Türk işçi kadınlar özgürleşiyor" dedi.

Yeşilçam, Almanya’ya ve Almanlar için 'Almanya Acı Vatan'dan, 'Sarı Mercedes' ve 'Camdan Kalp'e kadar farklı karakterler ve yüze yakın film üretti.

15. Frankfurt Türk Film Festivali kapsamında düzenlenen "Türk Sinemasında Alman İmajı" konulu panelde konuşan Araştırmacı, gazeteci yazar Tunca Arslan, Yeşilçam’ın göçün ilk yıllarından itibaren Türk işçisini değişen, Almanlar’a kafa tutan imajla verdiğini söyledi. Paneli sanatçı Nilüfer Açıkalın da izledi.



Matbaanın ülkemizde 300 yıl gecikmeyle sinema tekniğinin ise aynı yıl kabul gördüğünü kaydeden Arslan, "Sinema tekniği Almanlar’dan geldi. Bunda Almanlarla gerçekleşen askeri ve politik işbirliğinin de büyük etkisi var. Sinamanın teslim edildiği Muhsin Ertuğrul da Almanya bağlantılı çalıştı. 1940’lı yıllarda da Almanya sinema ülkesi olarak cazibe ve eğitim merkezi oluyor. Teknik ve eğitim konusunda kan akışı sağlanıyor. 1961’de başlayan işçi göçüyle birlikte Yeşilçam Almanya’yı umut, kurtuluş kapısı olarak veriyor. Kısa süre sonra filmlerde psikolojik gerilim var. Türk işçisi bir yandan feodalizmden kurtulmaya çalışıyor, diğer yandan bu ilişkilerini Almanya’ya taşıyor. Filmlerde Almanya baştan çıkarıcı olduğu kadar karakter değiştirten ülke olarak karşımıza çıkıyor“ dedi.

TÜRK İŞÇİSİ ALTTAN ALMIYOR

Yılmaz Güney’in 'Baba' filminde işçi seçmelerini at pazarında hayvanların ağzına ve dişlerine bakar gibi Alman doktorları işçilerin ağzına ve cinsel organlarını kontrol ederken gösterdiğini kaydeden Arslan, pek çok filmde eleştirelerin sürdüğünü ifade etti.

Ahmet Yüzüak’ın ‚Kırmızı Fistan Mor Kadife’nin başını çektiği filmlerde ise Almanya’nın dakik, çok düzenli bir ülke olarak yansıtıldığını kaydeden Tunca Arslan, Kemal Sunal filmlerinde ise Türk işçisine hiç kimseye papuç bırakmayan, alttan almayan, gücünü göstermekten zevk alan bir imaj çizildiğini kaydetti.

Arslan, filmlerde kadınların değişen, eski kalıplara asla girmeyen yönüyle yansıtıldığını belirterek, "Türk kadınları filmlerde özgürleşiyor" dedi.

Tunca Arslan, filmlerinde kadın sorunlarını irdeleyen Teyfik Başar’ın ‚40 Metrekare Almanya‘ ve daha sonra çektiği ‚Cennete Veda‘ eserinde Almanlar’ı gerçeklerle yüzyüze getirmeyi amaçladığını söyledi.

Büyülü ikili
Büyülü ikili
Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı