GeriİK/Yeni Ekonomi Yeni nesil sanayide çalışmak istemiyor
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
    0
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Yeni nesil sanayide çalışmak istemiyor

Yeni nesil sanayide çalışmak istemiyor

Bursa Fabrikası’nda 6.400’ü mavi yaka, 1.600’ü beyaz yaka 8 bin çalışanı bulunan TOFAŞ, Egea’nın üretime geçmesiyle büyük çoğunluğu mavi yaka 1.000 kişilik ek istihdam yaratacak. TOFAŞ İK Direktörü Burhan Çakır, “Egea uğurlu geldi. Bursa’da nüfusu 9 bine yaklaşan büyükçe bir kasaba boyutuna geleceğiz” diyor.

Yeni nesil sanayide çalışmak istemiyor
Egea’nın üretime başlaması ile ne kadarlık bir ek istihdam yaratacaksınız?
Kurulu kapasiteyi zorlayacak hatta aşacak talep var. Gidenlerin yerlerinin doldurulması ve 3’lü vardiya sebebiyle geçen yıl 1.800 kişiyi işe aldık. Egea uğurlu geldi, önümüzdeki hafta 3’lü vardiyaya geçeceğiz.Bu yıl da 1.000 civarında kişi alacağız. Yıl ortasına kadar da onu tamamlarız, hatchback nisandan sonra seri üretime başlayacak, yılın ortasından sonra station wagon ile devam ediyor olacağız. Tüm bu ihtiyaçlar için 7 bin 500’e yakın mavi yakamız olacak toplamda. Dolayısıyla nüfusu 9 bine yaklaşan büyükçe bir kasaba boyutuna geleceğiz.

İşe alınacak 1000 kişi hangi branşlardan olacak?
Meslek liselerinde otomotiv ve bizim üretim alanları ile alakalı olan bölümler daha çok metal işleri, otomotiv bölümleri, mekatronik, elektrik-elektronik, torna tesviye, metal ve motor, dolayısıyla daha çok bu bölümlerden alımlar yapıyoruz.
Bunların dışında da düz lise mezunu olan veya meslek lisesinin farklı bölümlerinden gelenler de olabiliyor, bu kişileri de el becerileri testinde görüyoruz.

Ar-Ge’de kimleri arıyorsunuz?
Ar-Ge’de belirlediğimiz iki konu var: Biri araçlarda ağırlık azaltmaya yönelik belirlediğimiz konular, diğeri de elektrifikasyon. Araçlarda kullanılan elektronik donanım her geçen gün hem sayısal hem de maliyetsel olarak büyüyor, bir tahmine göre 2025-2030 araçlarının maliyetlerinin yarısı elektronik olacak diyorlar. Bu sürekli artan bir trend. Bunu çalışan insanları bulmamız lazım. Geleceğin teknolojisi bunlar, bu disiplinlere girecek elekronik mühendisleri, malzeme bilimcileri, nanoteknolojiciler, tüm bunlar Ar-Ge’nin gelişim alanı olacak.

Egea’nın üretiminde kaç kişi görev aldı?
Ürün geliştirme çok komplike bir süreç, Sıfırdan arabanın banttan inmesine kadar süren 2 yıllık bir kareografi. Bu 2 yıllık sürede TOFAŞ’tan 1.500 kişi girmiştir bu kareografiye, işçisi, memuru, mühendisi, yöneticisi... Bu çok kalabalık bir ekip çalışması. Tüm Fiat dünyası en başarılı kalite, en başarılı zamanında teslim, en başarı peformans hedeflerine ulaşan projedir, şu an parmakla gösterilen, gıpta edilen bir projedir.

Mavi yaka veya mühendis bulmakta zorluk çekiyor musunuz?
Hayır. Geçen sene sosyal medyayı kullanmaya başladık, Y kuşağının işe bakışı farklı. Akıllı telefonlara çok meraklı olduklarını gördük, sanal dünya ile ‘connect’ olma bizim hat işçisinde de var, onu fark ettiğimiz için mavi yaka alımları için geçen sene Facebook üzerinden, Bursa ve çevresindeki iller için ilan verdik. Önceden ayda 300-400 kişi müracat ederken bu uygulamadan sonra ayda 1.500 kişi müracat etmeye başladı. Online başvuru yapıyorlar, sonrasında sınava geliyor yetenek testi ve kişinin çalışacağı atölyedeki el becerilerine uygunluğu test ediliyor. Sonra mülakata alıyoruz, sonra sağlık kontrolü var ve ardından İŞKUR ile 1 aylık eğitime alıyoruz. 1 ayın sonunda işe alım amaçlı bir sınav yapıyoruz tekrar. O sınavdan başarılı olan kişilere de iş başı daveti veriyoruz.

Beyaz yakada nasıl bir prosedür izliyorsunuz?
Yetkinlik bazlı mülakatlar, vaka çalışmaları, bazen panel mülakatlar oluyor, orada daha farklı kanalları kullanıyoruz. Üniversitelerle birebir yaptığımız etkinlikler var, kariyer günleri, kariyer kampları ve staj programları ile de yeteneklere ulaşıyoruz.

Mavi yakada sirkülasyon yüksek mi?
Hayır değil. İç ilan uygulamasıyla sirkülasyonu düşüyoruz. 2013 yılından beri 300’e yakın ilan açtık, 500 küsur pozisyonun ilanıydı bu. 20 binden fazla başvuru oldu. Geçen yıl beklenmeyen bir turnover oldu işe başlayan 5 kişiden 1’i bırakmak istedi, önceden böyle bir problem yoktu. ‘Fabrika işi beklediğim gibi değil’ diyorlar. Yeni başlayanların sanayide çalışma istekliliği düşük. Bizim normalimiz yüzde 2-3 seyrediyorken ilk yılda 5 kişiden 1’inin gitmesi normal değildi. Çıkış mülakatları orada işe yaradı, hemen oryantasyon programının içeriğini değiştirdik. Arkadaşlar 1 aylık eğitim süresinden sonra atölyedeki işlere başlıyorlardı, şimdi onları çalışacağı yerlerle daha erken buluşturuyoruz, oradaki tempoyu simüle etmeye daha erken başladık. Hemen düştü turnover. Yeni neslin işe bakışı burada önemli, oyunlaştırmak lazım, rutinden çıkarmak lazım. Yemek molalarında serbest zamanlarda değerlendirebilecekleri, oyun oynayabilecekleri yerler var, bu sayede sirkülasyonu azalttık tekrar.

Talebin arkasından koşacağız
Kaç adet Egea üretilecek?
Müşterilerden gelen taleplerin güncellenmesiyle bizim üretebileceğimiz rakam 380 binlerde gözüküyor. Ama talebin toplamı 400 bini aşıyor. Talebin arkasından koşacağız. Böyle bir manzarayı ben TOFAŞ’a ilk girdiğimde 93’te hatırlıyorum. Bu çok heyecan verici bir şey bizim için.

Yorumları Göster
Yorumları Gizle