60 yıllık acı Ulus faciası

Güncelleme Tarihi:

60 yıllık acı Ulus faciası
Oluşturulma Tarihi: Ocak 31, 2023 12:50

Başkent semalarında iki uçak bundan tam 60 yıl önce bugün havada çarpışarak kent merkezi Ulus’a düştü. Havadaki facia sonrası yere düşen yolcu uçağının yakıtı şehri de alev topuna çevirdi. 120 kişi hayatını kaybetti. İşte havacılık tarihine ‘Ulus Faciası’ olarak geçen o uçak kazası...

Haberin Devamı

Tarih 1 Şubat 1963... Günlerden cuma... Saat 16.00 civarı... Ramazan ayının ilk günü ve Ankara’nın kalbi Ulus’ta yoğun bir telaş vardı. Ankara semalarında iki uçağın çarpışacağı, oradaki birçok kişinin hayatını kaybedeceği kimsenin aklının ucundan bile geçmiyordu. Beyrut-Lefkoşa-Ankara seferini yapan Lübnan Orta Doğu Havayolları’na ait Vickers Viscount 754D tipi yolcu uçağı, 14 yolcusuyla Ankara Esenboğa Havalimanı’na inişe hazırlanırken, aynı anda Etimesgut’tan eğitim uçuşu için havalanan Türk Hava Kuvvetleri’ne ait Douglas C-47 tipi Çubuk-28 isimli askeri nakliye uçağı da eğitim uçuşunu tamamlayıp üsse dönmeye başlamıştı. Şiddetli bir patlama sesi tüm Ankara’yı sarstığında önce kimse ne olduğunu anlamadı.

60 yıllık acı Ulus faciası

60 yıllık acı Ulus faciası

Haberin Devamı

İKİ UÇAK HAVADA ÇARPIŞTI

İki uçak, akşam üstü Ulus’un üzerinde çarpışmıştı. Lübnan Orta Doğu Havayolları’na ait uçak Hükümet Caddesi üzerinde yer alan Ticaret Han’a çarparak infilak etti. Ticaret Han ile hemen yanındaki Raşit Efendi Apartmanı arasında büyük bir çukur açıldı. Askeri uçağın gövdesi de Bentderesi bölgesindeki gecekonduların üzerine düştü. Uçakların parçaları kilometrelerce alana yayıldı. Görgü tanıkları, o an için gökyüzünün kırmızı ve siyah karışımı bir dumana büründüğünü anlatıyordu. Kazada askeri uçaktaki 3 Türk subayından, yolcu uçağındaki 3 kişilik mürettebat ve 11 yolcudan kurtulan olmadı.

60 yıllık acı Ulus faciası

60 yıllık acı Ulus faciası

60 yıllık acı Ulus faciası

YAKIT YERDEKİLERİ YAKTI

Yolcu uçağının deposundaki jet yakıtı yerde alev aldı. Çarptığı iş hanındaki hava gazı borularının da patlayarak tutuşmasıyla yangın hızla büyüdü. Havadaki kaza yerde de büyük bir faciaya neden oldu. Çıkan yangın, Ulus’ta günlük işleriyle ve Ramazan telaşıyla uğraşan kalabalıktakilerin de yanarak ölmesine neden oldu. Düştüğü bölgeyi tamamen bir alev topu haline getiren uçak yakıtından çıkan kara dumanlar, Ankara’nın birçok yerinden görüldü. Şans eseri yolcu uçağı o an ikindi namazı kılınan Zincirli Camii’nin üstüne değil de yakınlarına düştü. Yoksa o sırada namaz kılan yüzlerce kişinin de ölmesi engellenemezdi. Bu olay o kadar büyük bir kazaydı ki yolcu uçağındaki kabin görevlilerinden birinin cesedi yakınlardaki bir apartmanın balkonunda bulundu.

Haberin Devamı

60 yıllık acı Ulus faciası

60 yıllık acı Ulus faciası

60 yıllık acı Ulus faciası

60 yıllık acı Ulus faciası

60 yıllık acı Ulus faciası

60 yıllık acı Ulus faciası

60 yıllık acı Ulus faciası


ÖLÜ SAYISI ARTTI

Acı olay ertesi gün Hürriyet Gazetesi’nin manşetine “ÇARPIŞAN İKİ UÇAK ANKARA’NIN İÇİNE DÜŞTÜ. FACİA: 69 KİŞİ ÖLDÜ” başlığıyla yansıdı. İlk gün ölü sayısı 69 iken takip eden günlerde bu sayı 120’ye yükseldi. Cenazelerden 49’u 5 Şubat 1963 tarihinde, dönemin Başbakanı İsmet İnönü, bakanlar, ve milletvekillerinin de katıldığı Hacı Bayram Camii’ndeki öğle namazını müteakiben kılınan cenaze namazının ardından düzenlenen bir törenle Cebeci Asri Mezarlığı’ndaki şehitliğe defnedildi. Facia nedeniyle Ankara’da yas ilan edildi, şehirdeki bütün eğlence yerleri, sinemalar ve tiyatrolar günlerce kapalı tutuldu. Radyolarda sadece klasik müzik çaldı. Şehirdeki yanık kokusu ve yükselen çığlıklar o günü yaşayanların hafızalarından halen çıkmış değil. O günü küçük yaşlarda görüp bugün hayatta olanlar kaybettikleri yakınlarını her 1 Şubat’ta acıyla anıyor...

Haberin Devamı

60 yıllık acı Ulus faciası


60 yıllık acı Ulus faciası


YOLCU UÇAĞI YÜZDE 80 KUSURLUYDU

Olay sonrası açılan tazminat davaları, kaza raporları ve kule kayıtları incelendi, bu yıllarca sürdü. Açıklanan kesin rapora göre Çubuk-28 yüzde 20, yolcu uçağı Viscount ise yüzde 80 kusurlu görüldü.

BAKMADAN GEÇME!