Yeraltındaki ulaşım dünyası

Güncelleme Tarihi:

Yeraltındaki ulaşım dünyası
Oluşturulma Tarihi: Mart 31, 2007 00:00

Ankara Metrosu, Türkiye’nin ilk tam otomatik ve en uzun hattı. Günde 150 bin kişinin kullandığı metro hakkında bildikleriniz ve bilmediklerinizi araştırdık.

AŞIRI klostrofobik bir ortam. Yerin metrelerce altındasınız. Sizin gibi pek çok insan bu ortamda ve bekliyorsunuz. Biraz sonra, ani bir hortum çıkmışçasına yüzünüze çarpan rüzgarla sarsılıyorsunuz. Yerin metrelerce altında bu rüzgarın işi ne? Rüzgarın yüzünüze çarpmasından birkaç saniye sonra bir ışık seli, bulanık bir şekilde gözlerinizin önünden geçiyor. Yine saniyeler sonra, bu bulanıklık netleşiyor ve karşınızda bir tren beliriyor. Evet, siz bir metro istasyonundasınız ve az sonra sizi gitmek istediğiniz yere götürecek araca bineceksiniz.

TÜRKİYE’NİN GÖZAĞRISI

Gerçek anlamda metro, Türkiye’de ilk kez Ankara’da inşa edildi. Yapımına 1 Nisan 1993 yılında başlanan Ankara Metrosu, 28 Aralık 1997 tarihinde de işletmeye açıldı. Ankara Metrosu’nun yapımını ise Kanadalı Bombardier ve SNC-Lavalin firmaları ile Türk ortakları Gama-Güriş üstlendi. Ankara Metrosu, ilk açıldığından itibaren 14.6 km. uzunlukta çift hatlı ağır raylı sistem ve 12 yolcu istasyonuyla bir depodan oluşuyor. Batıkent ile Kızılay’ı birbirine bağlayan metro günde ortalama 150 bin kişi taşıyor. Diyelim ki, treni beklerken, raylara eşyanız düştü. Sakın kendiniz almayın. Çünkü, raylarda, koruma altına alınmış bile olsa, 750 volt elektrik bulunuyor. En yakın görevliyi haberdar etmeniz gerekiyor. Düşen eşya sizin için çok değerliyse anında ana merkez uyarılıyor ve hattın enerjisi kesilerek, eşyanız size veriliyor.

Sürücü olmak kolay değil

Metro trenlerinde sürücü olmak istiyorsanız bu pek de kolay değil doğrusu. Öncelikle, birkaç yıllığına metro işletmesinin her hangi bir biriminde çalışmış olmanız gerekiyor. Sürücüye ihtiyaç duyulduğunda, bu çalışanlara duyuluyor ve isteyenler bazı testlerden sonra eğitime tabi tutuluyor. Nihal Yalın ve Huriye Özçelik de sürücü adaylarından ikisi. Eğitimlerini tamamladıktan sonra, sürücü olabilecekler. Böylelikle Ankara Metrosu’ndaki bayan sürücü sayısı da dörde çıkacak.

Batıkent- Kızılay arası 24 dakika

BatIkent’ten başlayıp Kızılay’da son bulan seyahatin süresi ortalama 24 dakikayı buluyor. Bu mesafe yaklaşık olarak 25 km. ve otomobille gitmeye kalktığınızda, en az bir saatinize mal olacaktır. Trenler, sabah 06.00’dan 00.20’ye kadar hizmet veriyor. Yolcu trafiğinin yoğun olduğunu sabah ve akşam saatlerinde, hatta aynı anda, tek istikamette 5-6 tren oluyor.

3 DAKİKADABİR HAREKET

Bir tren sürekli olarak hatta yedek olarak bekletiliyor. Yoğun saatlerde, iki trenin arasındaki mesafe 3 dakikayı geçmiyor. Tamamı klimalı araçlarda, yaz kış sıcaklık 23 derece. İstasyonlarda engelliler de düşünülmüş. Mevcut 12 istasyonun her birinde engelli asansörleri bulunuyor.

Sayılarla Ankara Metrosu

Vagon sayısı: 108

Bir treni oluşturan vagon sayısı:
6

(4 motorlu, 2 motorsuz)

Trenlerin bir yılda kattettiği mesafe: 100 bin km.

İstasyon platformlarının uzunluğu: 150 m.

Trenlerin maksimum hızı: 80 km.

Taşıma kapasitesi: 70 bin yolcu/s

Hat uzunluğu: 14,6 km. (7,1 km. yeraltı, 4,1 km. açık,

3,4 km. viyadük)

İstasyon sayısı:

12 adet

Her 20 binde bir bakım yapılıyor

Ankara Metrosu gibi, tam otomatik bir sistemi işletmek için müthiş bir bakım bölümüne ihtiyacınız var. Ankara Metrosu da, hem trenlerinin, hem de tüm elektronik parçaların bakımlarını en ince ayrıntısına kadar yapıyor. Trenler, her 20 bin kilometre ve katlarında bakıma alınıyor. Bu bakım paketlerinin her birinde farklı işler yapılıyor. Kiminde en ince ayrıntısına kadar temizlik, kiminde elektronik devrelerin, değişmesi veya motor bakımı yapılıyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!