Diş fırçalamayı unutuyoruz

Güncelleme Tarihi:

Diş fırçalamayı unutuyoruz
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 21, 1999 00:00

Haberin Devamı

Türkiye'de ne kampanyalar, ne reklamlar işe yaradı. Diş fırçalama alışkanlığı edinemeyen Türk insanı dişlerini ancak dişçi koltuğuna oturacak kadar ağrı çektiğinde hatırlıyor. Halkın yüzde 57'sinin ‘‘tembellik ve unutkanlık'' nedeniyle dişlerini fırçalamadığı ortaya çıktı.

2000 yılına girerken, ağız ve diş sağlığı konusunda da sınıfta kaldık. Colgate'in 18 ile 45 yaş grubu arasında yaptırdığı araştırma, Türk insanının yüzde 57'sinin yoğun iş yaşamı nedeniyle dişlerini fırçalamayı unuttuğunu ortaya koydu. Yüzde 29'luk bir grup ise tembellik nedeniyle dişlerini kaybetmeyi göze alıyor. Manchester Üniversitesi Ağız Sağlığı Araştırmaları Bölümü görevlisi Prof. Dr. Robin Morris Davies, bu araştırmayı baz alarak Türkiye ile dünya ülkelerinde ağız sağlığına verilen önemi karşılaştırdığında ilginç sonuçlar elde etti.

Araştırmaya göre Türkiye'de dişlerini düzenli olarak günde iki defa fırçalayanların oranı yüzde 21; düzenli olarak diş doktoruna gidenlerin oranı ise sadece yüzde 10. Nüfusumuzun yüzde 68'i yalnızca acil bir durumla karşılaştıklarında diş doktoruna gidiyor. Ülkemizde her 100 kişiden 95'i ağzında en az bir çürükle yaşıyor.

Eğitim başlıyor

Türkiye'de hemen hemen tüm çocuklarda görülen diş çürümelerinin büyük bir bölümü tedavi edilmiyor. Avrupa ülkelerinde sorun, küçük yaşlarda verilen ağız bakım eğitimi ve şehir sularının fluoridasyonu ile çözümleniyor. Türkiye'de 5-7 yaş arası çocukların yüzde 84'ünün dişlerinde çürük olmasının, aşırı şeker tüketiminden kaynaklanıyor.

Bu konunun öneminin bilincinde olan ve 1990 yılında tamamladıkları araştırmayla da bunu saptayan İstanbul Üniversitesi Toplum Ağız Diş Sağlığı Bilim Dalı öğretim üyeleri, Bilecik İli'nin Osmaneli ve Gölpazarı ilçelerinde ilköğretim okullarında öğrencileri eğitmeye başladılar. Prof. Dr. İnci Oktay, Prof. Dr. Gülçin Saydam ve Prof. Dr. Ferda Doğan'ın yürüttüğü projeye, Sağlık Bakanlığı ve Milli Eğitim Bakanlığı'nın yanı sıra Banat ve Colgate de katkıda bulunuyor. 1996 yılında başlayan proje dört yıl sürecek.

Colgate’in çarpıcı araştırma sonuçları

Her 100 kişiden 61'i ağız bakım ürünlerini ağız kokusundan kurtulmak için kullanıyor.

Her 100 kişiden 57'si dişlerini düzenli olarak fırçalamayı unutuyor. Bu oranın yüzde 50'sini oluşturan grup bunun sebebini yoğun iş yaşamı olarak, yüzde 29'u ise tembellik olarak gösterdi.

Her 100 kişiden 81'i yalnızca dişi çürüdüğü zaman doktora gidiyor.

Kişi başına yıllık diş macunu tüketimimiz sadece 50 gr. gelişmiş ülkelerde bu rakam 300-400 gr. arası.

Her 100 kişiden yalnızca 10'u ayda bir ya da daha sık olarak diş fırçası değiştiriyor. Gelişmiş ülkelerde bu oran yüzde 90'ın üzerinde.

Her 100 kişiden 38'i dış fırçasını seçerken reklamlardan etkileniyor.

Her 100 kişiden 81'i ağız bakımında en önemli ürün olarak diş macununu görüyor. İkinci sırayı yüzde 18 ile diş fırçası alıyor.

Her 100 kişiden 43'ü her altı ayda bir diş doktoruna giderken, 30'u yılda bir kez gidiyor.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!