Hindistan'dan asbestli gemiye karasularına giriş yasağı

Güncelleme Tarihi:

Hindistandan asbestli gemiye karasularına giriş yasağı
Oluşturulma Tarihi: Şubat 13, 2006 14:03

Hindistan Yüksek Mahkemesi, sökülmek üzere bu ülkeye gönderilen ve asbest (amyant) taşıyıcısı olmakla suçlanan Fransız uçak gemisi Clemenceau'nun uzmanlarca incelenmesine dek Hindistan karasularına girişini yasakladı.

Haberin Devamı

Yüksek Mahkeme, aşırı miktarda insan sağlığına zararlı asbestle kaplı olduğu ileri sürülen geminin hangi malzemelerden yapıldığının belirlenmesi için bir uzman ekip oluşturulmasını ve mahkemenin tekrar toplanacağı cuma gününe kadar bu konuda bir rapor hazırlanmasını istedi. Mahkeme, bu tarihe dek Fransa'nın ilk uçak gemisinin Hindistan karasularına girişine yasak getirdi.

Yüksek Mahkeme yargıçları, cuma günü, Clemenceau uçak gemisinin batıdaki Gucarat eyaletinde bulunan Shree Ram Scrap Vessel şantiyesinde asbestten arındırılması ve sökümünün, Basel Tehlikeli Atıklar Sözleşmesi ve Hindistan çevre yasalarına uygun olup olmadığına karar verecek.

Uluslararası çevre örgütü Greenpeace eylemcileri, Fransız gemisi Hindistan'a ulaşmadan önce uluslararası sularda, Mısır kıyılarından 50 deniz mili uzakta Clemenceau'ya tırmanmış, geminin direğinde, “Asbest taşıyıcısı: Hindistan'dan uzak dur” yazılı pankart açmışlardı.

Haberin Devamı

Greenpeace, önceki akşam kamuoyuna açıkladığı bir araştırmayla da Hintlilerin yüzde 70'inin Fransız uçak gemisi Clemenceau'nun ülkelerine gelişine karşı olduğunu ortaya koyduğunu duyurmuştu.

Fransız yetkililer, gemideki asbest miktarını 46 ton, Greenpeace ise 500 ila bin ton arasında olduğunu söylüyor.
Fransa'da 1997'de silahsızlandırılan uçak gemisinin, yapılan ihaleler sonucu, 2003'te İspanyol ve Türk firmaları tarafından sökülmesi kararlaştırılmıştı. Fransız Savunma Bakanlığı'nın gemi söküm ihalesini, yapılan anlaşmaya rağmen son anda Alman ve Yunan şirketlerine vermesine, İspanyol ve Türk şirketleri tepki göstermişti.

Geminin parçalanması işini İspanyol şirketle birlikte üstlenen Aliağa'daki Gemi Söküm Sanayicileri Derneği, gemideki asbestin temizlenmesi için sipariş verdiği özel fırınlara milyonlarca dolar ödendiğini açıklamıştı.
Fransa Savunma Bakanlığı ise Türkiye'deki çalışma koşullarının ”uluslararası standartlara uymadığı” ve “çevre açısından gerekli tedbirlerin” alınmadığı iddiasıyla ihaleyi Alman ve Yunan şirketine verdiğini kaydetmişti.
Türk ve İspanyol şirketlerinin daha sonra, Fransa Savunma Bakanlığı aleyhine dava açmak için hazırlandıkları bildirilmişti.

FRANSA'NIN İLK UÇAK GEMİSİ

Clemenceau, 2. Dünya Savaşı'nın ardından Fransa'da dizayn ve inşa edilen ilk uçak gemisi. Yapımına 1957'de başlandı, 1961'de Fransız donanmasında hizmete girdi, 1997'de hizmet dışı bırakıldı.  Bugüne kadar Deniz Müzesi'nde sergilenen geminin ağırlığı 22 bin 350 ton, uzunluğu 265 metre, genişliği de 51.2 metre.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!