Türkiye kendi "Panama Kanalı"nı inşa ediyor

Güncelleme Tarihi:

Türkiye kendi Panama Kanalını inşa ediyor
Oluşturulma Tarihi: Nisan 28, 2011 00:00

Dünyanın önde gelen haber ajansları, Başbakan Tayyip Erdoğan'ın kamuoyuna duyurduğu "Kanal İstanbul" projesiyle ilgili haberleri acil koduyla duyurdu. Haberlerde, projenin Erdoğan'ın seçim kampanyası vaatlerinin biri olduğuna vurgu yapıldı.

Haberin Devamı

WALL STREET JOURNAL: Türkiye kendi “Panama Kanalı”nı inşa edecek

Türkiye, İstanbul Boğazı’na paralel olarak Karadeniz ve Akdeniz’i birine bağlayacak yeni bir kanal inşa edecek. Başbakan Erdoğan böylece dünyanın en işlek ve en şehirleşmiş suyollarından birinin trafiğinin azaltılmasının hedeflendiğini belirtti.

 

Erdoğan, Panama Kanalı’yla kıyasladığı Kanal İstanbul’un maliyeti hakkında bir tahminde bulunmadı ancak proje kapsamında yeni bir hava alanı ve iki yerleşim alanı inşa edilecek olmasının yatırımcıları çekeceğini ifade etti.

 

Bölgenin fizibilite çalışmaları iki yılda tamamlanacak ve böylece kanalın geçeceği yol belirlenecek.

 

Haberin Devamı

Planı Türkiye’nin ve Osmanlı’nın liderlerinin yüzyıllardır kurduğu bir “hayal” olarak nitelendiren Erdoğan, projenin İstanbul’u güçlendireceğini ve şehirdeki gemi kazaları ihtimalini azaltacağını belirtti.

 

İstanbul Boğazı’ndan her yıl 50 binden fazla gemi geçiyor, bunların yaklaşık 8 bini tankerlerden oluşuyor. Türkiye’nin Boğazlar üzerindeki kontrolü 1936 tarihli Montrö Sözleşmesi’yle sınırlandırıldı.

 

 

AFP: Başbakan: Türkiye İstanbul Boğazı’nı by-pass etmek için 150 metrelik bir su kanalı inşa etmeyi planlıyor

Karadeniz ve Marmara Denizi arasında İstanbul Boğazı’na bir alternatif olacak kanalla ilgili olarak Erdoğan, “Panama ve Süveyş Kanalı’nı gölgede bırakacak, yüzyılların en büyük projelerinden Kanal İstanbul için kolları sıvıyoruz” dedi.

 

Uzun bir süre boyunca Erdoğan'ın "çılgın proje"si olarak bir sır gibi saklanan plan, Başbakan'ın 12 Haziran'daki seçimler öncesi verdiği vaatler kapsamında açıklandı.

 

Projenin iki yılda tamamlanması beklenen fizibilite çalışmalarına, seçimlerden sonra başlanacağını belirten Erdoğan, mali konularda bir yorum yapmadı. Ancak Erdoğan, "finansmanın bir sorun olmayacağını" söyledi. 

 

Haberin Devamı

Başbakan, kanalın 40-50 kilometre uzunluğunda, 25 metre derinliğinde ve 150 metre genişliğinde olmasının beklendiğini belirtti.

 

Projenin en önemli hedeflerinden birinin İstanbul Boğazı'ndaki trafiği azaltmak olduğunu ifade eden Erdoğan, yeni kanaldan büyük gemiler de dahil olmak üzere günde 160 kadar deniz taşıtı geçeceğini belirtti.

 

 

AP: Erdoğan, İstanbul Boğazı’nın yoğunluğunu by-pass etmek için yeni bir suyolu inşa etme planı yaptığını açıkladı

 

Erdoğan, 40-45 kilometre uzunluğundaki “Kanal İstanbul” projesinin Karadeniz’i Marmara Denizi’ne bağlayacağını söyledi.

 

Erdoğan bu yeni suyoluyla ilgili açıklamayı 12 Haziran seçimleri için düzenlediği kampanya kapsamında gerçekleştirdi.

 

Haberin Devamı

Dev projenin maliyetini ya da yeni suyolunun tam yerini açıklamayan Erdoğan, projenin 2023’te tamamlanacağını söyledi.

 

“Bugün asrın en büyük projesinin adımını attık” diyen Erdoğan, Kanal İstanbul’ın Panama ve Süveyş Kanallarını gölgede bırakacağını ifade etti.

 

Zararlı maddelerin İstanbul şehrine bir tehdit oluşturduğunu ifade eden Erdoğan her yıl Boğaz’dan gemilerle 139 milyon ton petrol, 4 milyon ton LPG, ve 3 milyon ton kimyasal taşındığını, bunların kıyılarda yaşayan 2 milyon kişinin hayatını tehlikeye attığını ifade etti.

 

 

Reuters haber ajansının, Erdoğan’ın konuşmasından geçtiği fotoğrafların resim altında ise, “Başbakan Tayyip Erdoğan genel seçimler öncesi seçim kampanyasının ayaklarından biri kapsamında İstanbul’da dinleyicilere hitap etti” denildi.

Haberin Devamı

 

 

GUARDIAN: İstanbul’un yeni boğazı Süveyş veya Panama’yı geride bırakacak

Eğer Başbakan Tayyip Erdoğan “çılgın” olduğunu belirttiği planını hayata geçirebilirse, İstanbul boğazını tıkayan dev tankerler, Karadeniz ile Marmara Denizi’ni birbirine bağlayan insan yapımı kanaldan geçebilecek.

 

Erdoğan, 10 gün önce 17 milyon nüfuslu İstanbul’u iki şehre bölme planını açıklamıştı. Erdoğan’a göre, tankerler her yıl Boğaz’dan 139 milyon ton petrol, 4 milyon ton sıvılaştırılmış petrol yağı ve 3 milyon ton kimyasal madde geçiriyor. Sonuç olarak, 2 milyon insan risk altına giriyor.

 

Şehir planlamacıları ise kanalın Silivri’nin batısında inşa edilecek olmasını tartışıyor. Bu bölge, İstanbul’un yoğun nüfusa sahip olan bölgelerine yakın bulunuyor. Hükümet, Silivri’nin yakınlarında bir havaalanı açılacağı planını önceden açıklamıştı.

 

New Civil Engineer dergisi editörü Antony Oliver, Kanal İstanbul’un “sivil mühendisliğin önemli bir parçası” olacağını belirtti. Çevre mühendisi ve İngiltere merkezli uluslararası danışmanlık şirketi Deloitte ortaklarından Guy Battle ise “projenin mühendislik kısmının kolay olacağını” belirtti. Battler, “Eğer kanalın altında bir tünel ve Alplerin üzerinde giden 34 km uzunluğunda otoyol inşa edebiliyorsak, o zaman arazinin ortasından keserek geçmek zor olmamalı” dedi.

 

 

 

VOICE OF AMERICA: Erdoğan seçimler öncesinde çılgın projesini açıkladı

Başbakan Erdoğan, 12 Haziran’daki seçimler öncesinde Karadeniz ile Marmara Denizi’ni birleştirecek dev bir kanal inşa edilmesini öngören projesini açıkladı. Yeni kanalın tam olarak inşa edeceği yer ve maliyeti açıklanmazken, 2023’te tamamlanması planlanıyor.

 

Erdoğan, kanalın inşa edilmesiyle İstanbul Boğazı’ndaki trafiğin azalacağını ve boğazın su sporları yapılmasına olanak tanınacağını belirtti.

 

 

TELEGRAPH: Dev tankerler için kanal ve üçüncü havaalanı

Hükümetin 2023 yılı vizyonunu açıklamak için düzenlenen etkinlikte konuşan Başbakan Tayyip Erdoğan, İstanbul’a üçüncü havaalanının inşa edilmesini de içeren “çılgın” planını açıkladı.

Haberin Devamı

 

Erdoğan, Kanal İstanbul projesiyle, Rusya’dan Orta Asya’ya giden ve İstanbul Boğazı’ndan geçen tankerlerin neden olduğu trafiği ortadan kaldırmak istiyor. Ayrıca, planlanan havaalanının yıllık 60 milyon yolcu kapasitesine sahip olacağını ifade etti.

 

2002’den bu yana Türkiye’de iktidarda bulunan AK Parti’nin, 12 Haziran’da yapılacak seçimlerde üçünü dönemi garanti altına almak istiyor.

 

 

NEW YORK TIMES: Erdoğan seçim yarışını “çılgın projesiyle” ısıttı

Parlamento seçimlerindeki ateşi artıran AK Parti, Süveyş ve Panama Kanalı’ndan daha uzun olacak Kanal İstanbul projesini açıkladı. Aylardan beri Başbakan Erdoğan’ın “.ılgın projesi” olarak sözü edilen plan, gizli tutuluyordu.

 

Ana muhalefet partisi CHP, planın orijinal olmadığı eleştirisinde bulundu ve projenin AK Parti’ye bağlı inşaat şirketlerine fayda getireceğini belirtti. Anketler ise Erdoğan’ın 12 Haziran’daki seçimlere kadar üstünlüğünü koruyacağı yönünde. Kanalın planlanmasının iki yıl süreceğini belirten Erdoğan, finansmanın yerel ve yabancı şirketler tarafından yapılacağını belirtti.

 

 

El CEZİRE: Erdoğan 100’cü yıl projesini açıkladı

Başbakan Erdoğan, Türkiye Cumhuriyeti’nin 100’üncü kuruluş yıldönümünde tamamlanacak “çılgın projesini” açıkladı. Erdoğan, İstanbul Boğazı’ndaki gemi trafiğinin azaltılması için İstanbul’u çevreleyen iki denizi bir kanalla birleştirecek.

 

Erdoğan, bu projeyle “İstanbul’un iki yarımada ve bir ada üzerinde kurulu bir şehir haline geleceğini” söyledi. Erdoğan, çılgın projesini seçim kampanyasının başlamasından bir hafta geçtikten sonra açıkladı.

 

 

BLOOMBERG: “İki yarımada ve bir ada şehri” yaratma projesi

Başbakan Erdoğan, planlaması iki yıl sürecek ve Karadeniz’le Marmara Denizi’nin birbirine bağlayacak projesiyle, İstanbul’u “iki yarımada ve bir ada kentine” dönüştürecek. Erdoğan, proje başlamadan önce haksız yargılamalardan sakınmak için kanalın inşa edileceği yer ve maliyeti hakkında açıklama yapmayı reddetti.

 

İnşa edilecek kanal, İstanbul Boğazı’ndaki tanker geçişini de ortadan kaldıracak. ABD Enerji Enformasyon Bakanlığı, İstanbul Boğazı’nı “dünyanın en meşgul kontrol noktası ve hareket etmesi en zor bölgelerinden biri” olarak belirtti.

 

2009’da, Boğaz’da gün başına yaklaşık 2.9 milyon varil taşındı. 2004’te bu rakam 3.4 milyondu. Bu rakamın azalmasındaki neden, Rusya’nın petrol nakliyatını Karadeniz’den Baltık’taki limanlara yönlendirmesi oldu.

 

 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!