Mercedes Aksaray'da direnirken 16 Türk, 'kriz var' diye Almanya'ya kaçtı

Güncelleme Tarihi:

Mercedes Aksarayda direnirken 16 Türk, kriz var diye Almanyaya kaçtı
OluÅŸturulma Tarihi: Ekim 08, 2001 00:00

Aksaray'daki fabrikayı yenileyen Mercedes'in Kamyon Direktörü Hans Peter Heinstein ‘‘Kriz yüzünden kapasite kullanımı yüzde 15'e düştü. Bu bizi çok üzüyor ama en çok Almanya'dan getirdiÄŸimiz ve 3 yıl eÄŸitim verdiÄŸimiz 16 Türk'ün ‘kriz var' diye Almanya'ya kaçmasına üzüldüm‘‘ dedi.Son 3 yılda 150 milyon marklık ek yatırım ile tamamen yenilenen, kapasitesi 8000 adetten 10 bin 500 adete çıkarılan, Aksaray Mercedes Benz kamyon fabrikası, yatırım yaparken krizin kucağına düştü. Fabrikada 2001 yılı boyunca 600 adeti ordu ve devlet kuruluÅŸlarına Unimog olmak üzere toplam bin 650 adet araç üretilmiÅŸ olacak. Unimog haricinde fabrika 2001 yılında kapasitesinin sadece yüzde 15'ini kullanabildi. Kriz öncesinde 2001 yılı için toplam 5 bin 861 araç üretimi planlamıştı.8 Yıldır Aksaray'da ikamet eden ve kamyon fabrikasının başında bulunan Mercedes Benz Türk Kamyon Teknik Direktörü Hans Peter Heinstein, ‘‘Bu, burada gördüğüm üçüncü kriz. En ağırı da bu. 1994'te üretimimiz bin 541 adete, 1999'da ise 1337 adete düşmüştü. Bu yıl Unimog'ları saymazsak 1.050 adette kalacağız’’ dedi. Heinstein şöyle konuÅŸtu:‘‘1998'de fabrikamız için 150 milyon marklık bir yenileme projesi baÅŸlatmıştık. Yatırımı tamamladık. Axor ve Atego'ları dünya pazarları için üretir hale geldik. Malesef yatırım yaparken krize yakalandık. Bu yıl eÄŸer ordunun 600 adetlik Unimog sipariÅŸi de olmasaydı iÅŸimiz çok zordu. Bu sipariÅŸ sayesinde kapasiteyi yüzde 15 kullanabildik. Kriz bizi çok yaraladı ve üzdü, ancak en çok da Almanya'dan proje kapsamında getirdiÄŸimiz, çeÅŸitli konularda eÄŸittiÄŸimiz ve burada teknik ve idari kadroda yer almalarını hedeflediÄŸimiz 16 Türk'ün (kriz var) diye bizi bırakıp Almanya'ya kaçmasına üzüldüm.’’ Almayna'da yaÅŸayan ve çok iyi Almanca, Ä°ngilizce, Türkçe bilen, iyi eÄŸitim almış Türk gençlerini Aksaray'a getirme porjesinin baÅŸlangıçta kendisini çok heyecanlandırdığını söyleyen Heinstein ÅŸu bilgileri verdi:‘‘Hem Almanya'da hem de burada eÄŸitime aldık. Tüm masraflarını üstlendik. Geldiler iÅŸe baÅŸladılar. Mesela bir tanesini fabrikamızdaki 2 ana robottan birisinin kullanımı için eÄŸitmiÅŸtik. Bir tanesi kimya doktoru idi ve burada yeni kurduÄŸumuz astar boya sisteminde eÄŸitim vermiÅŸtik. 16 kiÅŸinin tamamı böyle çok seçkin pozisyonlar içine ÄŸitildi. Åžimdi onlar Almanya'da mükemmel iÅŸler buldular. Birkaçı Mercedes Almanya'da, çoÄŸu ise baÅŸka firmalarda çalışıyor.’’Aksaray'daki fabrikayı hedeflediÄŸi noktaya getirinceye kadar emekli olmayacağını belirten Heinstein, ‘‘Türkiye'ye ilk kez 1986'da gelmiÅŸtim. Sonra bana Aksaray'daki bu iÅŸ teklif edilince hemen kabul ettim. Ä°lk baÅŸta burada 3 yıl kalıp Güney Amerika'ya gitmeyi planlamıştım. Ancak yaÅŸadıkça emekli olana kadar kalmaya karar verdim. Sonra da emekli olunca ailemle Datça'ya yerleÅŸme kararı aldık’’ dedi. Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!