Otomobilin kısa tarihi

Güncelleme Tarihi:

Otomobilin kısa tarihi
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 03, 1998 00:00

Haberin Devamı

Bugün, olağanüstü konforlu, lüks ve süratli modelleri var. Önümüzdeki yıllarda her şeyleri, uzay araçlar gibi elektronik hale gelecek... Ama otomobiller, böyle yaratılmadılar. Onların da bir tarihleri var. Motorundan lastiğine, cam sileceğinden frenine kadar, bütün aksamı uzun bir zaman parçası içinde yavaş yavaş icat edildi.

İLK OTO

Kendi başına ilerleyebilen ilk araç, 1769 yılında Nicholas Cugnot tarafından yapıldı. Üç tekerlekli ve buhar makineli bu araç, saatte 5 kilometre yol yapıyordu.

DÖRT TEKER

1803 yılında Richard Trevithick, ilk dört tekerlekli ve üstü kapalı aracı üretti.

İLK OTOBÜS

Amedee Bollee, 1873 yılında ilk buharlı otobüsü yaptı. Bu otobüs, 18-20 kilometre hız yapıyor, ama inanılmayacak miktarda su yakıyordu. Bu yüzden su almak için sık sık duruyordu.

PATLAMALI MOTOR

Benzinle çalışan ilk patlamalı motor, 1885 yılında Karl Benz tarafından yapıldı.

MODA VE OTO

O günlerde otomobiller, büyük şapkalı, geniş ve uzun etekli kadınların sığabilmeleri için yüksek ve geniş yapılıyordu.

BENZİN KAYNAĞI

Benzinle çalışan ilk otomobiller, yakıtlarını o günlerde eczacılardan ve hırdavatçılardan alıyorlardı.

HIZ TUTKUSU 1

904 yılında Darracq, saatte 167 kilometre hız yapabilen ilk otomobili icat etti. Otomobillerin hızı artınca polisler, hız sınırı getirmek zorunda kaldı. 1904'te 30 kilometreden fazla hız yapmak yasaktı.

DEBRİYAJ VE VİTES

1894'te Fransa'da Panhard ve Levassor, buji ateşleme gücünden faydalanabileceklerini fark ettiler. Bu iş için elverişli bir ulaştırma sistemi kurmak şarttı. Debriyaj sistemi ile vites kutusunu gerçekleştirdiler.

ARKAYA DEPO

1922 yılına kadar benzin deposu motorun yanına yerleştirilirdi. Bugatti, benzin deposu karbüratörünü el pompası ile çalıştırmayı düşündü ve depoyu aracın arkasına yerleştirdi.

EMNİYET KEMERİ

1908 yılında R. Radtke, ilk emniyet kemerini icat etti. O yıllarda yollar son derece bozuk olduğundan bu kemer, sürücünün sarsılmasını önlüyordu.

ARKA FREN

1902'de Louis Renault, harici fren yerine ilk kez geliştirilmiş dahili arka frenleri kullandı.

HAVALI LASTİK

Birçok kimse havalı lastiği ilk kez John Dunlop tarafından kullanıldığını zanneder. Her ne kadar Dunlop havalı lastiği bisikletler için yapmışsa da, 1845 yılında B. W. Thomson, içi dolu lastikler yerine havalı lastik kullanma fikrini yıllarca önce benimsemiştir.

HİDROLİK FREN

1920'li yıllarda mekanik şekilde hazırlanmış frenler çok görüldü. Ancak yetersizdiler. 1926 yılında Duesenberg, ilk kez hidrolik fren kullandı.

ELEKTRİKLİ SİLECEK

1917 yılında D. E. Wall tarafından icat edildi. Garip bir alet olmasına rağmen bir kanat tüm camı siliyordu.

KARBÜRATÖR

Edward Butler, 1887'de pamuklu fitillerin motoru beslemesini beğenmiyordu. Haznede benzin seviyesini sabit tutabilmek için şamandıra yaptı.

BUJİ

1860 yılında Lenoir, gaz motorunu tazyiksiz kömür gazı ve havanın yakılması ile imal etmeye başladı. Bir örneğini aarca yerleştirildi, ancak başarısız oldu.

EKSANTRİK MİLİ

Her ne kadar hareketli subap sistemi çok yeterliyse de eksantrik mili, 1903'te ilk kez Clement tarafından araçlarda kullanılmaya başlandı ve yaygınlaştı.

RADYATÖR

Su ile soğutulan motorlar, havalı olanlarından daha gürültüsüzdür. Daimler, 1899'da ilk kez suyu kullandı.

ÖN SUSPANSİYON

1930'larda ön süspansiyon otomobillerin gelişimi konusunda ileri atılmış bir adım olarak kabul edildi. Ancak bu işlem çok yıllar önce, 1895'te İngiliz oto yapımcıları tarafından kullanılmıştı.

MARŞ MOTORU

C. F. Kettering, otomobil motorunun elle çalıştırılmasını yakışıksız bulduğundan elektrikle çalışan marş motorunu 1912'de keşfetti. Ertesi yıl da altarnatörü bularak elektrikle aydınlatmayı sağladı.

TAMPON

1904 yılında Frederick Simms tarafından bulundu. Simms, otomobil yapımlarının ilk zamanlarında yaptığı keşiflerle dikkatleri üzerine çekti. Şaseyi uzatarak tamponu önüne ilave etti.






Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!