Tuvalet Tosun'una rakip geldi

Güncelleme Tarihi:

Tuvalet Tosununa rakip geldi
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 19, 2003 21:43

Tuvalette ilham patlaması yaşayıp duvarları veciz sözlerle süsleyenlerin özgürlükleri tehlikede. İki yıl önce Vektör Tanıtım'ın sadece alışveriş merkezlerinin tuvaletlerine yerleştirdiği reklam panoları Zap Medya ile tüm eğlence mekanlarına yayıldı.

Batı'da tuvalet reklamları 1980'lerde cazip bir mecra haline gelmiş BMW, Miller, Ralph Lauren, Chanel, Procter&Gamble, Durex, Gap gibi büyük firmalar tarafından benimsenmişti. Bizde ise reklamverenler henüz yeni mecraya ısınma aşamasında.

Kamuya açık alanların tuvaletlerinde görmeye alıştığımız ‘‘Bunu yazan Tosun...’’la başlayan karalamalar tarihe karışmak üzere. Türkiye'yi tuvalet reklamlarıyla tanıştıran iki şirketten biri Zap Medya. Diğeri ise İzmir kökenli Vektör Tanıtım.

Reklamların çoğu kabin tuvaletlerinin kapılarına asılı. Erkek tuvaletlerinde ise pisuvarların tam üzerinde. Yani pisuvar ve kabinleri kullananların bakışlarını kaçıramayacakları noktalara yerleştirilmiş durumda.

Reklam çerçeveleri hiç boş kalmıyor. Eğer firma reklamı yoksa Zap Medya'nın üç Kristal Elma ödüllü kendi reklamı yerleştiriliyor çerçevelere. Tasarımda tuvalet reklamının felsefesi ‘‘Tozun’’a nazire yaparcasına açıklanmış:

‘‘Herkes tuvalete giriyor. Herkes tuvalette sıkılıyor. Bir şeyler okuyor. Burada sizin reklamınız olsa n'oluyor? Herkes tuvalette reklamınızı okuyor...’’

Tuvalet kapı ve duvarları aslında yurtdışında 80'li yıllardan beri devamlı genişleyen bir mecra. Amerika'da tüm dünyaya tuvalet reklamı pazarlayan, bir milyon panoya sahip şirketler bile var. Chanel, Nokia, BMW, Mercedes Benz, Miller, Yamaha, Ralph Lauren tuvalet reklamı veren prestijli şirketlerden sadece birkaçı.

İSTANBUL'DA 1600 PANO

Zap Medya'nın patronu Bülent Boytorun yeni reklam mecrasına yönelmeden pazar koşullarını ayrıntıyla araştırdıklarını anlatıyor.

‘‘Özellikle reklam veren ürününü ne kadar tuvalet ortamıyla ilişkilendirmek ister, gibi sorunlar başlarda çok kafamızı kurcaladı. Halen şirketlerini ya da reklamlarını tuvaletlere yakıştıramayan firmalar var.’’

Zap Medya şu anda İstanbul'da 841 erkek, 685 kadın ve 55 unisex tuvaletler olmaz üzere toplam 1600 panoya sahip. Ama bunların çoğunda kendi reklamları var.

Zap Medya, ilk panosunu nisan ayında Mayadrom Alışveriş Merkezi'ne koymayı başarmış. Umut Sanat'ın film afişlerinin bulunduğu panolar vizyona girecek filmlere göre aralıklarla değiştiriliyor. Şu anda ise Zap Medya'ya reklam veren diğer bir şirket ise Shubuo.

TERCİHLERİ KADIN TUVALETİ

İzmir firması olan Vektör Tanıtım ise bu işe Zap Medya'dan iki sene önce soyunmuş. Ama onların reklam astıkları alanlar Bursa, İstanbul, Antalya başta olmak üzere Türkiye genelindeki büyük alışveriş merkezlerinin tuvaletleri. Evyap, Henkel, Unilever gibi şirketlerin reklamlarını şu sıralar Profilo ve Tepe Nautilus alışveriş merkezlerinde görmek mümkün.

Reklamı deneyen ve sonuçtan hoşnut kalan firmalardan biri Rozi Temizlik Ürünleri. Mayıs ayında piyasaya giren firma sadece kadınlar tuvaletinde reklam yapmaya başladı. Rozi Temizlik Reklam Müdürü Zergün Özkul ‘‘Kadınların tek başlarına bulunduğu yerler olduğu için dikkatleri yoğunlaşabiliyor. Tüm kampanyalarımızı ve yeni ürünlerimiz bu sayede kadınlara ulaştırabiliyoruz ’’ diyor.

PANOLAR ÇALINIYOR

Tuvalete reklam panosu yerleştiren şirketlerin en büyük sorunu panolara zarar gelmesi. Zap Medya'nın İstanbul'daki birçok parti ve eğlence mekanlarına astıkları panolar zaman zaman tahrip edilmiş. İçinde kendi reklamlarının bulunduğu panolar duvardan sökülerek çalınmış ya da üzerinde sigara söndürülmüş. Partiler sırasında kendini kaybeden gençler ise panoları elden el dolaştırarak eğlenmişler. Film afişlerinin asılı olduğu panolardan da afişler çalınmış.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!