Özel görüşmelerle ihale kazanan hızlı müteahhit

Güncelleme Tarihi:

Özel görüşmelerle ihale kazanan hızlı müteahhit
Oluşturulma Tarihi: Kasım 13, 1998 00:00

Haberin Devamı

Korkmaz Yiğit'in Türkbank ihalesinde etkin rol oynadığı açıklamalarına hedef olan Kamuran Çörtük, 1980'li yıllarda kurulan ve kısa sürede turizm, banka, sigorta ve sağlık sektörlerinde hızla büyüyen Bayındır Holding'in sahibi.

Çörtük, katıldığı ihalelerde birinci olamadı. Ama buna rağmen, ‘görüşmeler ve anlaşmalar’ yoluyla çok sayıda büyük projede yer aldı. Cumhurbaşkanı Demirel'in kayınbiraderi Ali Şener ile resmiyete dökülmemiş bir iş ortaklığı olduğu konuşulan Çörtük'ün, Demirel'e yakınlığı ise sır değil. Yurtdışında iş alan müteahhitler arasında en yoğun desteği Çörtük'e veren Demirel, yaz tatillerini Antalya'da, Çörtük'ün sahibi olduğu Club Alda'da geçirdi. Demirel, Çörtük'ün otoyol ve diğer projelerinin çeşitli aşamaları için, Pakistan ve Romanya'ya defalarca resmi ziyaret düzenledi. Halen kabinedeki bazı bakanlarla sıcak ilişkisi bulunan Çörtük'ün muhalefet olduğu dönemde Yılmaz ile Cumhurbaşkanı Demirel arasındaki mesaj alışverişine müdahil olduğu iddia edilmişti. Çörtük'ün yıldızı, Turgut Özal'ın başbakanlığı döneminde davet yöntemiyle yapılan otoyol ihalelerinde İzmir-Urla-Çeşme otoyolunu üstlenmesiyle parladı.

POAŞ İHALESİ

Bayındır Holding, POAŞ ihalesinde üçüncü sırada teklif veren İş Bankası önderliğindeki konsorsiyumda yer alıyor. Çörtük 29 Haziran 1998'deki POAŞ ihalesi bittiğinde, salondan ayrılırken ihale komisyonuna ‘‘Bu iş burada bitmedi’’ demişti. POAŞ ihalesi gerçekten orada bitmedi. Çünkü POAŞ, en yüksek teklifi veren Hayyam Gariboğlu'na değil, Çörtük'ün üyesi olduğu konsorsiyuma verildi.

ASTALDİ ORTAKLIĞI

Yaz aylarındaki ilginç bir gelişme de Bolu Dağı Tüneli Projesi’nde yaşandı. İtalyan Astaldi firması, projeyi 11 yıl önce almasına rağmen tünel bitmiyordu. Bayındırlık bakanlarıyla çatışan Astaldi, çözümü yerli ortak almakta buldu. Astaldi-Bayındır ortaklığında gerekçe olarak, ‘‘Yabancı bir firma olmaktan kaynaklanan bürokratik sıkıntıları Bayındır'la aşmak’’ gösterildi.

BÜYÜK İHALELER

Bayındır Holding, Yap-İşlet modelli doğalgaz termik santral ihalesine de girdi. Bu ihalede 5 santralın tümünde, en yüksek teklifi Enka-Intergen verdi. Ancak hükümetin iradesiyle sonuçlarda değişiklik yapıldı. Enka'nın fiyatına inmesi koşuluyla Ankara Santralı Bayındır-Mimag-National Power ortaklığına verildi. Çörtük'ün dikkat çeken bir başka projesi ise Antalya Havalimanı Dış Hatlar Terminali oldu. Çörtük, 66.9 milyon dolarlık yatırım tutarı karşılığında 9 yıl 6 ay süreyle işletmeyi üstlendi. Ancak daha sonra hazırlanan Başbakanlık Teftiş Kurulu raporunda, ihale dışı bırakılan Net-Yüksel-Alders ortaklığınca taahhüt edilen 6 yıl 9 aylık işletme süresine rağmen, işin Çörtük'e verilmesi nedeniyle dönemin DHMİ yönetiminin Kurum'u 27.5 milyon dolarlık zarara uğrattığı belgelendi.



Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!