GeriSeyahat Dünyanın en büyük çölünde kamyonla off-road keyfi
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Hürriyet Twitter
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi
Dünyanın en büyük çölünde kamyonla off-road keyfi

Dünyanın en büyük çölünde kamyonla off-road keyfi

Fransa’da 2 Nisan’da baÅŸlayarak Çin’e kadar uzanan Renault’un Ä°pek Yolu Kervanı, özel teçhizatlarla donatılmış sekiz adet kamyon ve 16 sürücüden oluÅŸuyor. Gobi Çölü’ndeki kum tepeleri aÅŸarak, Renault Trucks pilotlarının kullandığı kamyonlarla, off road tecrübesi yaÅŸanırken ben, 9 Haziran’da Pekin’de son bulacak olan bu kervandan ayrılmak zorunda kaldım. Renault Trucks Adventure’ın ilk ayağı olan Ä°pek Yolu off-road rallisi için geçtiÄŸimiz hafta ilk önce Pekin’e, ardından da Taklamakan Çölü’nde kervana katılmak için Urumçi’ye gittim. Fransa’dan baÅŸlayarak Çin’e kadar uzanan Renault’un Ä°pek Yolu Kervanı, özel teçhizatlarla donatılmış sekiz adet kamyondan oluÅŸuyor. Dakar Rallisi’nde yarışan Kerax ve Sherpa modeli bu kamyonlarda, 8 ekip ve 16 sürücü yer alıyor. 2 Nisan’da Fransa’dan baÅŸlayıp, Almanya, Ä°talya, Slovenya, Macaristan, Romanya ve Bulgaristan’ı geçtikten sonra Türkiye’ye giriÅŸ yapan kervan, Ä°ran, Türkmenistan, Özbekistan, Kazakistan, Kırgızistan, Çin ve MoÄŸolistan’ı kapsayan 20 bin kilometrelik bir rota çiziyor. Kervan’ın Taklamakan Çölü’nde gerçekleÅŸen etabına katılmadan önce, iki gün Pekin’de diÄŸer ülke gazetecilerinin toplanmasını bekledik. Böylece, 2008 Yaz Olimpiyatları’na hazırlanan Pekin’deki büyük deÄŸiÅŸimi yerinde görme fırsatını da elde ettim. Dışa açılımla birlikte, ekonomisi hızla büyüyen Çin Halk Cumhuriyeti’nde yaÅŸanan bu geliÅŸme, sadece halkın refahını deÄŸil, Çinlilerin ticarete bakış açısını da büyük ölçüde etkilemiÅŸ. Dev alışveriÅŸ merkezlerindeki tezgahtarlardan, iÅŸportacılara kadar tüm satıcılar tam bir pazarlama cambazı olmuÅŸ. Çinlileri görünce, Türkiye’deki her 100 oyuncaktan 95’inin, 100 gözlükten 45’inin, 100 klimadan 50’sinin 100 halıdan 25’inin neden Çin malı olduÄŸunu hemen anlıyorsunuz.Ãœrünü size satmadan kesinlikle yakanızı kurtaramıyorsunuz. Altından girip, üstünden çıkıyor, mutlaka o malı size satıyor. Bunu da kıyasıya pazarlıkla yapıyorlar. Kaza ile gözünüz bir ürüne kaymaya görsün, iÅŸte o zaman yandınız. Yakanızı kurtarabilmek için almayı hayal bile etmediÄŸiniz bir çok ürünü, almak zorunda kalıyorsunuz. YARDIMSEVER ÇİNLÄ°LERNüfusu milyarı aÅŸan Çin’de nereye giderseniz gidin, her yerden adeta insanlar fışkırıyor. Sokaklar, caddeler, maÄŸazalar insan kaynıyor. ‘Bu kadar insan nasıl geçimini saÄŸlıyor?’ diye kendi kendinize sormadan edemiyorsunuz. Ancak, bu sorunun Çin’deki yanıtının ‘yardımseverlik’ olduÄŸunu öğrenmekte hiç gecikmiyorsunuz.Bu yardımseverlik, daha havaalanına adım atar atmaz baÅŸlıyor. Hemen yanınıza şık giyimli bayanlar bavulunuzu taşımak, size gideceÄŸiniz yere kadar eÅŸlik etmek için geliyor. Åžayet bir yer arıyorsanız, sorduÄŸunuz kiÅŸi sizi hemen gideceÄŸiniz yere götürüyor, aradığınız kiÅŸiyi sizin için buluyor. Tam ne kadar yardımseverler diye düşünürken, bahÅŸiÅŸini istemeyi unutmuyor. Renault Trucks’ın Ä°pek Yolu kervanına katılmak için Pekin’den Urumçi’ye dört saat süren bir uçak yolculuÄŸu yaptık. 2 Nisan’da Fransa’nın Lyon kentinden yola çıkan Kerax ve Sherpa kamyonlardan oluÅŸan konvoy, Gobi Çölü’nün baÅŸlangıcı olan Turfan Çölü’nde bizi karşıladı. Bir anda kendimizi, Türklerin yoÄŸunlukta olduÄŸu, Türkçe’nin konuÅŸulduÄŸu Türkistan’da bulduk. Tarihi ipek yolunun önemli duraklarından biri olan Turfan kentinin yakınındaki Jiaohe antik kenti ziyaret edildi. Çöldeki bu yemyeÅŸil vaha, MoÄŸollar tarafından yıkılmadan önce Ä°pek Yolu’nun en önemli ticaret merkezlerinden biriymiÅŸ.TANIDIK MANZARALARUygur, Kırgız, Kazak ve MoÄŸolların yaÅŸadığı bu bölgenin en önemli geçim kaynağını üzüm ve kavun oluÅŸturuyor. Deniz seviyesinin 150 metre altında bulunan bu kent, Ä°srail ve Ãœrdün arasındaki Ölü Deniz’den sonra dünyanın en alçak bölgesi sayılıyor. Halkın büyük çoÄŸunluÄŸu Müslüman olan bu bölgede Arap alfabesi kullanılıyor. Yol kenarlarında camiler ve evler Ä°slam mimarisinin izlerini taşıyor. Bir diÄŸer dikkat çekici özellik ise yerel halkın, GüneydoÄŸu Anadolu’da olduÄŸu gibi evlerin dışında uyuyor olması. Ancak, bu kez yatak odası olarak evlerinin damları deÄŸil, yol kenarlarına yerleÅŸtirilen yataklar kullanılıyor.Turfan’dan ayrılıp, kum tepeleri aşılarak, Renault Trucks pilotlarının kullandığı kamyonlarla, off road tecrübesi yaÅŸanırken ben, 9 Haziran’da Pekin’de son bulacak olan bu kervandan ayrılmak zorunda kaldım. Â
False