Kaza olabilir yapılması zorunlu

Güncelleme Tarihi:

Kaza olabilir yapılması zorunlu
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 13, 2022 16:17

EGO Genel Müdürlüğü, Ankara Metrosu’nun İstanbul Yolu ve Botanik istasyonları arasında bulunan hattın zemin düzeltme çalışması konusunda detaylı bir bilgilendirme yaptı. Çalışmanın takvimini de paylaşan EGO, vatandaşlardan sık gelen soruları da yanıtladı.

Haberin Devamı

Bozulan üst yapıda her an bir ray kırılması yaşanabileceği ve kazaya sebep verebileceği için çalışmanın zorunlu olduğu belirtilen bilgilendirme açıklamasında, “En önemli kazanç, olası kaza riski ortadan kalkacak ve güvenlik sağlanmış olacaktır” ifadesi yer aldı. Bilgilendirmede, Batıkent-Törekent arasındaki 11 istasyonlu metro hattının 25 Nisan 2011 tarihinde Ulaştırma Bakanlığı’na devredildiği, hattın tamamlanarak 12 Şubat 2014 tarihinde EGO Genel Müdürlüğü tarafından işletmeye alındığı hatırlatıldı. Yapılan tespitlerle ilgili, şu bilgiler yer aldı:

SONDAJ YAPILDI, KİL ÇIKTI

“İşletmeye açıldığı tarihten üç ay sonra İstanbul Yolu-Botanik arasındaki hatta bozulmalar başlamış, raylarda yatay ve düşey deplasmanlar meydana gelmiştir. Raylardaki deformasyonun, içine dolgu yapılan ET-5 ve ET-6 betonarme yapısı içinde olduğu tespit edilmiştir. ET-5 ve ET-6 betonarme yapısı içine yağan yağmur, barbakanlardan drene edilemeyip alt bölgeye sızdığından, dolgu malzemesinde deformasyona neden olmaktadır. Bu malzemenin niteliği konusunda sorun olduğu düşünüldüğünden başkanlığımızca hizmet alımı yöntemiyle, sondajla tespit yapılmıştır. Burada kullanılan malzemenin demiryolu altyapısında kullanılmaması gereken bir malzeme (kil) olduğu sondaj raporlarıyla da tespit edilmiştir.” ‘EGO Genel Müdürlüğü tarafından sahada yapılan son incelemelerde de ET-5 ve ET-6 dolgu bölgelerinde, yürüme yolunun oturma yaptığı ve çatladığı bölgede, üzerinden devamlı tren geçen rayların da aynı gerilime maruz kaldığının tespit edildiği’ bilgisi paylaşıldı.

Haberin Devamı

TEKRAR SORUN YAŞATMAYACAK

Açıklamada çalışmanın yapılmasına nasıl karar verildiği de şöyle anlatıldı:“Viyadük yakınındaki yaklaşım plağı üzerine çökmeden dolayı iki defa kalıp yapılarak beton dökülmüş ve ray altına dolgu yapılmıştır. Ancak yine de ray geometrisinde bozulma meydana gelmiştir. Pek çok firmayla saha incelemesi yapılarak, yöntem tartışılmıştır. Son olarak ODTÜ İnşaat Mühendisliği Bölümünden Sayın Prof. Dr. Bahadır Sadık Bakır ile yapılan çalışmalardan sonra üç yöntem belirlenmiştir. Bu yöntemlerden ekonomik, aynı zamanda uygulamada tekrar sorun yaşatmayacak yöntem üzerinde fikir birliğine varılmıştır. Yapılacak işlem; tüm sorunlu bölgenin dolgusu, kaya ve beton dolgu ile değiştirilerek drenajı sağlanacaktır. Üst yapı, yeniden projeye göre tesis edilerek değiştirilecek ve son olarak hat işlerinin tesis edilmesiyle de (ray, balast, kaynak vb.) işletme açılacaktır.”

Haberin Devamı

Kaza olabilir yapılması zorunlu

ÇALIŞMANIN TAKVİMİ

10-17 Ağustos: Önce sinyalizasyon kabloları sökülecek.
17 Ağustos-3 Eylül: Altyapı yenileme çalışması yapılacak. 60 ve 69 metrelik iki ayrı bölgede 4-10 metre yüksekliğindeki tüm dolgu boşaltılarak, yeniden dolgu ve drenaj çalışması yapılacak.
3-10 Eylül: Sökülen sinyalizasyon kabloları tekrar döşenecek ve test çalışması yapılacak.

VATANDAŞ SORDU EGO YANITLADI

EGO Genel Müdürlüğü zemin düzeltme çalışmasıyla ilgili olarak vatandaşlar tarafından yöneltilen soruları da cevaplandırdı.
*Çalışmanın yapılması zorunlu mu?
Bozulan üst yapıda her an bir ray kırılması yaşanabileceği ve kazaya sebep verebileceği için zorunludur.
*Rutin bir bakım mı?
Yapılacak işlem rutin bir bakım değildir. Rutin bakımları zaten devamlı yapılmaktadır. 60 ve 69 metrelik iki ayrı bölgede, 4-10 metre derinliğinde, uygun olmayan kil malzemesinin tamamı değiştirilecektir.
*Neden daha önce yapılamadı?
Hat, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından yapılarak işletilmesi kuruluşumuza devredilmiştir. Buradaki sıkıntı, 2014 yılında hat işletmeye açıldıktan 3 ay sonra başlamıştır. Bakanlığın yüklenici firmasını sorumlu gördüğümüz bu konuda bugüne kadar gerekli yazışmalar ve raporlamalar yapılmıştır. Bakanlık sahada farklı yöntemler uygulayarak çözümler denemiş ama sorun çözülememiştir. 2020 yılında kuruluşumuzca, hatta sondaj yaptırılmış ve sondaj raporunda ‘uygun malzeme kullanılmadığı’ belirtilmiştir. Rapor bakanlığa da iletilmiştir. Ancak bakanlık kuruluşumuza gönderdiği yazıda, kesin kabullerin yapıldığını belirterek, iyileştirmenin kurumumuz tarafından yapılması gerektiğini bildirmiştir.
*Yapım süreci nasıl olacak?
Konu ile ilgili sigorta dosyası açılmıştır. Sigorta, hasarın yaklaşık yüzde 40’ını karşılayacaktır. Kalan bedel kurumumuzca karşılanıp, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı üzerinden yüklenici firma ile işin kontrolünü yürüten müşavir firmadan hukuksal olarak tazmini istenilecektir. 60 ve 69 metre, iki ayrı bölgede demiryolu ve sinyalizasyon hattı sökülerek alttaki 4-10 metre arasında değişen tüm dolgu boşaltılarak, yerine kaya-beton karışımı dolgu yapılacak ve gerekli drenajlar da sağlandıktan sonra demiryolu (raylar) yeniden yerine yerleştirilecektir.
*Çalışma ne zaman bitecek?
10 Ağustos 2022’de başlayan çalışmanın 24 saat devam edecek şekilde planlaması yapılmıştır. Çalışmanın okullar açılmadan, 10 Eylül 2022 tarihinde tamamlanması öngörülmektedir.
*Sonuçta kazanç ne olacak?
En önemli kazanç, olası kaza riski ortadan kalkacak ve güvenlik sağlanmış olacaktır. Bu bölgede devamlı şikayetlere neden olan metro hızı, açıldığı yıldan beri ilk defa proje hızına (40 km/saat) çıkacaktır. Şubat 2022 tarihinde makas göbeği kırılması sonrasında tren hızı, 5 km/saate düşürülmüştür.

Haberin Devamı

Kaza olabilir yapılması zorunlu

4 İSTASYON 1 AY BOYUNCA KAPALI

Ankara Metrosu’nun Batıkent-Sincan hattının İstanbul Yolu ve Botanik istasyonları arasındaki altyapı yenileme çalışması 10 Ağustos’ta başladı. 10 Eylül’e kadar sürmesi planlanan bir aylık çalışma nedeniyle metronun İstanbul Yolu, Botanik, Mesa ve Batı Merkez istasyonları kapatıldı. Bu hattı kullanan yolcular Eryaman 1-2 ve Batıkent İstasyonları arasında ring otobüsleriyle taşınıyor.

BAKMADAN GEÇME!