Kadınların en büyük silahı empati

Güncelleme Tarihi:

Kadınların en büyük silahı      empati
Oluşturulma Tarihi: Mart 05, 2012 10:30

Hay Group’un 625 şirketin son beş yıllık verilerini inceleyerek yaptığı ‘Türkiye İş Yaşamında Kadınlar’ araştırmasına göre, son 5 yılda orta düzey kadın yönetici sayısında artış yaşanırken, üst düzey kadın yönetici sayısı yine aynı kaldı. Yönetim kademesi söz konusu olduğunda da kadınlar, hizmet tipi sektörlerde ve hizmet tipi rollerde yer alıyor ancak liderlik ve yönetimdeki genel varlıkları son 5 yılda önemli bir artış kaydetmemiş. Araştırmaya göre kadınların en ayırt edici özelliği empati.

Haberin Devamı


Hay Group, Türkiye’de hizmet verdiği 625 şirketin son beş yıllık (2007-2011) verilerini inceledi, bu şirketlerin toplam 440 bin çalışanı üzerinden, kadının iş dünyasındaki yerinin değişimi ve gelişimi araştırdı.
‘Türkiye İş Yaşamında Kadınlar’ araştırmasının verdiği ilk sonuç, bu beş yıllık süre boyunca büro, operasyon ve çağrı merkezi çalışanları arasında kadınların sayısı erkeklerden fazla. Bankacılık, hayat sigortası ve eğitim sektörlerinde ise 2011 itibariyle kadınlar işgücünün yarısını oluşturuyor. Hay Group Türkiye Genel Müdürü Sylvia DeVoge, bu durumu şöyle yorumluyor: “Kadın çalışanların büro ve operasyonel işler ve çağrı merkezlerindeki ağırlığında bir devamlılık görüyoruz. Bu sadece Türkiye’ye özgü bir eğilim değil, dünyada da durum aynı. Kadınlar, çoklu görevlendirme, güçlü ilişki, ayrıntıya özen ve mükemmel iş sonuçları gerektiren rolleri erkeklere oranla daha çok üstleniyor. Hizmet sektöründe kadınlar, müşteri ile bire bir ve yüz yüze ilişki gerektiren görevlerde daha çok tercih ediliyor. Araştırmanın verdiği bu sonuç çok anlamlı çünkü, bu saydığımız görevlerde başarılı olan kadın çalışanlar son derece empati sahibi ve kadınlar doğaları gereği bu tür görevlerde güçlü bir şekilde öne çıkıyor.”

Orta düzey kadın
yönetici sayısı arttı
Hay Group’un araştırması, geçen beş yıl içinde kadınların daha çok yönetici pozisyonu elde ettiğini gösteriyor. Ancak bu durum daha çok orta düzey yöneticilik için geçerli. Üst düzey yöneticilik söz konusu olduğunda kadın sayısı yine az. Son beş yılın verilerine bakıldığında, üst düzey yönetici kadın oranında hiçbir değişiklik görülmüyor. Araştırmaya konu 625 şirkette orta düzey yöneticilerin yüzde 23’ü kadınken, üst düzey yönetici kadın oranı yalnızca yüzde 11.
Ancak, bu durum da sektörler arasında bir farklılık gösteriyor. Örneğin, kadın üst düzey yönetici oranı bankacılık sektöründe yüzde 25 iken ilaç sektöründe bu oran yüzde 35.

Tüm çalışanların
yüzde 36’sı kadın
Unvanlardan bağımsız bakıldığında, Hay Group’un araştırmaları kapsamında tüm çalışanların yüzde 36’sının kadın olduğu görülüyor. Bu oran son yıl içerisinde de çok fazla değişmemiş. Fakat yine resme sektörler özelinde bakıldığında farklılıklar göze çarpıyor;
Bankacılık sektörü çalışanlarının yüzde 50’si kadınken, 
*  Sigorta ve perakende sektörlerinde kadın oranı yüzde 39,
* İnşaatta ise yüzde 16.

İK yönetimleri
artık kadınların
Üst düzey yöneticilik açısından kadınların en baskın olduğu görev alanı, insan kaynakları. Veriler gösteriyor ki 2009 ile 2011 arasındaki üç yıllık dönemde İK üst yönetimlerindeki kadınların sayısı artmış. Buna karşılık pazarlamadaki üst düzey kadın yönetici sayısı hemen hemen aynı kalmış; bilgi teknolojileri ve mühendislik bölümlerindeki yönetici ve üst düzey yönetici kadın sayısı azalmış.
Yani yönetim kademesi söz konusu olduğunda kadınlar, hizmet tipi sektörlerde ve gerçekten de hizmet tipi rollerde yer almakta, ancak, liderlik ve yönetimdeki genel varlıkları ise son beş yılda önemli bir artış kaydetmiş değil.

Haberin Devamı

Erkek gibi davranmanın yerini empati yapmak aldı
Hay Group Türkiye Genel Müdürü Sylvia DeVoge, üst düzey yönetici kadınların sayısının geçen beş yıl içinde artmamış olsa da başarı oranlarının arttığını söylüyor ve şu değerlendirmeyi yapıyor: “Hizmet sektörlerinin orta ve üst yönetim kademesindeki kadınlar son derece başarılı. Bu başarıda kadın gibi davranmalarının, kadın olmanın doğal avantajını kullanmalarının çok önemli rolü var. Kariyer yapmak isteyen kadınlar için geleneksel davranış biçimi çoğu zaman ‘erkek gibi davranmak’ olmuştur. Çünkü ne de olsa iş dünyası bir erkekler kulübüdür ve oyunu onların kurallarına göre oynamak gerekir. Bu dünya genelindeki pek çok şirkette de halen böyledir. Ancak, bizim araştırmamızda gözlediğimize göre dünya ile birlikte Türkiye’de de kadınlar bunun kariyer yapmak için tek yol olmadığını, örneğin erkek gibi davranmaktansa empati yapmanın özellikle hizmet sektöründe büyük önem taşıdığını ve kariyer yolunu açtığını göstermiş durumda.”

Haberin Devamı

Kadınlar insanları okuyabiliyor
Hay Group’un araştırmaları, en başarılı kadın yöneticilerin, güçlü empati becerileri ile hem erkeksi, hem de kadınsı liderlik tarzlarının bir karışımını kullandığını ve doğaları gereği insanları ve durumları okuyabildiklerini ortaya koyuyor.

İş yaşamında kadınlar
için gelecek parlak
Hay Group’un araştırmasında iş yaşamındaki kadınlar için geleceğin parlak göründüğü vurgulandı. Araştırmada “Kadınlar, liderlik pozisyonlarında, bu rollerdeki başarılarından dolayı gittikçe daha göze çarpar bir rol oynuyorlar. Günümüz iş dünyasında etkili liderlik, insanları motive etmek ve onlardan en iyi biçimde yararlanmak üzere geniş bir tarz ve davranış yelpazesine sahip olmayı gerektiriyor. Kadınlar ise doğal yetenekleri sayesinde bunu daha iyi yapıyor. Bu da özellikle üst yönetim pozisyonlarında sayılarını artırmamakla birlikte bu pozisyonlardaki kadınların daha yüksek başarı göstermesi sonucunu doğuruyor. Tepe yönetimlerdeki kadınlar, bu rollerde giderek başarı kazanıyorlar” dendi. Sylvia DeVoge, özellikle üst düzey yönetim kademelerindeki kadınların başarısı ve bunu gören şirketlerin talebi sayesinde Türk iş dünyasında da kadınların geleceğinin parlak olduğunu söylüyor.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!