"Özgür Bolat" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Özgür Bolat" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Özgür Bolat

Akıllısın, neden okumuyorsun?

23 Mart 2017

O da “Nasıl olur bu saatten sonra?” diye yanıt veriyor.

Arkadaşı da “İstersen olur” deyince, yolculuk başlıyor...

EĞİTİMİN YAŞI YOKTUR

22 yaşından sonra bir yılda ortaokulu ve üç yılda liseyi bitirerek, yüksek mühendis oluyor.

Ama o da yetmiyor. Doktorasını tamamlayıp, üniversitede hocalık yapıyor.

O da yetmiyor.

“İnsan hayatını değiştiren en güçlü unsur eğitim” diyor kendi eğitim kurumunu kuruyor.

Yıllar önce gecekondu versiyonu olarak kurduğum dediği Eyuboğlu Eğitim Kurumlarını, ülkenin en saygın okullarından bir tanesine haline dönüştürüyor.

Yazının devamı...

Çocuklara neden bir şey öğretmenize gerek yok?

16 Mart 2017

Birey bir şey öğrenince, ilgili nöronlar arasında köprüler (synapses) oluşuyor.

Deneyim ve öğrenme arttıkça, köprülerin sayısı da artıyor.

(Bazı köprüler deneyimle daha da güçleniyor.)

Doğal olarak 18 yaşındaki çocuğun beynindeki köprü sayısı, 12 yaşındaki çocuğunkinden daha fazla.(Aynı koşullarda yetiştirildiğini varsayıyoruz.)

Buraya kadar bir sorun yok.

Bu mantıkla 5 yaşındaki çocuğun beynindeki köprü sayısı, 3 ve 1 yaşa göre daha fazla olmalı, değil mi?

Yazının devamı...

Sosyal medya insanları mutsuz mu ediyor?

9 Mart 2017

Bu durumda, ilişki ihtiyacını karşılamak için sosyal medyayı kullanmayı seçiyor .

 

Peki sosyal medya çocukların mutluluğunu nasıl etkiliyor?

 

Bu soruyu yanıtlamak için Michigan Üniversitesi profesörlerinden Ethan Kross ve ekibi bir araştırma tasarlıyor.

 

ARAŞTIRMAProf. Ethan, 82 üniversite öğrencisinin facebook kullanımını iki hafta boyunca takip ediyor.

 

Yazının devamı...

Adaletsizlik, şirketlerde verimliliği nasıl etkiler?

23 Şubat 2017

İlk 11 için oyuncu satın alacaksınız. Elinizde de 11 milyon gibi bir bütçe var.

Bu parayı nasıl kullanırsınız?


PARAYI BÖLÜŞTÜRMEParanın büyük bir kısmını üç yıldız oyuncuya harcayıp, geri kalanla ortalama futbolcu mu alırsınız yoksa hepsiyle ortalamanın üstünde futbolcular mı alırsınız?

İkisinin farkı ne?

İlk opsiyonda oyuncular arasında fiyat farkı olacak, diğerinde olmayacak. Fiyat farkı oyuncuların performansını nasıl etkiler?

Yazının devamı...

Yeni müfredat gerçekten öğrenmeyi sağlar mı?

9 Şubat 2017

Pedagojik açıdan pek  az değerlendirme yapıldı.

Peki, bu müfredat değişikliği pedagojik açıdan gerçekten iyi mi?

‘ANLAMA SEVİYESİ’ AZ

Son söyleyeceğimi ilk söyleyeyim. Müfredat birçok açıdan sadeleşmiş, derinleşmiş, son gelişmelerle daha entegre olmuş ve gerçek hayatla bağlantısı artmış. Ama buna rağmen pedagojik açıdan anlamayı ve öğrenmeyi sağlamakta yetersiz kalmış.

Nasıl mı?

BİLGİ VE ANLAMA

Bilmek ve anlamak farklı şeylerdir.

Bilmek; bilgileri kontekstten bağımsız olarak hafızada tutmaktır.

Yazının devamı...

80/20 Kuralı Hayatınızı Nasıl Etkiliyor?

2 Şubat 2017

Bir ülkenin ihracat gelirlerinin %80’i, o ülkenin ihraç ettiği ürünlerin % 20’sinden geliyor.

Pareto, bulgusunu tam olarak ispatlamak için bütün ülkelerin istatistiklerine bakıyor. Görüyor ki bu oran aşağı yukarı bütün ülkeler için aynı.

 

TÜRKİYE TİCARETİNDE 80/20 PRENSİBİ

80/20 prensibi (Pareto Prensibi) Türkiye’nin ekonomik faaliyetleri için de geçerli. Hemen hemen bütün alanlarda bu oranı bulmak mümkün.

Türkiye’nin ihracat gelirlerinin  %78’i, 96 ihracat ürünün %20’sinden geliyor.

Türkiye ihracatının %91’ini, 81 ilin %20’si yapıyor.

Türkiye ihracatının % 75’ini, iki bölge (%28) yapıyor.

Yazının devamı...

Bu eğitim sisteminde ‘mutlu çocuk’ yetiştirmenin sırrı ne?

19 Ocak 2017

Bu iki konuya kısaca değinip başka bir konuya geçeceğim.

BAŞARI ODAKLI MUTLULUK

Başarı-odaklı mutlulukta kişi, başarılı oldukça mutlu oluyor. Çünkü başarı, onlardaki değersizlik duygusunu (geçici olarak) kapatıyor. Başarılı olamadıklarında ise yalnızlık ve depresyon başlıyor.

Bu insanlar dış odaklı insanlar.

MUTLULUK ODAKLI BAŞARI

Mutluluk-odaklı başarıda, kişi olduğu gibi mutlu. Başarıya (statü, para, mevki vs) ihtiyaç duymuyor.  Bu insanlar diğer insanların hayatına (vizyon ve değer katarak) etkide  bulunuyor. Bu ‘etki’ sonucu ise başarı kendiliğinden geliyor.

Bu insanlar iç odaklı insanlar.

Yani başarı, dış odaklılarda ‘amaç’; iç odaklılarda ise ‘sonuç’ oluyor.

Yazının devamı...