Bu korkuyla nasıl uçacağız

Güncelleme Tarihi:

Bu korkuyla nasıl uçacağız
Oluşturulma Tarihi: Eylül 30, 2001 00:00

Pentagon'un güvenli olduğunu sanıyorduk. Bir gün tepesine uçak iniverdi. Üstelik bu bir kaza değildi. Binanın kalkanları, saldırıya karşı özel geliştirilmiş füzeleri olduğunu düşünüyorduk. Bildiklerimiz, hayallerimize giren, filmlerden aklımıza takılan teknolojik kalkanların hiçbirisi yoktu. Dünyanın en güvenli binası elini kaldıracak zaman bulamadı.İçerideki süper adamların bir kısmı olanların ne olduğunu bile anlayamadan öldüler.Peki, böyle bir binada bile sağlanamayan güvenlik uçak kabininde nasıl sağlanacak ?Dünya Ticaret Merkezi güvenli bir binaydı. Ama iki kulesine birer yolcu uçağı saplandı. Üstelik bunlar bir kaza değildi. Planlanmış, acımasız ve bir o kadar insafsız terör saldırısıydı. Bu binalar New York'un göbeğinde, Amerika'nın güçlü ticaretinin ve her türlü cesaretinin simgesiydi.Peki, böyle bir binada bile sağlanamayan güvenlik uçak kabininde nasıl sağlanacak ?Havacılık sektörü bu çok pahalı sorunun cevabını uzun süre arayacak...Alınacak daha binlerce tedbir ve silahların gölgesinde, uçuş korkumuz üstüne çullanan terörle uçmaya çalışacağız. Buna ne kadar dayanabileceğiz...GÜVENLİK ÖNLEMLERİUçak kaçırma olaylarında alıştığımız sonuçlar vardı. Genellikle teröristler kaçırdıkları uçağı yakıt ikmali için bir yere indirir, pazarlık yaparlardı. Bu pazarlık bir süre sonra biter ya da bir operasyonla olay noktalanırdı. Özel timlerin operasyonlarında yolcu ölümleri bildiğimiz olaylardandı. Ama hava korsanlarının bu tür eylemlerinin sıklığı havayolu yolculuğu için çok ürkütücü değildi.Kaçırılan bir uçakla gidip koca bir binaya bile bile çarpmak ve herkesi ölüme götürmek ne demek? Aradan günler geçti ama hala bu çılgınlığın yapılmış olmasına inanmakta güçlük çekiyorum.Böyle bir vahşet anlayışına ya da planına kim nereye kadar engel olabilir? Bu sorunun cevabı çok zor. Uçak yolculuğunda bilinen talihsizlikler dışında gelişen olaylardan sonra korkmadan nasıl uçacağız?Havayolu şirketleri bir dizi tedbir almaya başladılar. Uçak imalatçıları bazı önlemleri standart donanım paketi içine sokmaya hazırlanıyorlar. OTOBÜS, TREN VE GEMİBir otobüsle nereye kadar gidebiliriz? Bir tren bizi kaç kıta aşırabilir? Güzel bir gemi yolculuğuna bir kaç hafta nasıl dayanabiliriz? Hangi işe yetişebiliriz? Hangi sevgiler, dostuklar paylaşılacak çaresizlikler birbirine ne kadar zamanda kavuşabilir?Uçmaya mecburuz. Hele uzak ülkelere uçmadan gitmek neredeyse imkansız. İçimizde bir korku, çevremizi saran endişe tedbirlerinin arasında uçmaya mecburuz.Peki, nereye kadar bu korku ile uçacağız? O eski günlerdeki gibi keyifli uçuşlar, havayolu yolculuğunun huzurunu bir daha bulamayacak mıyız?Oysa ne de güzel hayallerimiz vardı. Daha büyük ve hızlı uçaklar yapılacaktı. İstanbul'dan Amerika ya da Japonya yolculuğu yüksek rekabet ve maliyetlerin düşürülmesi ile belki 200 Dolar'a inecekti. Gökyüzünde bizi eğlendirecek yepyeni teknolojik imkanlar sırada bekliyordu. Havayolu şirketleri yeniden karlı bir döneme hazırlanıyorlardı. Yeni uçaklar alıyorlar, personel sayılarını arttırıyorlar, ikramlarını zenginleştiriyorlar, uçaktan işinizi idare edebilecek imkanları arttırıyorlardı. Gökyüzünde süper şenlik başlıyordu.Ama son yüzyılın en büyük felaketlerinden birini yaşadık. Uçakla yolculukta keyfimiz kaçtı. Korku, endişe, panik, uçaklara yolculardan önce biner oldu. İflasın eşiğine gelen havayolu şirketlerini çıkabilecek savaşlarla maliyetlerin artması vuracak. Bir çok işletme birbiri ardına batacak. İmalatçılar gerileme dönemine girecek.Biz insanlar böyle mükemmel yolculuğu haketmiştik aslında. Ama haketmeyenler yüzünden çok ağır bir fatura ödeyeceğiz. Ama böyle korkarak ne kadar daha uçabiliriz? Alınacak tedbirler ne kadar caydırıcı olabilecek? Ne kadar bizim güvenliğimizi sağlayacak? Aslında çözüm gökte değil yerde.Terörün kökü kazınmadan, çifte standartı değişmeden yukarıda bize rahat yok anlaşılan...NELER YAPILACAKKokpit kapıları kurşun geçirmez, pilotlar istemediğinde hiç bir şekilde açılmaz olarak yapılacak. Uçaklara iyi eğitilmiş güvenlik görevlileri binecek. Ve bu görevlilerin özel tasarımlı silahları olacak. Atılan kurşun etkili ama uçak kabinini delmeyecek. Böylece kabinin patlaması ihtimali-tehlikesi olmayacak.Kabin görevlileri teröristlere karşı iyi bir eğitim alacaklar. Yanlarında, ikram troleylerinde bayıltıcı gaz püskürten silahlar bulunacak.İkram malzemelerinin tümü plastikten yapılacak. Plastik bıçakların uçları küt imal edilecek. Cam içki şişeleri yerini pet şişelere bırakacak. Uçağın havalandırma sistemine bayıltıcı gaz verilebilecek. Pilot istediğinde bir düğmeye basacak ve herkes bayılacak. Kokpit ekibi taktığı özel maske ile korunarak inişini yapabilecek.Uçaklar yerden kontrol edilebilecek. Havalimanlarına ve radar merkezlerine yerleştirilecek sistemlerle kontrol dışına çıkan uçak teknik arızası yoksa yerden müdahale ile istenilen yere indirilebilecek.Havalimanlarındaki bilgisayar sistemleri dünyanın her yerinde birbirine bağlı olacak. Kuşkulu herkesle ilgili bilgiye bir kaç saniyede ulaşılabilecek. Polis uygun görülmeyen yolcunun uçuşunu hemen iptal edebilecek. Uçak bileti alanlar belkide polisten temiz kağıdı getirmek zorunda kalacak.Valet Parking İç Hatlar’daİstanbul Atatürk Havalimanı'nda Dış Hatlar'dan sonra İç Hatlar Terminali'nde de 'Valet Parking' hizmeti başladı. Ücretsiz olarak yararlanabileceğiniz bu hizmette havalimanı terminaline geldiğinizde aracınızı Vale Araç ve Park Hizmetleri (VAP) görevlisine teslim ediyorsunuz. Görevli size makbuz keserek aracınızı teslim alıyor. Uçuştan döndüğünüzde aynı görevli aracınızı getirerek size teslim ediyor. Bu hizmet için havalimanı standart park ücreti dışında bir ücret ödemiyorsunuz. Yurtdışında bir çok havalimanı ve otelde verilen hizmet Türkiye'de ilk defa VAP tarafından Garanti Bankası işbirliği ile Atatürk Havalimanı'nda başladı. VAP'ın 25 kişilik kadrosu, 24 saat terminalin önündeki özel yerinde bekliyor. Zaman kaybını en aza indiren hizmetten yararlanarak otoparkta yer aramak veya bavullarınızı park alanına taşımak gibi dertlerden kurtuluyorsunuz. Araç teslim alınırken kilometresi ve herhangi bir hasarı olup olmadığı gibi bilgiler içeren bir form dolduruluyor. Bu formun bir kopyası yolcuya veriliyor. Yolcu uçuştan geldiğinde terminaldeki VAP ofisine park ücretini ödüyor. Kapıya getirilen araç sahibine teslim ediliyor. Aracın havalimanında kaldığı süre içinde istenirse yıkama, bakım gibi hizmetler de alınabiliyor.Fiyatlar iniyorAmerika'daki terör olaylarından sonra zorlu günler yaşayan havayolları bilet fiyatlarını indirmeye başladı. Bir aylık plan yapan şirketlerin kampanyaları 31 Ekim'de sona eriyor. Ancak bu fiyatlar sadece uçakta belirli sayıdaki koltuk için geçerli. Yani tüm koltuklar tek bir fiyattan satılmıyor. Ucuz biletlerden önce davranan yolcu yararlanıyor. Fiyatlara alan vergilerini de eklemek gerekiyor.Amerika pazarındaki eski canlılığı yakalamak isteyen şirketler fiyatlarını normalin altına çektiler. Başta Türk Hava Yolları olmak üzere British Airways (BA), Delta, Lufthansa, Swissair/Sabena, KLM, Alitalia ve Air France neredeyse aynı fiyatlarla uçar hale geldiler. Amerika hattında New York, Chicago, Washington DC, Boston ve Atlanta 399, Los Angeles, San Francisco, San Diego, Philadelphia 499, Orlando, Houston, Denver, Seattle ise 599 Dolar'dan başlıyor.TÜRK HAVA YOLLARITHY, Atina’ya 229, Almanya ve Kopenhag'a 277, Zürih, Cenevre, Brüksel, Varşova, Londra, Manchester, Paris, Strasburg, Lyon, Nice, Viyana, Milano, Roma, Madrit, Barselona’ya 299 Dolar'dan başlayan fiyatlarla uçuyor. İstanbul ve Ankara dışından uçacaksanız fiyata 100 Dolar daha eklemeniz gerekiyor. BRITISH AIRWAYSBA 30 Kasım'a kadar geçerli İstanbul çıkışlı Londra ve Manchester'a 299, Toronto, Montreal ve Vancouver'a 399 Dolar'dan başlayan fiyatlarla uçuyor. Güney Afrika ve Kenya 599, Karayip Adaları, Meksika, Jamaika ise 499 Dolar'dan başlıyor.DELTATerör olaylarından sonra uçuşlarına bir süre ara veren Delta, özel bir promosyon kampanyası düzenliyor. Delta'dan alınacak biletlerin 31 Ekim'e kadar ilk ayağının uçulması gerekiyor. En son dönüş tarihi ise 30 Kasım.LUFTHANSA Lufthansa Frankfurt aktarmalı tüm Avrupa uçuşlarını 277 Dolar'a indirdi. Fiyatlar Cuma dahil hafta sonu 299 Dolar.SWISSAIR/SABENASwissair ve Sabena’da 31 Ekim'e kadar tüm Avrupa uçuşları hafta içi 279, hafta sonu 299 Dolar.ALITALIAİtalyan Havayolları Alitalia, 1-4 Ekim tarihleri arasında biletleme yapılması koşuluyla Milano ve Roma'ya 139 Dolar'dan başlayan fiyat seçenekleri sunuyor. Diğer Avrupa kentleri ise 169 Dolar'dan başlıyor. Uçuşların 8 Ekim-30 Kasım arasında yapılması gerekiyor.KLMKLM 30 Kasım'a kadar tüm Avrupa hattında hafta içi 279, hafta sonu ise 299 Dolar'a uçuyor.MAERSKİstanbul-Kopenhag arasında sefer yapan şirket Ekim ayı sonuna kadar 277 Dolarlık bilet fiyatı uyguluyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!