Harem-selamlık da yok

Güncelleme Tarihi:

Harem-selamlık da yok
Oluşturulma Tarihi: Ocak 14, 1998 00:00

Haberin Devamı

Cenaze namazıyla başlayan ve Kuran ya da peygamber emri diye yutturulan tabular bir bir tartışmaya açılıyor. Diyanet Vakfı Kadın Kolları Başkanı Ayşe Sucu da, harem-selamlık uygulamasının uydurma hadislerden kaynaklandığını bildirdi. Sucu, bu konuda Kuran'da ayet bulunmadığını söyledi.

Radikal dinci kesim kadınların erkeklerle birlikte cenaze namazı kılmasına şiddetle karşı çıkarken, bu kez de Kuran-ı Kerim'de kesin hüküm bulunmadığı halde varmış gibi gösterilen ‘Harem-selamlık’ uygulaması tartışmaya açıldı. Diyanet Vakfı Kadın Kolları Başkanı Ayşe Sucu, harem-selamlık uygulamasının uydurma hadislerden kaynaklandığını savundu. Kuran'da bu uygulama ile ilgili hiçbir ayet bulunmadığına dikkat çeken Sucu, Hz. Peygamber zamanında da kadınlarla erkeklerin sosyal etkinlikli toplantılarda hep bir arada bulunduğunu söyledi. Sucu, Hz. Ayşe'nin Cemel Vakası'nda bin kişilik bir orduya komutanlık yaptığını, erkeklerin de olduğu toplantılarda tıp, ahlak ve fıkıh dersleri verdiğini hatırlattı.

ARAP KÜLTÜRÜ

Abdullah Bint. Şifa adlı bir kadının da pazarlarda denetimlerde bulunduğunu ifade eden Sucu, ‘‘Bu kadın tarihe, ‘zabıtaların piri' olarak geçti. Harem-selamlık uygulaması olsaydı, kadınlar sokağa çıkamayıp erkeklerle konuşamasaydı, tüm bunları nasıl yaparlardı’’ dedi. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. İlhami Güler de harem-selamlık uygulamasının bir örften ibaret olduğunu söyledi.

Hz. Peygamber’in bir erkekle, bir kadının tek başlarına kapıyı kapatarak aynı odada kalmalarını benimsemediğini söyleyen Güler şunları söyledi: ‘‘Yoksa sosyal etkinliklerde, parti toplantılarında veya diğer ciddi toplantılarda kadınla, erkek arasında ayrı iş, ayrı mekan, ayrı rol söz konusu değil. Harem-selamlık uygulamasının İslam dininin emri olduğunu sanmıyorum. Arap kültüründen bize yansımış bir adettir. Örfle ilgilidir.’’

Diyanet İşleri Başkanlığı Din İşleri Yüksek Kurulu'ndan bir üye de harem-selamlıkla ilgili Kuran'da kesin bir hüküm bulunup bulunmadığı sorusuna net yanıt veremezken, kadın ve erkeğin karışık durmasının mahsurlu olduğunun, ancak Kuran'ın geneli okunduğunda anlaşılacağını söyledi. Üye, konuyu ilginç bir benzetmeyle açıkladı: ‘‘Silah taşıyan herkes insan öldürmez ama herkese silah taşımak yasaktır. Ancak ruhsat alanlar silah taşıyabilir.’’

KÜMES HAYVANI MI?

Prof. Dr. Hüseyin Hatemi ise harem-selamlık uygulamasının ‘‘evlere cariye doldurarak kadın kümesi kurma’’ geleneğinden geldiğini belirterek, ‘‘İslam'da kadın kümes hayvanı olmadığı için harem-selamlık uygulaması yoktur’’ dedi. Hatemi, sadece Peygamber hanımları için ‘‘zaruret olmadıkça erkeklerle görüşmemeleri emri’’ bulunduğunu kaydederek şöyle konuştu: ‘‘Ayette Peygamber hanımları için, ‘siz diğer mümin kadınlara benzemezsiniz' de deniyor. Bu yüzden diğer hanımlar için erkeklerden kaçma zarureti yoktur. Evsahibinin ise evine misafir olarak kabul ettiği kişilerin ahlakı konusunda müspet bir görüşü vardır zaten. Harem-selamlık zihniyeti Kuran'dan kaynaklanmıyor. Gelenekten geliyor.’’






Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!