İHL’ler laikliğe aykırı hale geldi

Güncelleme Tarihi:

İHL’ler laikliğe aykırı hale geldi
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 29, 2004 01:26

Cumhurbaşkanı Sezer, imam hatiplerin önünü de açan 11 maddelik YÖK Tasarısı'nın 1-5-6-7. maddelerini veto ederek TBMM'ye gönderdi.

Cumhurbaşkanı Sezer, imam hatip liselerinin özendirildiğini vurgulayarak, YÖK Yasası’nı ‘kısmen’ veto etti. Sezer, katsayı eşitlemesinin haksızlık olduğunu, düzenlemenin de Atatürk ilke ve devrimleriyle bağdaşmadığını belirtti. Sezer, YÖK’te Genelkurmay temsilcisinin ise Anayasa’ya aykırı olduğunu kaydetti.

CUMHURBAŞKANI Ahmet Necdet Sezer, YÖK Yasası’nı kısmen veto etti. 22 sayfalık veto gerekçesinde, bunun başlıca nedeni olarak imam hatip liselerinin laikliğe aykırı konuma gelmesi gösterildi. YÖK Yasası’nın, başta laiklik olmak üzere Atatürk ilke ve devrimleriyle bağdaşmadığının altı çizildi.

Sezer, YÖK’ün oluşumuyla ilgili 1., katsayı uygulamasıyla ilgili 5., özel statülü üniversitelere ilişkin 6. ve YÖK’ün tasfiyesini öngören 7. maddelerinin bir kez daha görüşülmesini istedi. Sezer’in veto gerekçeleri özetle şöyle:

HÜKÜMETE MUTLAK YETKİ

YÖK’ün 5 üyesinin nitelikleri belirtilmeden Bakanlar Kurulu’nca seçilerek, Hükümet YÖK’e üye seçme konusunda mutlak bir takdir yetkisiyle donatılmıştır.

GENELKURMAY TEMSİLCİSİ

YÖK’e Genelkurmay Başkanlığı’nca bir üye seçilmesi Anayasa’dan çıkarılmıştır. Bu durumda, Genelkurmay Başkanlığı’nca da bir üye seçilmesi Anayasa’ya aykırılık oluşturmaktadır.

YÖK’ÜN TASFİYESİ

Hukuk güvenliği ilkesi, tüm kamu görevlileri için, Anayasal güvencedir. Bu somut neden olmadan keyfi biçimde işlem yapılmasına engel oluşturmaktadır. Bir anayasal organda, kamu hizmeti sürerken bu hizmeti yürütenlerin görevlerine, hiçbir haklı neden olmadan son verilmesi hukuk devleti ilkesine aykırılık oluşturmaktadır.

EŞİT KATSAYI HAKSIZLIK

Katsayının eşitlenmesi, hiçbir mesleki öğrenimi bulunmayan ve tek çıkış yolu yükseköğretim görmek olan genel ortaöğretim kurumunu bitiren gençler yönünden de haksızlık yaratmaktadır. Mesleki-teknik ortaöğretim kurumlarını bitirenlerin farklı katsayı uygulaması sonucu haksızlığa uğradıkları savı gerçeği yansıtmamaktadır. Ayrıca uygulama, asıl adaletsizliği, imam hatip lisesini bitirenlerle diğer mesleki-teknik liseleri bitirenler arasında yaratmaktadır.

İMAM HATİBE YÖNLENDİRME

YÖK’ün, ortaöğretim başarı puanının hesaplama yöntemini belirleme yetkisi kaldırılarak, bu yetki Milli Eğitim Bakanlığı’na ‘bağlı yetkiye dönüştürülmektedir. Böylece gençlerin imam-hatip liselerine yönlenmelerinin özendirilmesi amaçlanmaktadır. Yasanın gerçek amacı da, imam-hatip lisesini bitirenlerin alanları dışındaki yükseköğretim programlarına girişlerini kolaylaştırmak ve imam-hatip liselerini yeniden çekici duruma getirerek bu okulların öğrenci sayısını daha da artırmaktır. İncelemeler, sonraki düzenleme ve uygulamalarla imam-hatip liselerinin amacından saptırıldığını göstermektedir.

ALTERNATİF LİSE

İmam-hatip liseleri genel liselere alternatif öğretim kurumları durumuna getirilmiş, ikili eğitim-öğretim sistemi yaratılarak eğitim birliğine ve laiklik ilkesine aykırı düşecek uygulamalar yapılmıştır. Öngörülen düzenleme Anayasa’nın Atatürk ilke ve devrimlerini temel alan ruhuyla bağdaşmamaktadır.

BELLİ KİŞİLER HEDEF

Yasa’daki, mevcut üyelerin statüsüne son veren, bir başka deyişle belli kişileri hedef alan düzenleme, yasaların genelliği ilkesiyle de bağdaşmamakta ve bu yönden de hukuk devleti ilkesine aykırılık oluşturmaktadır.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!