İnternet bankacılığında hukuki durumlar

Güncelleme Tarihi:

İnternet bankacılığında hukuki durumlar
OluÅŸturulma Tarihi: Åžubat 11, 2005 00:00

Bu sıralar, gazetelerin 3. sayfalarında banka hesapları boÅŸaltılanların hikayelerini okuyoruz. Ä°nternet bankacılığı yapanların kábusu haline gelen sahtekarlara, yaptıkları iÅŸin gereÄŸi ‘hortumcu’ deÄŸil de ‘pipetçi’ demek daha doÄŸru geliyor. Bankalar, en hızlı veya en güvenli Ä°nternet bankacılığının kendilerinde olduÄŸunu iddia ediyorlar. Ancak, güvenlik önlemlerini yeterince alıyorlar mı, gerçekten tartışılır.En sık rastlanan pipetçilik yöntemi, sahte e.postalarla kullanıcıları aldatmaktır. ÖrneÄŸin, gönderici kısmında Xbank yazılı olan bir e.postada hesapların YTL’ye çevrileceÄŸi veya hesap bilgilerinde bir takım güncellemeler yapılacağı iddia edilerek kullanıcıların linke tıklaması isteniyor. Kullanıcı linke tıkladığında, her zaman kullandığı ve aÅŸina olduÄŸu bankasının sitesine giriyor. Aslında bankaya ait olmayan bu sahte sitede, kullanıcılar iÅŸlem yaparak ÅŸifrelerini ve özel bilgilerini pipetçilerin eline teslim edebiliyor.DiÄŸer bir yöntemde ise, pipetçiler küçük casus programları insanların ilgisini çekebilecek içerik bulunduran sitelerde saklayıp kullanıcının bilgisayarına haberi olmadan kurulmasını saÄŸlayabiliyor. Böylelikle casus programcık, kullanıcının Ä°nternet üzerinde kullandığı tüm form bilgilerini ve girdiÄŸi ÅŸifreleri pipetçilere iletiyor. Bundan sonrası pipetçiler için çok kolay, ilgili bankanın sitesine baÄŸlanmak ve gerekli transferleri yapmak. Ancak iÅŸin hukuki boyutu düşünüldüğünde, mahkemelerin karşısına çözümü çok güç sorunlar çıkmaktadır. Kullanıcılar bankayı dava ettikleri zaman, bankanın mı, kullanıcının mı kusurlu olduÄŸu sorunu mahkemeleri uÄŸraÅŸtırıyor. Bankalar, genellikle kendilerini kusurlu saymayıp kendilerine düşen tüm güvenlik önlemlerini aldığını, hesabın boÅŸaltılmasında ancak müşterinin kusurlu olduÄŸunu iddia ediyor. Çünkü müşteriler casus programlardan ve sahte e.postalardan kendini koruyamamıştır. Bu iddiaların doÄŸru olduÄŸunu varsaysak bile, bir çok bankanın yeteri kadar güvenlik önlemi olmadığını söyleyebiliriz. Hangi yöntemle olursa olsun, pipetçiler çok kolay iz bırakmazlar, ancak hesapları boÅŸaltmak ve paraları transfer etmek için baÅŸka bir hesaba ihtiyaç duyarlar. Mutlaka paranın bir yerden çekilmesi gerekir. Ä°ÅŸte bu noktada, bankaların korkunç açıkları ortaya çıkmaktadır. Pipetçiler, sahte isimle ve sahte kimlikle baÅŸka bir banka ve ÅŸubede hesap açıp, boÅŸaltılan hesaplardaki paraları buralardan nakit olarak alabilmektedir. Yeteri kadar kimlik ve referans kontrolü yapmayan bankalar da aslında kusura ortak olmaktadır ve teslim ettikleri nakit para kadar zararı karşılamak durumundadırlar. EÄŸer bankalar, nakit teslim ederken önlem alabilseydi, Ä°nternet hesaplarının boÅŸaltılması pek iÅŸe yaramıyor olacaktı ve pipetçilerin hareket alanı oldukça daralacaktı.Ä°nternet bankası kullanıcıları kendi kiÅŸisel güvenliklerini saÄŸladıktan sonra, bankalarından ekstra güvenlik talep etmelidir. ÖrneÄŸin, bazı bankalarda olduÄŸu gibi hesaptaki para hareketlerinin kısa mesaj ya da e.posta ile anında bildirilmesi. Bu önlem dahi, pipetçilere yeterli zaman bırakmadan paraların bloke edilmesini saÄŸlayabilecektir.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!