DYP'li Celal Adan, 34 plakalı otomobillerden 35 milyon vergi alınarak, Boğaz köprüsü geçişinin ücretsiz olmasını önerdi.‘İKTİDARA gelirsek Boğaziçi ve Fatih Sultan Mehmet köprülerinin geçişlerini bedava yapacağız.’Bu söz, son 10 yıldır hemen her
seçim döneminde siyasi partilerin vaatleri arasında yer aldı. Seçim sonrasında da unutuldu.Köprülerden ücretsiz geçişin sağlanması konusu şimdi Meclis gündemine geliyor.Köprülerdeki gişelerin kaldırılması için teklifi hazırlayan kişi de İstanbul Milletvekili Celal Adan.Adan, İstanbul Teknik Üniversitesi ve İstanbul Ticaret Odası'nın köprülerde yaptıkları çalışmalardan yola çıkmış. Teklifi ile 3 Haziran 1977 tarihinde çıkan ve bugüne kadar hiç değişmeyen İstanbul Boğaziçi Köprü İşletme Yönetmeliği'nin değiştirilmesini hedefliyor. İTÜ ve İTO'nun çalışmasına göre köprüden tek yönlü olarak günde 178 bin araç geçiyor. Bu, yılda 64 milyon araç ediyor.Bu araçların 570 bini ise İstanbul plakalı değil. Çalışmaya göre, akşam saatlerinde Mecidiyeköy'den Boğaziçi Köprüsü'ne kadar varan araç kuyruğunun uzunluğu bazı günler 10 km'yi buluyor. Bir aracın bu
trafik yoÄŸunluÄŸunda köprüden geçiÅŸi de 30-40 dakikayı buluyor.Bu sürede bir aracın yaktığı benzinin yanı sıra, motor, debriyaj balatalarındaki yıpranma maliyetleri de çıkarılmış. Adan, ‘‘GiÅŸeler kalktığında trafik yoÄŸunluÄŸunun biteceÄŸine’’ inanıyor. Nitekim, geçen bayramda köprü geçiÅŸi bedava olduÄŸunda, daha fazla araç geçmesine karşın, trafikte kuyruk oluÅŸmamış.YILLIK ÃœCRET OLSUNAdan, giÅŸelerin kaldırılması için hazırladığı teklifle getirilmesini istediÄŸi sistemi de anlattı. VerdiÄŸi bilgiye göre, köprü geçiÅŸlerinden yılda 180.5 trilyon gelir elde ediliyor.‘‘GiÅŸelerin kaldırılması halinde bu gelir nereden saÄŸlanacak?’’Adan'ın soruya yanıtı şöyle oldu: ‘‘İstanbul'da 1 milyon 250 bin özel, 1 milyon 50 bin ticari araç var. Her araçtan yılda bir defa olmak üzere 35 milyon lira üç taksit halinde alınır. Gebze ve Büyekçekmece giriÅŸlerinde de Ä°stanbul plakalı olmayan araçlardan ‘şehir giriÅŸ ücreti' adında ayrı bir ücret alınır. Böylece giÅŸelerden elde edilen gelirin karşılığı rahatlıkla bulunur. Ayrıca giÅŸe görevlileri baÅŸka yerde istihdam edilir. Daha az petrol harcanır, araç motorlarının yıpranma payı düşer. Bunlar da milli gelirdir.’’Köprüyü her gün kullanan ile yılda birkaç kez kullanan açısından bu bir haksızlık yaratmaz mı?Adan’ın buna yanıtı, ‘‘Bir kiÅŸi yılda 20 kez karşıya geçse ödediÄŸi paranın karşılığını alıyor’’ oldu.VURAL: EŞİTSÄ°ZLÄ°K OLURKonuyu dün UlaÅŸtırma Bakanı Oktay Vural ile de konuÅŸtuk. Vural Batı'daki birçok ülkede de köprü geçiÅŸ ücretinin olmadığını belirterek, ‘‘Ancak o ülkelerde de ÅŸehir vergisi (city tax) var. Bizde ise yok’’ dediVural, Adan'ın teklifine ise olumlu bakmayıp şöyle devam etti:‘‘Köprüyü her gün kullanan ile yılda bir kez kullanan kiÅŸiye aynı ücreti ödeyeceksin dersen ikisi arasında eÅŸitsizlik yaratmış oluruz.’’Vural da köprü üzerindeki trafik yoÄŸunluÄŸunun giÅŸelerden kaynaklandığına inanıyor. Bakanın önerisi, giÅŸeleri devreden çıkaran Otomatik GeçiÅŸ Sistemi'nin (OGS) daha yaygın hale getirilmesi. Konu önümüzdeki günlerde Meclis gündeminde tartışılacak.Sevindirici tarafı ise ilk kez seçimin olmadığı bir dönemde konunun gündeme gelip tartışılacak olması.Â
button