Prof. Dr. Ahmet Vefik Alp'in Pendik-Yeşilköy arasında denizde kurmayı önerdiği "yüzer viyadük" uzmanlardan geçer not aldı. Prof. Dr. Alp, projenin Norveç'te konuyla ilgili bir sempozyumda da ‘‘başyapıtlar’’ arasına alındığını söyledi.Marmara Denizi'nde 30 kilometrelik yüzer yol yapılmasını öngören Prof. Dr. Ahmet Vefik Alp'in projesinin olabilirliğini incelemek üzere, araştırma yapıldı. Karayolları Genel Müdürlüğü ile İTÜ Gemi İnşaatı ve Deniz Bilimleri Fakültesi Araştırma Uygulama Grubu arasında yapılan anlaşma kapsamında, bir yıldır sürdürülen araştırmalar sonuçlandı. Sistemin simülasyon maketi yapıldı ve fakültenin deney havuzunda lodos, rüzgar ve benzeri doğal etkilere maruz bırakılarak denendi. Çalışmaları Prof. Dr. Yücel Odabaşı, Prof. Dr. Serdar Beji, Doç. Dr. Muhittin Söylemez, Doç. Dr. Ahmet Ergin, Yard. Doç. Dr. Yalçın Ünsan, Doç. Dr. Kadir Sarıöz, Yard. Doç. Dr. Ertekin Bayraktarkatal, Dr. Ebru Narlı ve Dr. Emin Korkut'tan oluşan bilim heyeti sürdürdü. Yapılan deneylerden olumlu sonuç alındı. Bir süre sonra da, deney havuzunda projeye ait bilimsel bulguların uzmanlara ve kamuoyuna takdim edilmesi kararlaştırıldı.BAŞYAPIT SAYILDIProf. Dr. Alp, projenin Norveç'te düzenlenen ‘‘2001 Boğaz Geçişleri Sempozyumu’’nda, başyapıtlar arasına alındığını belirterek ‘‘Benden bunun takdimi de istendi. Projeyi sempozyuma sunmak üzere katıldığımda, İstanbul yüzer viyadük projesinin, bilimsel kitaplara girdiğini memnuniyetle gördüm’’ dedi. Prof. Dr. Alp, projesiyle ilgili şu bilgileri verdi:‘‘Kurtköy kavşağında TEM'den ayrılarak, Pendik-Yeşilköy arası deniz sathının 25 metre üstünden yürümesi planlanan yüzer viyadük, Boğaziçi açığında sabit ayaklı bir köprüyle, 65 metre yükselerek büyük deniz trafiğine imkan sağlayacak. Sistem, Trakya tarafında Bahçeşehir kavşağında tekrar TEM ile buluşacak. Yüzer viyadük üzerinden
Atatürk ve Kurtköy havalimanları birbirlerine raylı sistem ile baÄŸlanıyor, bununla enerji ve gaz hatları taşınabiliyor. Böylece iki havalimanı arasında karaya inmeden yarım saatte transfer olanağı da geliyor.’’GÃœZERGAH DEĞİŞTÄ°Daha önce Tuzla-Avcılar arasında kurulması planlanan yüzer viyadük, yeni ÅŸekliyle Pendik'te Yunus Çimento fabrikası önünden baÅŸlayacak ve YeÅŸilköy'de sona erecek. Ä°lk tasarladığım ÅŸekliyle yüzer viyadük'ün Adalar'ın açığından geçmesi planlanmıştı. Yabancı uzmanlarla yapılan çalışmalar sonucu, bu sistemin Adalar'ın kara tarafına çekilmesi uygun bulundu. Bu baÄŸlamda, sistemin 4 adadan 2'sine uÄŸraması düşünülüyor.Kara baÄŸlantıları hariç 3 milyar dolarlık bu projenin gerçekleÅŸmesi halinde, derinliÄŸi fazla olan yerlerde ayaklar dubalar üzerine basacak. Ayak araları 200 metre olacak. Denizden yükseklik ise 20-25 metre. Fakat büyük gemi trafiÄŸi olan BoÄŸaz giriÅŸinde, 2 asma köprüyle yükseklik artırılacak (yaklaşık 65 metre). Deniz seviyesi altında tutulan ve dibe zincirle sabitlenecek dubalar, rüzgardan etkilenmeyecek. Bilgisayar kontrollü amortisörler ve mafsallarla hareketler kontrol altında tutulacak. Proje tamamlandığında yüzer viyadükten günde 75 bin araç geçecek. Zemine oturan çelik kafes tabliye ve asma köprü ve sualtı tüp geçiÅŸlerine oranla 2-3 kat daha ucuza mal olacak.Â
button