Güncelleme Tarihi:
Paris'te Charles de Gaulle Havalimanı'ndan kalktıktan yaklaşık 2 dakika sonra 109 kişiyle düşen Concorde uçağının henüz havalanmadan alev alev yanmaya başladığı ortaya çıktı. Concorde'un pistteyken yanmaya başladığını bir Japon turist fotoğrafladı. Alman basını, Fransız kontrol kulesi görevlilerini suçluyor.
Bir Japon turistin çektiği fotoğraf, geçen salı Paris'ten havalandıktan yaklaşık 2 dakika sonra düşerek büyük bir faciaya neden olan Concorde uçağının daha pistteyken alev alev yanmaya başladığını ortaya çıkardı. Şimdi Alman basını, ‘‘Kontrol kulesi niye uçağı durdurmadı? Uyarı 10 saniye önce yapılsaydı, 113 kişinin hayatı kurtulabilir miydi’’ diye soruyor ve kazayla ilgili 3 teori geliştiriliyor. Japon turistin çektiği fotoğrafa göre, uçak daha pistte hızlanırken alev almıştı. Alevler sadece motoru değil, sol kanada da yayılmıştı. Yakıt deposundan da alevler yükseliyordu. Oysa kontrol kulesi, yangın uyarısı yaptığında uçağın kalkmasından 56 saniye geçmişti. Concorde uçağının motorlarından biri alev almış yanıyordu. Artık çok geçti. Çünkü Concorde, çoktan yeterli hıza erişerek burnunu kaldırma pozisyonuna geçmişti. Bu sürat yerde aşıldıktan sonra pilot eğer durmaya kalksa pist sınırları içinde duramayıp dışarı çıkacak, belki de facia yerde oluşacaktı. Belirli sürati geçtiği için havalanan Concorde, 100 yolcu ve 9 mürettebatıyla alevden bir topa dönüşüp düştü. 4 kişi de yerde yaşamını yitirdi.
Artık çok geç
Almanlar, kule görevlilerinin pisteyken yanmaya başlayan uçağa yangın uyarısı yapmada 56 saniye geç kaldıklarını öne sürüyorlar. Çünkü Concorde, çoktan yeterli hıza erişerek burnunu kaldırma pozisyonuna geçmişti. Bu sürat yerde aşıldıktan sonra pilot, eğer durmaya kalksa bile pist sınırları içinde duramayacak ve facianın bir başka biçimi meydana gelecekti.
Neden düştü
Karakutuların deşifre edilmesini bekleyen Fransız ve Alman havacılık otoriteleri üç teori üzerinde duruyorlar.
TEORİ 1
Yabancı cisim
Fransa'da yayın yapan bir radyo, uçağın motoruna lastik parçası ya da kuş gibi yabancı bir cismin kaçmış olabileceğini bildirdi. Oysa 1974 yılında Concorde uçaklarında kullanılan Rolls-Royce motorları yabancı cisimlerle ilgili testi başarıyla geçmişti. Motorların önüne dondurulmuş kaz atılmış, ancak motorlar hiç etkilenmeden belirli gücü uçağa vermeye devam etmişti. Metal yorgunluğu yüzünden motor pallerinden biri kopmuş olabilir. Bu kopan parça motorun dış yüzeyini delip, yakıt deposuna ulaşmış olabilir.
TEORİ 2
Art yakıcıda arıza
Kaza sırasında art yakıcıda bir arızanın meydana gelmiş olabileceği teorisi üzerinde de duruluyor. Motorun arkasındaki pompa, yüksek basınç altında motorun art yakıcısına, yakıt basıyor. Art yakıcı, uçağın havalanması sırasında ek itici güç sağlıyor. Kalkış anındaki aşırı ısınma yüzünden, art yakıcıda patlama meydana gelmiş olabileceği söyleniyor.
TEORİ 3
Thrust Reverser arızası
Air France teknisyenleri kazadan 30 dakika önce uçağın motorunda yer alan ''Thrust Reverser‘‘ isimli parçayı değiştirdiler. Uçağın yavaşlamasını sağlayan bu sistem, test edilmeden uçak havalandı. Bu sistemdeki arızanın alevlerin hızla motor ve yakıt deposuna ulaşmasına neden olmuş olabileceği iddialardan bir diğeri.