YERLİ TURİST TEMKİNLİ

Güncelleme Tarihi:

YERLİ TURİST TEMKİNLİ
Oluşturulma Tarihi: Nisan 26, 2022 09:36

Turizmciler Mete Vardar, Koray Küçükyılmaz ve Mehmet Kamçı’ya bundan sonra iç pazarın nasıl devam edeceğini sordum.

Haberin Devamı

BAYRAMA doğru yerli turistin pandemi, savaş ve artan fiyatlar sonrası eğilimi önemli bir gösterge olarak merak ediliyor. Bir yanda pandemi nedeniyle iki yıldır bastırılmış, kısıtlanmış tatil arzusu, diğer yanda konaklamadan, ulaşıma tatilin bedelinin artması iç pazarın en önemli konusu haline geldi. Bu konuda sektörün üç önemli firmasının en yetkilileri ile telefon görüşmeleri yaparak notlarımı aldım.

***
Jolly Tur Yönetim Kurulu Başkanı Mete Vardar, Tatil Sepeti Genel Müdürü Koray Küçükyılmaz ve Coral Travel Türkiye Genel Müdürü Mehmet Kamçı şeffaf ve samimi bir şekilde iç turizmin bugününü gerçek rakamlar ve olası öngörüler ışığında değerlendirdiler.

***

Önce bu görüşmeler kapsamında Türkiye’de her krizde kapısı çalınan iç pazarın paket tur röntgenini çekelim.
Son yıllarda artan iç turizm hareketi dönemsel olarak değişmekle birlikte yıllık 5 ila 10 milyon Türk vatandaşı acenteleri vasıtasıyla seyahat ediyor. Tercihleri ise ortalama olarak şu şekilde:
Yüzde 70 otel tatili ( Ege ve Akdeniz)
Yüzde 20 yurt içi kültür turları
Yüzde 10 yurt dışı turları
Yabancı turistlerin -ulaşımdan ve sezon kısalığından dolayı- pek gitmediği Kuzey Ege’den Mersin’e kadar olan sahil bölgeleri yerli turistlerin en çok tercih ettiği bölgeler. Bodrum, Çeşme, Belek ise bayramların en gözde bölgeleri. Kültür turları, Doğu Expresi’nden Çanakkale’ye, Eskişehir’den Likya bölgesine oldukça çeşitli. GAP turu, Karadeniz ve Kapadokya bölgesi kültür turlarının gözdeleri. Yurt dışına gelince en büyük dert vize maliyeti. Bu yüzden vizesiz ülkeler daha çok tercih ediliyor. Balkan turları başı çekerken, İtalya, Orta Avrupa ve Endülüs yurt dışı turlarının yıldızları.

***

Haberin Devamı

Dünyadaki bütün ülkeler krizlere dayanıklı olan iç pazarlarına dört elle sarılıyor. Ve neredeyse bütün ülkeler resmi kaynaklar aracılığıyla önce kendi ülkelerini gezmeleri konusunda telkinde bulunuyorlar. Buna rağmen insanların yurt dışına gitmeleri engellenemiyor. Ancak dağılım oldukça makul. Bir çok Avrupa ülkesinin turistlerinin yüzde 30‘u kendi ülkesini , yüzde 70 yurt dışını tercih ediyor. Mesela Almanya’yı her yıl 25 milyon Alman geziyor. Biz en iyimser olan Mete Vardar’ın 10 milyon tahmininde bile henüz bu oranlardan çok uzağız.

Haberin Devamı

***
Danıştığım 3 değerli isme bundan sonra iç pazarın nasıl devam edeceğini sordum. Yaşanan bütün olumsuzluklara rağmen tatil arzusunun arttığını ve neredeyse 2019 sayılarına yaklaştıklarını vurguladılar. Pandemide ayakta kalmaya çalışan acenteler, şubat ayı ile birlikte savaşın yarattığı olumsuzluklarla boğuşuyorlar. Özellikle ulaşımın ve otel fiyatlarının artması sunulan ürünün eskisinden daha yüksek bir fiyatla satılmasını gerektiriyor. Bir çok kolaylıkla bu düğüm çözülmeye çalışılıyor. Mesela yapılan rezervasyonun son 3 günde iptal edilip paranın tamamen iadesi bile sağlanıyor. Çünkü kimse artık önünü göremiyor ve tatilini alırken riske girmek istemiyor. Artan maliyete rağmen tatilinden vazgeçmek istemeyenlerin tercihleri şöyle oluyor.
- Konaklama süresi kısalıyor,
- Daha uygun fiyatlı bölge ve oteller tercih ediliyor,
- Daha hesaplı olan kültür turlarına yöneliyorlar,
İnsanlar 2 yıldır yaşadığı pandemiden tatilin vereceği enerji ve moralle kurtulmaya çalışırken, kendi bütçelerine göre tatili oluşturmayı öğrendiler.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!