Uçağın camından giren leylek, pilotu sıyırdı

Güncelleme Tarihi:

Uçağın camından giren leylek, pilotu sıyırdı
Oluşturulma Tarihi: Nisan 02, 2004 01:45

İstanbul Atatürk Havalimanı’ndan kalkan Gaziantep uçağı, leylek sürüsünün içine girince tehlikeli anlar yaşandı. Bir leylek uçağın 6 santimlik kokpit camına çarparak kırdı ve kokpiti kan gölüne çevirdi.

Adana’ya gitmek üzere geçtiğimiz salı günü saat 14.45’de 61 yolcusuyla Atatürk Havalimanı’ndan kalkan TC-THE kuyruk tescilli RJ-100 tipi ‘Gaziantep’ uçağı, tırmanışa geçtiği sırada leylek sürüsünün içine girdi. Uçağın çeşitli bölgelerine şiddetle çarpan leylekler, önce sol taraftaki bir numaralı motoru devre dışı bıraktı, kokpit camına çarpan bir leylek ise menteşeleri patlatarak içeri girdi. Yardımcı pilot Tolga Sancarlı’nın başını sıyırıp şapkasını uçuran leylek, kokpiti de kan gölüne çevirdi. Kaptan pilot Aslan Özkan, bir motoru devre dışı kalan uçağı Atatürk Havalimanı’na döndürdü. 18 yıllık deneyimi olan kaptan pilot Özkan, olayı şöyle anlattı:

‘Kalkıştan sonra yaklaşık, 2 bin 500 feet yükseklikte, görebildiğim kadarıyla 20 ya da daha fazla kuş uçağa çarpmaya başladı. Bir tanesi benim bulunduğum taraftaki sol ön cama, biri sağ yan cama, birkaç tanesi sol kanada çarptı. Yaklaşık 8-10 tanesi de motora girmiş. Bir numaralı motorun iç tarafı tamamen parçalandı ve aşırı sarsıntı oldu. Bu sırada, sağ yan tarafa çarpan kuş, çarpmanın etkisiyle camın menteşesinin arasından kokpite girdi. Kuşun parçaları üzerimize geldi, kokpit kanlar içinde kaldı.’

KANAT GÖÇTÜ

Kuş sürülerinin çarpmasıyla uçağın sol kanadında hafif göçme yaşandığını anlatan Özkan, camın menteşesinin hava kaçışına neden olduğunu, geri dönüş için Atatürk Havalimanı Kontrol Kulesi’yle irtibata geçtiklerini söyledi. Acil iniş için kuleyle konuştuklarını belirten Aslan Özkan, ‘Kuleye bilgi verdik. Acil iniş işlemlerini yaptık ve radarla limana yaklaştırıldık. Bir motor durmuş vaziyette inişimizi yaptık’ dedi.

Mart ve nisan ayları pilotların kabusu

Uçağın motorunun durması halinde neler yapılması gerektiği konusunda sürekli eğitim aldıklarını ve kuş çarpması anında da hiçbir panik yaşamadığını vurgulayan Áslan Özkan, şunları söyledi:

‘Mart ve nisan ayları kuşların göç mevsimi olduğu için pilotlara büyük tehlike oluşturuyor. Ancak biz her duruma karşı gerekli eğitimlerimizi alıyoruz. Çarpma anında sadece uçağı nasıl sağlıklı bir biçimde yere indirebileceğimi düşündüm. Çarpma sonrası yolcular arasında biraz panik yaşandı ama daha sonra yaptığım anonsun ardından herkes sakinleşti.’

Göçmen kuş sürüleri Uçak da düşürüyor

Kuş sürüleri birçok ölümlü ve yaralanmalı uçak kazalarına neden olmuştu. Bunlardan bazıları şöyle:

Ekim 1960’da Boston-Miami seferini yapan uçağın dört motorundan üçüne sığırcık sürüsü girmesi sonucu Boston Limanı’na düşen uçakta bulunan 72 yolcu hayatını kaybetmişti.

Temmuz 1962’de de DC-8 tipi uçak, Lahor semalarında uçarken kokpitin camına çarparak içeri giren bir kartal, ikinci pilotun ölümüne neden olmuştu.

Nisan 1988’de ABD’de uçağın kokpit camını delerek içeri giren 5.5 kilogram ağırlığındaki bir kuş ikinci pilotun ölümüne, kaptan pilotun da yaralanmasına yol açmıştı.

Uzman görüşü

Kokpitin camı 6 cm

Uçağın kritik hızla uçtuğu iniş veya kalkışlarda, kuş çarpması, uçuş emniyeti açısından büyük tehlike oluşturuyor. Kuş çarpmaları genellikle 0-200 metre yükseklikler arasında meydana geliyor. Havacılık tarihinde en yüksek kuş çarpma olayı 10 bin metrede tespit edildi. En tehlikeli kuş türü arasında martı, leylek ve kanada kazı gibi büyük kuşlar yer alıyor. Uçak gövdeleri ve motorlar kuş çarpmalarına dayanıklı olarak tasarlanıyor. Pilotların görev yaptığı kokpitin ön camının kalındığı, yolcu uçaklarında 6 santimetreyi buluyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!