‘‘Cover’’lar çoğalacak

Güncelleme Tarihi:

‘‘Cover’’lar çoğalacak
Oluşturulma Tarihi: Şubat 08, 1998 00:00

Lale BARÇIN İMERBirkaç kez yazmıştım, dünya müzik piyasasında artık hit'ler değil, cover'lar yarışıyor... Yaklaşık iki üç yıldır, bu böyle. ‘‘Cover’’ı bir kez daha açıklamak gerekirse bu kelime İngilizce'de ‘‘kılıf’’ın karşılığı. Müzikte ‘‘cover’’a ise; eski bir şarkıyı yeni kılıfıyla dinleyiciye sunmak, diyebiliriz. Ama sakın ola ki bu işlemi bizdeki ‘‘nostalji rüzgarıyla’’ karşılaştırmayın, çünkü o bambaşka bir çılgınlık...Evet, dünya müzik listelerinin tepelerinde artık değişik nesillerin sevilen şarkıları hangi türden olurlarsa olsunlar, yeni kılıflarıyla dolaşıyorlar. Bu salgın öylesine yayıldı ki ‘‘Cover Canavarı’’nın dokunmadığı şarkı kalmadı desem, inanın abartmış olmam... Türk müzik piyasasında da zaman zaman ‘‘cover’’ yapılıyordu... Ancak son bir kaç yılda örnekleri çoğaldı ama bu gidiş gösteriyor ki cover ‘‘türlerine’’ önümüzdeki günlerde daha çok rastlayacağız. Bu işi başlatanlardan biri de Haluk Levent... 60'lı yılların şarkılarını özenle seçip albümlerinde kullanmıştı da az ses getirmemişti Levent...‘‘Cover’’ yapmanın en avantajlı yanı ise şarkı türlerinin önemli olmaması. Yani arabesk bir parçayı alıp rock yapabilirsiniz. Üstelik ‘‘kaliteli arabesk’’ parçalar bence en azından Türk Halk Müziği kadar pop ya da rock cover'ı için uygun... Hatırlarsınız; Ebru Gündeş, Ajda Pekkan'ın söylediği Tanrı Misafiri'ni alıp fantezi olarak adlandırılan türde söylemiş ve çok da başarılı olmuştu. Haluk Levent'in izinden daha sonra ‘‘Ünlü’’ isimli topluluk gitmişti. Erkin Koray'ın ‘‘Estarabim’’ isimli şarkısını cover'layan topluluk, bu parçayla Avrupa radyolarının büyük ilgisini çekmişti. Evet, evet... bu cover salgını iyice yayılacak, buna yürekten inanıyorum ve, özellikle halk müziğinden birçok örnekle karşılaşacağız, çıkacak pek çok rock ya da pop albümde de cover bombardımanına tutulacağız, diyorum... Örneğin Sertab Erener, konserlerinde söylediği ‘‘Hey Onbeşli Onbeşli’’yi albümünde kullanmazsa hata eder bence. Beğendiğim cover'ların başında Kubat'ın ikinci albümünün sadece CD'sinde yer alan ‘‘Gamzedeyim Deva Bulmam’’ ve Sezen Aksu imzalı ‘‘Yas’’ geliyor. Ya Tarkan'ın vokalisti olarak adını duyuran Ebru Aydın'ın bir zamanlar Seyyal Taner'in söylediği ‘‘Son Verdim’’ isimli şarkısının cover'ına ne demeli?.. Sonra, Hazal'ın ikinci doğuşunu sağlayan ‘‘Osman Abim Evde Mi’’ ye?... İkisi de dillere düşme de mi? Bira da yabancı şarkıların cover'ından söz edelim, derseniz Nilüfer'in, Loreena Mckennit imzalı ‘‘Çok Uzaklarda’’sını örnek gösteririm... Ve de elbette ‘‘Day By Day’’i mükemel cover'layıp ‘‘Nerdesin’’ ile adını duyuran Ayşen'i... Bunlar bir yana, bence cover'da istikbal Türk Halk Müziği ile arabeskin kalitelisinde... Örnek isterseniz işte Orhan Gencebay besteleri... Hemen hepsi çok iyi birer rock parçası olabilir. Tabii işinin ehli birinin elinde. Bu saptamamda iddialıyım ve haklı çıkacağıma eminim... Çünkü bizde malzeme, hiç bir ülkede olmadığı kadar bol...Karakan’ın ‘sesine’’ bakNe zamandır Karakan'ın albümünden söz etmek istiyordum, şimdi kısmet oldu. Karakan'ın kendi adını taşıyan ve grubun Türkiye'de çıkan ilk albümü beğendiklerimden... Hip Hip tarzının en önemli örneklerinde biri olan bu albüm için dünyadaki örneklerine fark atıyor, diyebilirim. Bu tarzın merkezi Almanya'nın ‘‘baba topluluklarından’’olan Karakan, bu çalışmasıyla asıl gücünü ortaya koymuş. İki yıl önce Cartel grubunun bir parçası olarak karşımıza çıkan Karakan, o dönemde kapıldığı ‘‘şöhret dalgası’’ndan kendisini arındırmış ve çok başarılı bir çalışma gerçekleştirmiş. Hip hop'un temelini oluşturan ‘‘sampling’’ çalışmasının (bu konuyu haftaya açacağım) iyi bir örneğini sunan Karakan, albümde ‘‘Hepsi Benim’’, ‘‘Evdeki Ses’’, ‘‘Defol Dazlak’’ ve benim en favorim olan ‘‘Yağmur’’ ile (Bu bir Orhan Gencebay bestesi ve Erkin Koray'ın da seslendirdiği sıkı bir şarkı) arşivinizde bulunmalı...
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!