İnsanın genomunun yüzde 80'i belirli bir işlevi yerine getiriyor

İnsanın genomunun yüzde 80i belirli bir işlevi yerine getiriyor
Oluşturulma Tarihi: Eylül 06, 2012 10:08

İnsan genomunun şimdiye kadarki en ayrıntılı analizini yayımlayan bilim adamları, genetik kodumuzun sanılandan çok daha büyük bir kısmının biyolojik olarak aktif olduğunu keşfetti.

“Nature”, “Genome Biology” ve “Genome Research” dergilerinde yayımlanan keşfin, çok sayıda hastalığın tedavisinde büyük rol oynaması bekleniyor.
İnsan genomunda işlev gören tüm unsurların belirlenmesini amaçlayan “The Encyclopedia of DNA Elements (Encode)” projesi, 2003 yılında başlatılmış ve genomun sadece yüzde 1'lik kısmını inceleyen bölüm, 2007 yılında yayımlanmıştı.

İngiltere, ABD, İspanya, Singapur ve Japonya'da 32 laboratuvarda 500'den fazla bilim adamının katılımıyla yürütülen projede insan DNA'sını oluşturan 3 milyar genetik kod çiftinin tamamı analiz edildi.

Bilim adamları, insan genomunun yüzde 80'inin belirli bir işlevi yerine getirdiğini ortaya çıkardı.

Şimdiye kadar genomun sadece yüzde 2'sini oluşturan protein kodlu genler araştırılmıştı.

Cambridge'deki Avrupa Biyoenformatik Enstitüsü'nden Ewan Birney, insanın genetik kodunun sanılandan çok daha büyük bir kısmının biyolojik olarak aktif olduğunu belirlediklerini söyledi.

Bilim adamları, aynı zamanda hücrelerdeki 4 milyon genin ne zaman aktif ne zaman pasif olacağını kontrol eden bir düzenleme sisteminin varlığını da keşfetti.

İnsan Genomu Araştırma Enstitüsü Başkanı Eric Green, “Bu analiz, insan biyolojisine yeni bir gözle bakmamızı sağlayacak. Keşfettiğimiz sistemde, kalp krizinden, diyabete ya da akıl hastalığına birçok durumdaki değişimlerle ilgili olarak genlerin aktif hale geçmesini belirleyen 'düzenleyiciler' var. Analiz sayesinde birçok hastalığa yeni tedavi yöntemleri bulabileceğiz” dedi.

Sistemin keşfi, neden bazı insanların bazı hastalıklara daha fazla yatkın olduğunun belirlenmesine de yardımcı olacak.