Otomotiv firmaları yarışma ile tasarım avına çıktı

Güncelleme Tarihi:

Otomotiv firmaları yarışma ile tasarım avına çıktı
OluÅŸturulma Tarihi: Åžubat 16, 2005 00:00

Otomobil üretiminde tasarımın ne kadar önemli olduÄŸunu herhalde artık söylememe gerek yok. Son yıllarda uluslararası firmaların, yoÄŸun rekabette bir adım öne geçmek için tasarımcı avına çıktığını, futbolcular gibi tranferler yaptıklarını yazdık, çizdik. Ama son yıllarda dikkatimizden kaçan bana göre en önemli detayı atladık.Firmalar artık sahip oldukları tasarım ekipleri ile yetinmeyerek, tasarım alanında yeni yıldızları ve yeni fikirleri gün ışığına çıkarmak için ‘tasarım yarışmaları’ düzenlemeye baÅŸladılar. Adeta yeni fikir ve tasarımcı avına çıktılar. Sektör içinde moda haline gelen bu akımda hemen hemen tüm firmalar yer almaya baÅŸladı. Normalde bu tip tasarım yarışmaları önceleri daha çok üniversiteler tarafından düzenlenir, eÄŸer uluslararası bir boyutta ise bazı otomotiv firmaları da buna sponsor yani destek olurdu. Bugün özellikle güzel sanatlar fakülteleri bu tip yarışmaları düzenlenmeye devam ediyor. Ancak otomotiv firmaları artık üniversitelerden daha fazla bu tip yarışmalarla ilgilenmeye baÅŸladı.YARIÅžMALARIN ÜÇ BOYUTU VARSebebi de gayet açık. Firmalar bu tip yarışmalar sayesinde, kendi bünyeleri dışında hem yeni fikirler elde ediyor, hem de gelecekte tasarım alanında yıldız olacak kiÅŸileri gün ışığına çıkartıyorlar. Åžu anda tasarım yarışmalarının bana göre üç boyut var. Birincisi üniversitelerin düzenlediÄŸi ve markaların arka planda kaldığı yarışmalar. Bu yarışmalara katılan kiÅŸiler bir otomobil markasına baÄŸlı kalmadan, geleceÄŸin otomobillerini veya araçlarını tasarlıyor. Ama bazen üniversiteler de, kendilerine destek veren firmanın bir markasından yola çıkarak tasarım yarışması yapabiliyor. Bu tip yarışmaların sayısı özellikle son yıllarda artış kaydetti. Firmalar bağımsız olarak yarışma düzenlemek ve bunun için ciddi bir çalışma yapmak yerine, bu iÅŸi bilen bir üniversiteye destek vererek, verdiÄŸi destek karşılığında kendi markasıyla ilgili bir yarışma talep edebiliyor. 10 BÄ°N KİŞİDEN YENÄ° PROJEYarışmalardaki ikinci boyut, firmaların temaları, ‘günümüze yakın veya gelecek’ olan tasarım yarışmaları düzenleyip, kendi markaları ile ilgili yepyeni fikirlerin ortaya çıkmasını saÄŸlıyorlar. Bu yarışmalarda firmanın seçilmiÅŸ bir modeli yerine genel markası üzerinden bir tasarım yapılıyor. Buna en iyi örnek olarak Peugeot’yu gösterebiliriz. Peugeot üç yıldan beri düzenlediÄŸi tasarım yarışmasında, Peugeot isimli geleceÄŸin otomobillerinin ortaya çıkmasını saÄŸlıyor. Yani firma tarafından özellikle seçilen bir model yerine, yarışmaya katılanlar kendileri yepyeni modeller yaratabiliyor. Bu yıl 18 yaşındaki Emre Hüsmen’in de finale kaldığı yarışma sayesinde Peugeot, son üç yılda 10 binden fazla yeni fikri ve tasarımı deÄŸerlendirdi. Tabiki bu tasarımların bir çoÄŸu vasatın üstüne çıkamadı ama bazı fikirler eminim ki Peugeot tasarımcılarının kafasında yeni ufuklar açmıştır.Tasarım yarışmalarındaki üçüncü boyut ise firmaların belli bir modeli seçmelerinden oluÅŸuyor. Yani uluslararası bir firma, piyasada yer alan x modelinin gelecekte nasıl olabileceÄŸini yarışma ile belirlemeye çalışıyor. Buna en iyi örnek olarak da Renault’yu verebiliriz. Renault son olarak 20’inci yaşını kutlayan Espace modeli için bir tasarım yarışması düzenledi. Yarışmaya katılanlar, Espace’nin 2024 yılını hayal ederek tasarımlar yaptılar. Tüm bu boyutlardaki amaç, yeni fikirleri ve yeni yıldızları keÅŸfetmek olsa da, diÄŸer taraftan firmalar bu yarışmalarla tüketicilerin beklentilerini de öğrenmiÅŸ oluyorlar. Sonuçta, yarışmaya katılanların bir çoÄŸu otomobile meraklı birer tüketici. Ferrari’nin yarışması en iyi okulu belirleyecekDÃœNYANIN en pahalı ve en güçlü spor otomobil markalarından biri olan Ä°talyan Ferrari ise tasarım yarışmalarına yeni bir boyut kazandırdı. Tasarım devi Pininfarina ile birlikte uluslarası bir yarışma düzenleyen Ferrari, yarışmaya katılacakları ise dünyanın en iyi otomotiv tasarım okullarında okuyan öğrencilerle sınırlandırdı. Yani diÄŸer firmalar gibi yarışmayı tüm dünyaya açmak yerine, 4 okulun öğrencilerine yönelik gerçekleÅŸtirdi.Ferrari ve Pininfarina, yarışma için Kaliforniya’daki Art Center College of Design, Tokyo’daki Communication Arts, Ä°ngiltere’deki Coventry University School of Art and Design ve Toronto’da yer alan European Institute of Design gibi dünyanın en iyi 4 okulunu seçti.EFSANE İÇİN KONSEPT ‘Ferrari: Efsane için yeni konseptler’ isimli yarışma Ferrari için yeni fikirler bulmasının yanı sıra, dünyanın en iyi tasarım okulunun belirlenmesi açısından da büyük önem taşıyor. 4 okulun öğrencileri hem kendi okullarındaki öğrencilerle hem de diÄŸer büyük okulların öğrencisiyle kıyasıya bir mücadeleye girecek. 4 okulun yöneticileri geçtiÄŸimiz haftalarda Ä°talya’ya davet edilerek, okulları hakkında sonum yapmaları ve kendilerini Ferrari ve Pininfarina’nın üst düzey yöneticilerine tanıtmaları istendi. Toronto’da okuyan öğrenciler ise Ferrari’nin fabrikasını ziyaret edip, Maranello’daki en büyük galerisini gezdiler ve yarışma hakkında bilgi aldılar. Temmuz ayında her okulun en iyi 5 projesi seçilerek, seçilen 20 proje jüri tarafından deÄŸerlendirilecek. Jüride ise Ferrai GT serisinin Genel Müdürü Amadeo Felisa, Ferrari Ãœrün Strateji Direktörü Guiseppe Bonello, Ferrari Konsept Tasarım ve GeliÅŸtirme Direktörü Frank Stephenson ile Pinifarina’dan Ken Okuyama ve Ing Lorenzo Ramaciotti yer alıyor. Jürinin 20 proje üzerinde yaptığı deÄŸerlendirme sonucunda 4 kazanan belirlenecek. Ayrıca bazı mansiyon ödüller de verilecek. Kazanan 4 tasarımın sahibi, Ferrari veya Pininfarina’da belirli bir süre için çalışma fırsatı bulacak. Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!