Kültür Sanat

Güncelleme Tarihi:

Kültür Sanat
Oluşturulma Tarihi: Şubat 04, 2000 00:00

Haberin Devamı

Atatürk ve tarih

Dörtlemez, büyük önderin tarihe verdiği önemi anlattı

KÜLTÜR Bakanlığı Müşteşar Yardımcısı Abdullah Dörtlemez, Antalya Müzesi'nde verdiği ‘‘Tarih Bilinci’’ konulu konferansta, tarih bilincinin insanlığın yaşam öyküsü hakkında bilgi verirken, insanlığın olanaklarını da öğrettiğini bildirdi.

Konuşmasında, Atatürk'ün tarih bilincinin gerekliliğini, ulusal birlik ve devlet olmanın gereği olarak gördüğünü hatırlatan Müşteşar Yardımcısı Dörtlemez, Atatürk'ün tarihe olan ilgisini şu sözlerle dile getirdi:

‘‘Bir tarih bilinci sorunu olarak, Türklerin kimliğine eğilme gereğini duyan Mustafa Kemal, şaşırtıcı ve çağını aşan bir önseziyle, uygarlığa yönelik bir ders değerindeki, 'Tarih yazmak, tarih yapmak kadar önemlidir. Yazan, yapana doğrulukla bağlı kalmazsa değişmeyen gerçek, insanlığı şaşırtıcı bir nitelik alır' sözlerini söylediği dönemlerde, Paul Valery, tarihin, ulusların birliğini bozmak, onları birbirine düşman etmek, savaşları çıkartmak gibi amaçlarla çarpıtıldığını yana yana anlatmakta, Sovyet Komünist Partisi ise, tarihini dördüncü kez yazdırmak gereğini duymaktadır

YENİLİKLERE AÇIKTI

Mustafa Kemal, tarih bilincinin gerekliliğini ulusal birlik ve devlet olmanın gereği olarak görmüştü. Aynı zamanda, yeniliklere açık, yeri geldiğinde Türk tarihinin özgür düşünceyle incelenmesi devriminin öncüsü, örgütleyicisi ve koruyucusu olmuştu’’

Müşteşar Yardımcısı Abdullah Dörtlemez, izleyicilerin Ermeni meselesi başta olmak üzere, devletin elindeki belgeleri araştırmacılara açmaması yüzünden, tarihi gerçeklerin saptırıldığını belirtmeleri üzerine de şunları söyledi:

‘‘Devletimizin arşivleri açmamasında, bazı belgelerin kötüye kullanılması kanısı ağır basıyor. Bunlar, Türkiye aleyhine propoganda aracı yapılabilir. Diğer yandan, devlet arşivleri doğru tasnif yapılmamış. Aradığınız bir belgeyi bulabilmek için, aylarca araştırma yapmanız gerekir’’

İkili Bale Antalya’da

ANTALYA Devlet Opera ve Balesi, birer perdelik, İlişkiler ve Metropol'den oluşan İkili Bale'yi, AKM'de sergiledi.

Koreeograf Mehmet Balkan'ın Tolstoy'un romanından baleye uyarladığı İlişkiler, ilk kez 1995'de Japonya'da sahnelendi ve yılın en iyi koreografisi dalında birincilik ödülüne layık görüldü. Çaykovski ve Rahmaninov'un müziklerinin kullanıldığı İlişkiler'de, günümüzde yaşanan insan ilişkilerinden kesitler sunuluyor.

Müziği Coppland'e, koreografisi ve librettosu yine Mehmet Balkan'a ait olan Metropol'de de, büyük bir kentte geçen olaylar, mizahi bir bakış açısıyla anlatılıyor.

Bu tek perdelik eserin prömiyeri, 1990'da Almanya'nın Hannover Kenti'nde yapılmıştı. Türkiye'de ise, ilk kez Antalya Devlet Opera ve Balesi tarafından sahnelendi.

Oyun içinde oyun

ANTALYA Büyükşehir Belediye Tiyatro Atölyesi'nde, bu ay muhteşem bir tiyatro şöleni var. Özgürlük Oyunu ile perdelerini açan Tiyatro Atölyesi, hemen ardından Asiye Nasıl Kurtulur? oyununu sergileyecek.

Özgürlük Oyunu, aslı olmayan bir af haberiyle, özgürlük umuduna kapılan mahkumların, niçin suçlu ve niçin cezaevinde olduklarını sorguluyor ve sadece dışarıda olmanın, özgürlük anlamına gelmediği anlatılıyor.

Tiyatro Atölyesi, bu arada, mart ayından itibaren sergilenecek Deli Dumrul'un hazırlıklarına da başladı.

O, bir duvar ressamı

SİCİLYA'nın Palermo Kenti'nde, 1994 yılında yaptığı 2 bin 48 metrekarelik duvar resmiyle düya rekoru kıran ressam Mustafa Dinletir, şimdi de Antalya'yı boyamaya hazırlanıyor.

Konyaaltı Varyantı ile Kepezüstü Varyantı'nın taş ve beton yüzünü, doğa resimleriyle süslemeye hazırlanan sanatçı, bir yandan da okullara ücretsiz Atatürk köşeleri hazırlıyor.

Uzun yıllar İtalya'da yaşadıktan sonra Türkiye'ye dönen ve Antalya'ya yerleşen sanatçı, Hoca Ali Rıza ve Şeker Ahmet Paşa hayranı.

BİR PORTRE: Ressam Nevin Boragan

Sanat, zor bir etkinlik

RESSAM, yazar ve çevirmen Nevin Boragan, 1956 yılında Bursa'da doğdu. 1978 yılında yüksek öğrenimini tamamladı ve yurdun pek çok yerinde öğretmenlik yaptı. Sanatçı, tuval, fırça ve rengarenk boyalarla küçük yaşlarda tanıştı ve bu tanışma onun yaşam biçimini oluşturdu.

Nevin Boragan, nesnel gerçeği, genel doğal tavırla değil, düşünce derinliğiyle algılamaya çalışıyor.

Pen Yazarlar Derneği'nce hazırlanan ve geçtiğimiz günlerde Cumhuriyet Kitabevi tarafından yayınlanıp geliri depremzede çocuklara adanan ‘‘Ay Sallanıyor’’ adlı kitapta da yazı ve şiiri yer alan Nevin Boragan, sanatla ilgili düşüncelerini şöyle dile getirdi:

‘‘Sanat, toplumun yapısının da dayandığı tabanda yer alır. Yaşamsal tarihin belirsiz dönemlerinde içiçe girmiş görülen bu ögeler, sanatın, bilimin, politikanın zaman içinde ayrışım göstererek, kendi gelişim ve değişimlerini gerçekleştirmiştir. Sanatçı, kendi kendini yaratım sürecindeki etkinliğini ideolojik felsefi temele yayarak yaşadığı toplumun güncel değerlerini özümseyerek, kendi olma bilinciyle, bedenini kullanarak gerçekleştirme çabasındadır. Sanat gerçek anlamda zor bir etkinliktir. Gerçek sanat algılaması, estetik temelde, bedenin ve düşüncenin verileri doğrultusunda yaratılandır.’’

Kendi sanat algılaması temelinde sanatsal üretimini belirleme çabasındaki ressam Nevin Boragan, nesnel gerçeğin, genel doğal bir tavırla değil, düşünce derinliğiyle algılanması gerektiği görüşünde.

Varlığı, çeperinden görmeyi değil, onun anlamına inip, bu doğrultuda biçim üretme endişesindeki sanatçı, son çalışmalarını 7 Şubat'da Ankara'da Halkbank Sanat Galeresi'nde sergileyecek.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!