GeriSeyahat Ä°ÅŸte geleceÄŸin uçağı
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Hürriyet Twitter
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi
Ä°ÅŸte geleceÄŸin uçağı

Ä°ÅŸte geleceÄŸin uçağı

555 kiÅŸilik kapasitesi ile dünyanın en büyük yolcu uçağı olan Airbus A380, Chirac, Blair, Schröder gibi liderlerin katıldığı törenle dün tanıtıldı.Dünyanın en büyük yolcu uçağı Airbus A380, Avrupa liderlerinin katıldığı törenle tanıtıldı. Airbus’ın merkezi Fransa’nın Toulouse Kenti’nde düzenlenen ilk uçağın tanıtım töreninde 4 bin 500 kiÅŸi bulundu.Ä°lk uçuÅŸu önümüzdeki mart ayına planlanan iki katlı, 555 yolcu kapasiteli dev yolcu uçağı, havayolu seyahatlerine yeni bir boyut getirecek. İçinde gece kulübü, bar, spor salonu ve maÄŸaza bulunan A380, 2006’da hizmete girecek.AIRBUS’ın 18 milyar dolar harcayarak gerçekleÅŸtirdiÄŸi A380 projesi, ABD havacılık endüstrisine Avrupa’dan bir cevap özelliÄŸi taşıyor. 35 yıldır ‘en büyük yolcu uçağı’ unvanını 747 jumbo jet ile elinde tutan Boeing, tahtını Avrupalı imalatçı Airbus’a devrediyor. Her iki uçak imalatçısı arasında son yıllarda inanılmaz bir rekabet yaÅŸanıyor. Rakibini uçak satışında, hem de imal edilen uçak sayısında son iki yıldır geride bırakan Airbus, A380 ile liderliÄŸini ilan etmek istiyor.ABD’nin yıllardır bir numaralı ihracat ürünü uçaklar konusundaki liderliÄŸini almak isteyen Avrupa, pazarı Airbus’ın da parçası olduÄŸu EADS adını verdiÄŸi ÅŸirketle zorluyor. Törene katılanlar arasında Fransa CumhurbaÅŸkanı Jacques Chirac, Ä°ngiltere BaÅŸbakanı Tony Blair, Almanya BaÅŸbakanı Gerhard Schröder ve Ä°spanya BaÅŸbakanı Jose Luiz Rodriguez gibi isimlerin bulunması, rekabetin politik ağırlığını da gözler önüne seriyor.Ä°KÄ° KATLI UÇAKAirbus A380’de yüksek koltuk kapasitesinin yanı sıra yolculara mükemmel bir konfor sunulması da öngörülüyor. Ä°ki katlı uçak üç farklı sınıfta 555 yolcu taşıyabiliyor. Yaklaşık 15 bin kilometre menzili ile kıtalararası çok uzun mesafelerde uçabilen A380’in kabininde özel bar, spor salonu, gümrüksüz satış maÄŸazası gibi bölümlerin yer alması planlanıyor. A380’in tek, yani turist sınıfında yolcu kapasitesi 853’e kadar çıkabiliyor. Avrupalı imalatçı Airbus, gelecek yıllarda imal edeceÄŸi yeni A380 modelleriyle yolcu kapasitesini 1000’in üzerine yükseltmeyi hedefliyor.Yolcu modelinin yanı sıra Airbus, uçağın 150 ton taşıyabilen özel bir kargo modelini de geliÅŸtiriyor. Paket kargo taşıyıcıları FedEx ve UPS ÅŸirketlerinden sipariÅŸ edilen A380’in kargo modeli, daha ÅŸimdiden 20’ye yakın sipariÅŸ aldı. Airbus, uçağın hizmete girmesinden sonra düşük uçuÅŸ maliyetleriyle sipariÅŸlerini artıracağına inanıyor. 286 MÄ°LYON DOLAR A380’in liste satış fiyatı, özelliklerine göre deÄŸiÅŸmekle birlikte, 263 ile 286 milyon dolar arasında oynuyor. Ä°lk müşterilerine ortalama yüzde 30 indirim yapan Airbus, ÅŸu ana kadar 14 havayolu ile 39 milyar dolarlık 149 uçaklık satış anlaÅŸması imzaladı. Uzmanlar, projenin kár edebilmesi için Airbus’ın en az 250 uçak satması gerektiÄŸine dikkat çekiyor. Airbus’ın 2023 yılına kadar öngördüğü dünya havayolu büyüme planına göre, 500 koltuktan büyük uçak pazarı 1250 rakamıyla sınırlı.Ä°lk uçuÅŸunu mart ayında gerçekleÅŸtirecek olan A380, hem Airbus hem de ABD ve Avrupa havacılık otoriteleri tarafından özel testlere tabi tutulacak. Onay almasından sonra A380 ilk olarak 2006 yılının ilkbahar aylarında Singapur Havayolları’nda hizmete girecek.Uçak, halka, 13-19 Haziran’da Paris’te yapılacak dünyanın en büyük havacılık fuarı Le Bourge’da tanıtılacak. Sorularla A380ÖNCE HANGÄ° HATLARUçak dünyanın en yoÄŸun hatları olan ağırlıklı Kuzey Amerika-Avrupa, Asya-Kuzey Amerika ve Japonya hattında uçacak. Airbus’ın yaptığı araÅŸtırmaya göre 2016 yılına gelindiÄŸinde her sekiz havayolu yolcusundan biri A380’de uçacak. KÄ°MLER ALIYOR Airbus, 14 havayolu ÅŸirketinden 149 kesin uçak sipariÅŸi aldı. En büyük müşteri 45 uçakla Dubai merkezli Emirates Havayolları. Emirates’i Lufthansa (15), Qantas (12), Singapur (10), Air France (10), Virgin Atlantic (6), Malezya (6), Thai (6), Kore (5), Etihad (4) ve Katar (2) Havayolları izliyor. Ayrıca Fed Ex ve UPS hava kargo ÅŸirketlerinin 10’ar, finansal kiralama hizmeti veren IFLC’nin de 10 uçak sipariÅŸi var.Boeing’in Airbus’a cevabıABD’li imalatçı Boeing’in Airbus’a cevabı ise yolcu kapasitesi 250 olan yeni nesil uçağı 7E7 oldu. Ä°lk uçuÅŸu 2006’da yapacak olan 7E7, havayollarına uzun menzilli seferlerde ekonomik kullanım sunmayı hedefliyor. Boeing’in yaptığı araÅŸtırmaya göre, yolcular, ana merkezlerde toplanıp uzak mesafelere A380 gibi büyük uçaklarla uçmak yerine aktarma yapmadan doÄŸrudan seferleri tercih ediyor. Bu yaklaşım doÄŸrultusunda Boeing, Airbus’ın yaptığı 500 koltuktan daha büyük 1250 uçaklık pazarı gerçekçi bulmuyor. Boeing, 7E7 gibi orta kapasiteli uçakların uzun menzilde havayollarının tercihi olacağına inanıyor. Hükümetlerin de karıştığı bu uçak kavgasının nasıl sonuçlanacağı merakla bekleniyor.Â
False