Gecikmeli SSK istatistikleri

Güncelleme Tarihi:

Gecikmeli SSK istatistikleri
Oluşturulma Tarihi: Kasım 24, 2001 12:20

Sosyal Sigortalar Kurumu'nun 2000'e ait istatistikleri ve faaliyet raporlarını çeşitli bahanelerle 2001'in son aylarına girildiğinde geciktirerek yayınlaması kabul edilemez bir durumdur.

Devletten sonra en büyük bütçeye sahip olan bir kurumun, 2000'e ait istatistiklerini ve faaliyet raporlarını 2001'in sonuna sarkıtması özellikle bu kurumun yöneticilerinin ve kurumun bağlı bulunduğu Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı'nın konuya duyarsızlığından kaynaklanmaktadır.

Bu istatistiklerin ve faaliyet raporlarının ille de bir kitap olarak yayınlanması önemli değildir.

Her ay gerçekleşen sonuçların istatistiklerini sonraki ayın içinde, yine mali tabloları mutlaka üçer aylık dönemler halinde internet sitesinde yayınlanmalıdır ki, uygulamalardan sorumlu kişilerin dışında konuya ilgi duyan kişiler de yararlanıp değerlendirme yapabilsinler.

GEREKÇELİ KARAR YAYINLANDI

Anayasa Mahkemesi'nin 4447 sayılı işsizlik sigortası kanununun 33 maddesinin iptali ve bazı maddelerinin yürürlüğünün durdurulması istemiyle açılan dava 23 Şubat 2001'de sonuçlandırılmıştı.

Bu davada özellikle kademeli emeklilik uygulamalarının Anayasa'ya aykırılığı sebebiyle iptal edilmiş geçiş süresi için ise gerekçeli kararın Resmi Gazete'de yayınlanmasından itibaren altı ay süre verilmişti. Gerekçeli kararın Resmi Gazete'de yayınlanması ile süre başlamış oldu.

Gerekçeli kararda, kademeli geçişin sigortalılık süresi yönünden yapılan değerlendirmelerde adil olmayan geçişler yapıldığı, bir günlük farkla bir alt kademeye indirildiğinde yaşlılık aylığına hak kazanabilmek için iki yıl daha beklemek zorunluluğu bulunduğu, sigortalılık süresi 10 yıldan az olan kadın ile sigortalılık süresi 15 yıldan az erkek sigortalılar kendi aralarında kademelendirilmeyerek bir günlük sigortalılık süresi olan kişiyle aynı yaş gurubuna bağlı tutulmaları da iptal gerekçeleri arasında gösterilmiştir.

Sigortalılık süresi kademelendirilirken ikişer yıllık dilimler öngörülmüş olmasına karşın asgari emeklilik yaşı kademelerinde dilimler bazen iki yıl, bazen de bir yıl farklılık gösterdiği kararda yer almıştır.

Kararda yaşlılıkla ilgili olarak şu şekilde devam edilmiştir. 'Yaşlılık gerçekleşmesi yönünde diğer sosyal risklerden ayrı özelliğe sahiptir. Yasalarda emeklilik yaşının kesin olması nedeniyle, sigortalı yarınını güvenlik içinde planlamaktadır. Sosyal devlet, sosyal adaletin, refahın ve güvenliğinin gerçekleşmesini sağlayan devlettir. Sosyal güvenlik kuruluşları çalışanların geleceğe ilişkin güvenini sağlamak durumundadır. Bu sağlanmadığı taktirde sosyal güvenlik kavramından da bahsedilemez. Bu nedenle sosyal güvenlik sisteminde yapılan değişikliklerin hukuk devletinde olması gereken hukuk güvenliğini zedelemeyecek biçimde adil, makul ve ölçülü olması zorunludur.'

Hükümet altı aylık süreyi beklememelidir. Anayasa Mahkemesi'nin gerekçeli kararını dikkate alınarak sigortalıların Anayasa'ya aykırılığı gerekçeli kararda da açıklanan nedenlerle, kademe sistemiyle ellerinden alınan kazanılmış hakları derhal geri verilmelidir.

Tüm sigortalıların, işi beklemeye bırakmamalarını, konuya duyarlılık gösterip, yeni düzenlemelerin mutlaka takipçisi olmaları gerektiğini bilmelerini isterim.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!