Denizde ‘silindir yağı katkısı’ krizi çıktı

Güncelleme Tarihi:

Denizde ‘silindir yağı katkısı’ krizi çıktı
OluÅŸturulma Tarihi: Eylül 19, 2005 00:00

Gemilerin motorları için silindir yağı katığı üreten 3 büyük fabrikadan biri yandı, ötekini ise Katrina kasırgası vurdu.Gemi motorlarına silindir yağı katığı üreten 3 büyük kuruluÅŸtan Oronite’nin Singapur’daki fabrikası yandı, Louisiana’daki rafineriyi de Katrina Kasırgası vurdu, dünya ticareti için tehlike çanları çalmaya baÅŸladı. Silindir yağının dev kuruluÅŸları ExxonMobil, Shell, Castrol armatörlere, ‘İhtiyacınızdan fazla silindir yağı talep etmeyin, gemiler durabilir’ uyarısı yaptı.DENÄ°Z taşıtları için silindir yağı katkı maddesi üreten Oronite’nin Lousiana Rafinerisi, Katrina Kasırgası nedeniyle devre dışı kalınca, dünya deniz taşımacılığı tehlikeye girdi. Uzmanlar dünya ticaretinin üçte ikisinin denizler üzerinden gerçekleÅŸtirildiÄŸine dikkat çekerek, önlem alınmaması halinde dünya çapında büyük bir krizin çıkabileceÄŸi uyarısında bulunuyor. Dünyadaki bu krizin sürmesi halinde, dünya denizlerinde ticaret yapan Türk gemilerinin ve Türkiye’deki deniz ulaşımının da olumsuz etkileneceÄŸi belirtiliyor.Silindir yağı üreten ve dağıtan ExxonMobil, Shell, Castrol gibi dev ÅŸirketler deniz sektöründeki büyük müşterilerine mektup göndererek, ‘İhtiyacınızdan fazla silindir yağı talep etmeyin, durum daha da vahim hale gelebilir’ uyarısı yaptı. BÃœYÃœK YANGIN ÇIKTI: Dünya deniz ticaretinin tehdit altında olduÄŸu uyarısını ABD’de yayın yapan ‘Lubworld’ Dergisi yaptı. Derginin AÄŸustos sayısında yer alan haberde; deniz yaÄŸları katkı maddesi üretimi alanında dünyanın en büyük üç kuruluÅŸundan birisi olan Oronite’nin Singapur’da bulunan tesislerinde 2005 yılının Mart ayında büyük bir yangın çıktığı ve tesisin üç hafta süreyle kapalı kaldığı duyuruldu. Haberde, Oronite’nin Singapur Jung Adası’nda bulunan rafinerisinin 2005 yılında artan talebi karşılayamadığı ve Oronite’nin zor durumda kaldığı bildirildi. ZORUNLU SEBEP AÇIKLAMASI:Oronite 11 AÄŸustos Singapur Rafinerisi’nin artan talebi karşılayamadığını belirterek, bir Mucbir Sebep (Zorunlu Durum) açıklaması yaptı. Açıklamada, Hindistan’da yaÅŸanan sel felaketi nedeniyle katkı maddesi üretiminde kullanılan hammadelerin Singapur’a ulaÅŸmadığı ve bu nedenle müşterilerin taleplerinin karşılanamayacağı ilan edildi.SÄ°NGAPUR BÄ°RÄ°MÄ° BAKIMDA: Oronite’nin talebi karşılayamaması ve ‘Mucbir Sebeb’ açıklaması nedeniyle dünya silindir yağı pazarında sıkıntı yaÅŸanırken, bu kez Oronite Singapur Rafinerisi AÄŸustos sonundan itibaren üç hafta zorunlu bakıma gireceÄŸini açıkladı. SON DARBE KATRÄ°NA’DAN: Dünya Deniz Taşımacılığı’nı durdurabilecek son felaket Katrina Kasırgası ile geldi. Kasırga nedeniyle Oronite’nin Louisina’da bulunan ve ABD katkı maddesi ihtiyacının yüzde 25’ini karşılayan Conocco Phillips rafinerisi sel suları altında kaldı. Rafinerinin ne zaman tam kapasite üretime geçeceÄŸi ise açıklanmadı. Conocco Philips’in üretim yapamaz hale geldiÄŸi duyulunca silindir yağı üreticisi ÅŸirketler arka arkaya ‘Zorunlu Sebeb’ açıklaması yapmaya baÅŸladılar. GEMÄ°LER DURABÄ°LÄ°R: Dünya silindir yağı üretiminde oluÅŸan kriz tehlikesi nedeniyle, deniz taşıtlarına silindir yağı satan Shell, ExxonMobil, Castrol gibi dev ÅŸirketler müşterilerine mektup yazarak, ‘İhtiyacınızın üzerinde silindir yağı talep etmeyin’ çaÄŸrısı yaptı. Castrol CEO’su David Gilmour Oronite’nin Zorunlu Sebeb açıklamasının hemen ardından, ‘Durum çok ciddi, sorunlar büyüyebilir uyarısı’ yaptı.Gilmour, sektörümüzün yaÅŸadığı katkı maddesi sıkıntısı gemilerin durmasına sebeb olabilir’ dedi. Deniz taşımacılığı ticaretin bel kemiÄŸiDENÄ°Z taşımacılığı dünya ticareti açısından çok önemli bir yer tutuyor. Dünya ticaretinin büyük bölümü deniz taşımacılığı ile gerçekleÅŸiyor. Özellikle, demir çelik, petrol, akaryakıt, madenler motorlu taşıt, gibi büyük miktarda ticareti yapılan ürünlerin taşınması deniz yoluyla gerçekleÅŸtiriliyor. Yük gemileri ve tankerlerin çalışmaması dünyada üretimin ve ticaretin büyük darbe alması anlamına geliyor. Ayrıca binlerce yolcu gemisi ve deniz taşıtının da deniz yağı krizinden önümüzdeki günlerde etkilenmemesi mümkün görünmüyor. Ä°ÅŸte kapımızdaki büyük tehlikeDev tankerler çalışmadığı için petrol fiyatları daha da yükselebilir, dünya yeni bir petrol krizine sürüklenebilirMadenlerin taşınmasında sorun yaÅŸandığı için baÅŸta demir çelik olmak üzere bir çok sektörde kriz yaÅŸanabilir Türkiye ekonmisi için çok önemli deÄŸeri olan otomotiv ve beyaz eÅŸya ihracatı darbe yiyebilir.Temel tüketim maddeleri sıkıntısı yaÅŸanabilir.Katkı maddesinin de, deniz yağının da fiyatı artıyorDENÄ°Z yağı fiyatları dünyada son bir yıl içinde yüzde 50’ye varan oranlarda artarken, katkı maddelerindeki fiyat artışı yüzde 40 oldu. AÄŸustos ayında yaÅŸanan Katrina kasırgasının ardından ciddi hasar açıklayan Chevron Oronite ABD’deki rafinerisi ihraç edilen katkı maddelerinin de büyük bir kısmını karşılıyordu. 9 Eylül’de de Shell Marine Product firması ‘Alexia 50’ olarak adlandırılan silindir yağı üretiminde kullanılan katkı maddelerinin yetersiz olduÄŸunu açıkladı. Bu geliÅŸmeler deniz yaÄŸ fiyatlarında önümüzdeki günlerde olaÄŸanüstü artışlar yaÅŸanacağının sinyalleri olarak yorumlanıyor.‘İhtiyacınızdan fazlasını istemeyin’ ricasıExxon Mobil Deniz ve Hava Taşıtları YaÄŸları Bölümü BaÅŸkanı P.M Brown ise Katrina Kasırgası sonrası müşterilerine gönderdiÄŸi mektupla ‘İhtiyacınızın üzerinde silindir yağı talep etmeyin’ ricasında bulundu. Brown müşterilerine gönderdiÄŸi mektupta ÅŸu noktalara deÄŸindi: ‘Dünyada petrol ürünlerine olan taleb artıyor, buna karşılık deniz yaÄŸları katkı maddesi üretiminde beklenmedik bir düşüş yaÅŸanıyor. Katrina Kasırgası durumun daha da kötüye gitmesine neden oldu. Exxon sizin taleplerinizi karşılamaya çalışmaktadır. Lütfen çabalarımıza destek olunuz, ihtiyacınızın üzerinde silindir yağı talep etmeyiniz. EÄŸer çeÅŸitli nedenlerle yaÄŸ ihtiyacınızda deÄŸiÅŸiklik olursa lütfen müşteri temsilcimizle iliÅŸkiye geçiniz. Sizin için elimizden geleni yapacağız.’Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!