Dolar dibe vurdu, ABD’de tatil bile Euro’ya döndü

Güncelleme Tarihi:

Dolar dibe vurdu, ABD’de tatil bile Euro’ya döndü
Oluşturulma Tarihi: Ekim 12, 2007 00:00

Dünya piyasalarında olduğu gibi Türkiye’de de eriyen dolar, ticarette de hakimiyetini yitiriyor. Başta turizm sektörü olmak üzere dövizle işlem yapan birçok sektör, Euro’ya dönüş yaptı.

Doların anavatanı olan ABD’ye yapılan turlar bile Euro üzerinden düzenlenmeye başladı. Bu durum bazı alanlarda otomatikman fiyat artışlarına yol açtı.

GEREK dünyada, gerekse Türkiye’de değer kaybettikçe yatırımcı gözünde cazibesini yitiren ABD Doları, dövizle çalışan bazı sektörlerin Euro’ya kaymasına neden oldu. Bugüne kadar dolar üzerinden belirlenen pekçok fiyat, artık Euro olarak telaffuz edilmeye başlandı. Havayolu şirketlerinden tur operatörlerine, otellerden mağaza kiralarına kadar birçok alanda, fiyatlar Euro olarak yeniden düzenlendi. Tur şirketlerinin ABD için yaptıkları tatil programlarında bile fiyatları Euro üzerinden belirlemesi, Türkiye’de doların eski hükmünü yitirdiğinin en büyük göstergesi oldu.

1100 DOLARKEN 900 EURO OLDU: Dövizle işlem yapılan bazı yerlerde, dolar yerine aynı değerin Euro’ya döndürülmesi fiyatlarda otomatikman bir artışa yol açarken, bazı firmalar pariteye göre ayarlama yapmayı tercih etti. Örneğin, daha önce 4 gece 5 günlük bir ABD gezisi 1100 dolar seviyesindeyken, bugün bu fiyat ortalama 900 Euro olarak belirlendi. İstanbul’daki bazı otellerin ortalama gecelik fiyatları 60 dolar civarındayken, bugün bu fiyatlar 50 Euro oldu. Sektör temsilcileri, "Girdi maliyetlerimiz çok yüksek oluyordu. Euro’ya geçişte fiyatlarda biraz artış oldu. Ancak Euro daha düşük rakamlarla telaffuz edildiği için psikolojik olarak müşteriler etkilenmedi" dedi.

EURO BİZE DAHA YAKIN GELDİ: Euro’yu tercih ediş nedenlerini anlatırken, turizmde artan maliyetlerden yakınan Jolly Tour Yurtdışı Operasyon Müdürü Tolga Tekin, "Artık dövizle çalışan sektörlerde para birimi değişmeye başladı. Eskiden dolar karşılığında sattığımız turlar bugün girdi maliyetleri yüzünden Euro olarak gerçekleşiyor" dedi. Uçak biletlerini de Euro karşılığında aldıklarına dikkat çeken Tekin, şöyle devam etti: "Dolarda çok fazla düşüş yaşandı. Bu döviz kurları ile girdi maliyetlerini karşılamak bile mümkün olmuyor. Bu yüzden bizde hem müşteriyi düşünerek hem de Euro’nun bize daha yakın olması nedeniyle bu para birimi üzerinden turlarımızı satmaya başladık. Avrupa turları zaten Euro üzerinden gerçekleşiyordu. Şimdi Uzak Doğu, ABD ve Arap ülkelerine yapılan gezilerde Euro olarak fiyatlandırılıyor."

OTEL FİYATLARI ZATEN DÜŞÜK: İstanbul’daki otel fiyatlarının dünya ortalamasının çok altında olduğuna dikkat çeken Ramada Old City İstanbul Otel’in Genel Müdürü Mustafa Bol ise, "İstanbul bugün en önemli metropollerden biri konumunda. Ancak ortalama otel fiyatları 60 dolar. Bu rakam çok düşük. Bugün Avrupa’nın metropol kentlerinde bu fiyata kalmanız mümkün değil. Dolarda kalsaydık biz de kaybedecektik" dedi. Otel yöneticilerinin de dolar-Euro paritesindeki değişimi dikkate alarak fiyatlarını Euro üzerinden yeniden düzenlediklerini belirten Bol, Ramada Old City’nin gecelik fiyatını 125 dolardan, 189 Euro’ya çıkarmalarını ise şöyle açıkladı: "Otele 5 milyon dolarlık yatırım yaparak hem adını değiştirdik hem de daha kaliteli hizmet vermek adına oteli yeniledik. Euro bize her konuda yardımcı oldu."

İhracatçı nasıl etkileniyorsa turizm sektörü de etkileniyor

ETS ve Didimtur yetkilisi Suat Özbek, sektörde doların düşüşünden kaynaklanan Euro’ya dönüşün söz konusu olduğunu söyledi. Artık yurtdışı gezilerinin Euro üzerinden fiyatlandırıldığını vurgulayan Özbek, şöyle konuştu: "İhracatçı nasıl etkileniyorsa turizm sektörü de düşük dövizden etkileniyor. Bugün Rusya, Çin, Çek Cumhuriyeti, Tayland ve Dubai gibi ülkelere tatil amaçlı giden müşteriler Euro üzerinden tatil programlarını satın alabiliyorlar."

Yeni alışveriş merkezleri kirayı Euro’yla istiyor

DOLARIN dünya piyasalarında her geçen gün değer kaybettiğini ifade eden Alkaş Danışmanlık Yönetim Kurulu Başkanı Avi Alkaş, Avrupa Birliği (AB) sürecinde Euro’nun Türkiye’ye daha yakın olduğunu belirterek, alışveriş merkezinlerinde mağazala kiralarının Euro üzerinden belirlenmesine ilişkin şunları söyledi: "Euro daha avantajlı. Dolar ile kiralanan mağazalar kontratları gereği hálá bu para birimi üzerinden kiralarını ödüyorlar. Ancak yeni açılan birçok alışveriş merkezinde kiralık mağazalar Euro üzerinden fiyatlandırılıyor."

TÖSHİD: Güçlü paraya bakarız

ÖZEL havayolu şirketlerinin de artık bilet fiyatlarını Euro üzerinden belirlediğini anlatan TÖSHİD (Türkiye Özel Sektör Havacılık İşletmeleri Derneği) Genel Sekreteri Musa Alioğlu, "Dolar veya Euro hangisi güçlüyse biz onun yanınıdayız. Doların düşmesi maliyetlerimizi yükselttiği için Euro’ya geçerek yüzde 5 ile 10 arasında da zam yapılmış oldu" dedi. Euro’ya geçiş için "Tüketiciler psikolojik olarak fiyatlara yapılan zammı yadırgamadı" diyen Alioğlu şöyle konuştu: "Havacılık sektöründeki maliyetler artmaya başlamıştı. Uçak kiraları bile artık Euro üzerinden yapılıyor."
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!