Güneş enerjili tekne denizde

Güncelleme Tarihi:

Güneş enerjili tekne denizde
Oluşturulma Tarihi: Ekim 06, 2006 12:31

Sakarya Üniversitesi Mühendislik Fakültesi İleri Teknolojiler Uygulama Topluluğu (SAİTEM), güneş enerjisiyle çalışan ilk tekneleri olan SATEK'i Marmaris'te denize indirdi. SAİTEM üyesi Elektrik Elektronik Mühendisliği Bölümü öğrencilerinden Barış Akyüz “Bu projeyle öncelikli amacımız ülkemizde alternatif enerji kaynakları konusunda gündem oluşturmak” dedi.

İleri Teknolojiler Uygulama Topluluğu, 2003 yılında Çevre ve Enerji dersinde gündeme gelen ilk güneş arabası olan Saguar projesini 2005 yılında hayata geçirdi. Aynı yıl TÜBİTAK ve TOSFED tarafından Formula 1 İstanbul pistinde organize edilen, Formula G yarışlarına Saguar güneş arabasıyla katılan ekip 4'üncü oldu.

Bu yıl düzenlenen yarışlar için Saguar'ın parçaları yenilenirken, güneş arabasından çıkarılan güneş panelleri, geçen yıl projesine başlanan ilk güneş teknesi olan SATEK'in yapımı sırasında kullanıldı. Projede Elektrik Elektronik Mühendisliği Bölümü öğrencisi Ersin Arslan’ın yaptığı çalışma aynı bölümden Barış Akyüz, Hüsnü Alkan, Makine Mühendisliği bölümünden Önder İnce ve Teknik Eğitim Fakültesi Metal Öğretmenliği bölümünden Ali Gök’ten oluşan beş kişilik ekip çalıştı.

Geçen 25 Ağustos'ta yapımına başladıkları SATEK adlı ilk güneş teknesi 37 günde tamamlandı. SATEK, 5 kişi taşıma kapasiteli, 5.36 metre boyunda, 1.96 metre eninde, 90 santimetre freeboard, 1 metre draft yüksekliğinde üretildi. Çeşitli firmaların sponsorluğunda 14 bin YTL'ye malolan ilk güneş enerjili tekne SATEK test amaçlı olarak Marmaris'te denize indirildi.

İlk testleri sonrasında basına tanıtılan SATEK ile ilgili bilgi veren Sakarya Üniversitesi Elektrik Elektronik Mühendisliği Bölümü öğrencisi Barış Akyüz şunları söyledi:

“Güneşten alınan elektriksel enerjinin, mekanik enerjiye dönüşümünü sağlayan yüksek verimli mıknatıslı bir elektrik motoru bulunan, 10 deniz mili hıza sahip SATEK'i hayata geçirdik. Teknemiz güneşli günlerde düşük hızla, gece ve gündüz hiç durmadan depolanan enerjiyle dört gün yol alabiliyor. SATEK 800 wh giriş sağlayan güneş gözelerine, 14 bin 208 wh’lik itiş, bin 660 wh’lık servis batarya odalarına sahip. Teknenin yön ve hareket kontrolü tıpkı uçaklarda olduğu gibi sadece bir joy- stickle yapılıyor” dedi. Barış Akyüz, ikinci hedeflerinin, SATEK'in insansız kullanımı olduğunu belirtti.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!