Sıra dışı kapılı otomobiller

Güncelleme Tarihi:

Sıra dışı kapılı otomobiller
OluÅŸturulma Tarihi: Åžubat 16, 2005 00:00

Günümüz otomobillerinin neredeyse tümünün kapısı klasik ÅŸekilde açılıyor. Ancak, bundan tam 50 yıl önce ilk örneklerini gördüğümüz yukarı doÄŸru açılan kapılar, artık sadece farklılaÅŸmanın bir sembolü olarak sportif otomobillerde kullanılıyor.Otomobiller yollara çıktığında, ne kapıları ne de tavanları vardı. Herhangi bir güvenlik donanımının olmadığı 20’inci yüzyıl baÅŸlarında, meydana gelen ölümlü kazaların oranı çok yüksekti. Her yeri açık olan otomobillerde bir kaza anında dışarı fırlama olayları çok sık yaÅŸanıyordu. Günümüz otomobillerinin ayrılmaz bir parçası olarak görülen kapıların kullanılmasıyla birlikte kazalardaki ölüm oranları da azaldı. Klasik olarak bir otomobilin her iki yanına yerleÅŸtirilen kapı tasarımlarından bazıları 1950’li yıllardan sonra düşük maliyetli otomobil üretme çabalarının bir sonucu olarak marjinal görüntüler sergilemeye baÅŸladı. Almanya’nın Ä°kinci Dünya Savaşı’nın yaralarını sarmaya baÅŸlamasıyla büyük boyutlu otomobiller yollara çıktı. SavaÅŸ sırasında uçak üreten Messerchmitt’in mikro boyutlu uçaÄŸa benzeyen Kabinenroller’i 1953 yılında tanıtıldı. BMW’nin mini boyutlu ön ve arka taraflarında kapıları olan Isetta modelini 1955 yılında piyasaya sunmasıyla deÄŸiÅŸik kapı tasarımlarına sahip otomobillerin devri de baÅŸladı. Daha sonraki yıllarda ise farklılaÅŸma çabalarıyla birlikte deÄŸiÅŸik kapı dizaynları ortaya çıktı. Özellikle yukarıya doÄŸru açılan kapılar süper spor otomobilerde bir farklılaÅŸma ve prestij sembolü haline geldi. Mercedes 300SLSpor otomobillerde yukarı doÄŸru açılan kapıların öncüsü olan Mercedes’in 1954 yılından itibaren ürettiÄŸi efsanevi 300SL Gullwing modeli zamanında büyük sükse yapmıştı. Yukarı doÄŸru açılan kapıları ilk kez De Lorean (DMC) kullanmamış olsa da, özellikle 80’lerden sonra bu tip kapıya sahip otomobiller çoÄŸunlukla De Lorean ile beraber anılır. Lamborghini’nin efsanevi ve güncel Murcielago modellerinde de bu tip kapılar kullanılıyor.GünümüzdeMazda RX-8 Rolls Royce Phantom ve Peugeot 1007 gibi otomobiller de sıra dışı kapılara sahip. En son Detroit Fuarı’nda ilginç kapı tasarımlarına sahip konseptler sergilendi. Kapıları birbirinin aksi yönüne açılan Toyota FT-SX ve 6 adet kapıya sahip Infiniti Kuraza, belki 50 yıl önce baÅŸlayan tasarım harikası kapıları günümüzde de tekrar yaygınlaÅŸtırabilir.BMW Isetta-Heinkel KabineBMW’nin en küçük boyutlu modelinin efsanevi 1502 ve 2002 modelleri olduÄŸunu düşünüyorsaniz yanılıyorsunuz. Direksiyonu açılı olarak kapıya entegre edilen Isetta modelinin her iki kapısı da aracın ön ve arka kısmında yer alıyordu. Isetta’ya benzer bir anlayışla dizayn edilen Heinkel Kabine’de (1956-1958) ise sadece ön kapı bulunuyordu.BMW 501 ve 5021950’li ve 60’lı yıllarda Amerikan otomobillerinden tanıdığımız birbirine aksi yönlerde açılan kapı konseptini BMW de uygulamıştı. Ne var ki, o yıllarda bu tür kapılar kötü şöhretleriyle anılıyordu. Hızlı giderken beklenmedik ÅŸekilde açılan arka kapılara ‘katil’ lakabı takıldı.Messerchmitt KabinenrollerKabinenroller yani ‘kabinli scooter’ın kısaltılmışı olan Messerschmitt’in otomobillerine yalnızca üstten binilebiliyordu. 1953-1964 yılları arasında üretilen Messerschmitt’ler o yıllarda büyük ekonomik zorluklar yaÅŸayan Almanlar için idealdi. Aracın tavanı esasında kapı görevi görüyordu.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!