Üstsüz otomobil ‘Kaza yapınca ne olur’ testi

Güncelleme Tarihi:

Üstsüz otomobil ‘Kaza yapınca ne olur’ testi
OluÅŸturulma Tarihi: Eylül 28, 2005 00:00

Volvo’nun en yeni üstsüz modeli C70 Cabriolet’in aktif ve pasif güvenlik unsurlarını daha yakından tanıyabilmek amacıyla, Ä°sveç Göteburg’a iki günlük bir yolculuk gerçekleÅŸtirdik.Dünya’nın çeÅŸitli ükelerinden gelen yetmiÅŸe yakın otomotiv gazetecisine Volvo C70’in ‘üstü açık’ otomobillerin güvenlik çıtasını nasıl yukarılara taşıdığı; Volvo XC90 ve C70 arasında gerçekleÅŸtirilen bir crash test (çarpışma testi) ile canlı olarak gösterildi.Yeni Volvo C70 aynı büyüklükte bir sedan modeli kadar güvenlik düzeyi saÄŸlayacak ÅŸekilde geliÅŸtirilmiÅŸ. Cabriolet’yi sedandan ayıran ÅŸey üstü açık otomobilde çarpışma güçlerinin gövdenin üst bölümüne yönlendirilememesi. Volvo mühendisleri kapıların üst kenarı boyunca uzunlamasına özel alışım bir alüminyum çubuk yerleÅŸtirerek sorunu çözmeye çalışmışlar. Bunun amacı önden gelen çarpışma gücünü gövde yapısında daha arkaya doÄŸru ileterek yolcu bölümünün saÄŸlam kalmasını saÄŸlamak. DARBE EMÄ°CÄ° MALZEMELERAyrıca, kapılar da bir çarpışma sırasında B sütunlarına geçecek ve kapalı kalacak ÅŸekilde tasarlanmış. Ayrıca taban düzeyinde, çarpışma güçleri güçlü eÅŸik çubuklarıyla aracın en arkasına kadar iletilerek biriken enerji dışarıya bırakılıyor. Volvo C70’in Motoru enlemesine yerleÅŸtirildiÄŸi için, küçük boyutları motorla yolcu bölümü arasında geniÅŸ bir alan yaratıyor. Bir çarpışma durumunda, motor 15 santimetre geriye itilebiliyor ve sonra da krank mili motorla yolcu bölümünü ayıran panelin önündeki enlemesine çubuÄŸa temas edip motorun hareketini durduruyor. Yeni Volvo C70 ayrıca arkadan çarpışmalarda da etkili koruma saÄŸlayacak ÅŸekilde tasarlanmış. Arkadaki uzunlamasına çubuklar kontrollü bir ÅŸekilde darbeyi emiyor. Bunlar kapı eÅŸiklerini oluÅŸturan elemanlara baÄŸlı ve böylece darbenin enerjisi öne doÄŸru gövde yapısına dağıtılıyor. CAM AÇIKKEN BÄ°LE KORUYORGövdenin yuvarlak ÅŸekilleri ve yumuÅŸak çizgileri bir kaza durumunda yayalar, bisikletliler ve diÄŸer yol kullanıcılarındaki yaralanma riskini azaltıyor. Araçta tavan olmadığı için kapı içerisine yerleÅŸtirilecek ÅŸekilde tasarlanan perde, çift sıralı ve aralarında biraz boÅŸluk olan hava ÅŸeritleriyle daha sert bir yapıya sahip. Bu sayede hava perdeleri dik duruyor ve cam açıkken bile başın etkili bir ÅŸekilde korunmasını saÄŸlıyor. Hava perdesi ayrıca yavaÅŸ bir ÅŸekilde sönerek otomobilin devrilmesi durumunda koruma saÄŸlamaya devam ediyor. Volvo AR-GE Merkezinde yaratılan bir senaryo dahilinde 25 kilometre sabit süratle hareket eden C70’e, 50 kilometre süratle hareket eden XC90’nın yandan çarpma anı canlandırıldı. Hava perdelerinin nasıl açıldığı ve nasıl bir koruma saÄŸladığını kendi gözlerimizle görebilme fırsatını bulduk. Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!