Bu film sinemaya gözü kara bir patron kazandırdı

Güncelleme Tarihi:

Bu film sinemaya gözü kara bir patron kazandırdı
OluÅŸturulma Tarihi: Mart 29, 2003 00:00

Ä°ki yıl önce bir akÅŸam yemeÄŸinde film yönetmeni Yusuf Kurçenli, reklamcı arkadaşı Nesteren DavutoÄŸlu'na fikir danışmak için yeni projesi GönderilmemiÅŸ Mektuplar'ı anlattı. O konuÅŸma sekiz ay boyunca sürdü, DavutoÄŸlu bu sürede yavaÅŸ yavaÅŸ kendini projenin tam ortasında buldu.Filmin yönetmeni ve baÅŸrol oyuncuları belliydi. Ama parayı bulacak olan asıl patron henüz ortada yoktu. Kadir Ä°nanır'ın ‘‘Senaryonun her sayfasında gözyaşım var. Hemen baÅŸlayalım. N'olur’’ dediÄŸi film için DavutoÄŸlu kendisini ortaya koydu ve yönetmenin bütün itirazlarına raÄŸmen kendi deyimiyle filmin içine sızdı.Türkan Åžoray'la önceden tanışıyorlardı ama Nesteren DavutoÄŸlu'nun Kadir Ä°nanır konusunda endiÅŸeleri vardı. Onu rahatlatan yine Türkan Åžoray oldu. ‘‘Kadir'in içinde bir çocuk vardır, sen bakma sert göründüğüne’’ demiÅŸti. Nesteren Hanım yine de tereddütlüydü: ‘‘İnÅŸallah Kadir'le uyumlu çalışırız.’’ Film için gereken paranın bir kısmı Eurimages'dan saÄŸlandı. Çekim için Amasra seçildi. Amasra Kadir Ä°nanır'ın fikriydi. DavutoÄŸlu'na göre Amasra, 20 yıl sonra yeniden karşılaÅŸan ve aslında birbirini unutmamış iki aşığın açmazları için biçilmiÅŸ dekor: ‘‘Yalıyar, uçurum, Bizans kalesi, Ceneviz köprüsü, büyük dalgalı hırçın deniz, tarih, coÄŸrafya. Film boyunca Amasra da kendi rolünü oynadı.’’LANET OLSUN BE SÄ°ZEYönetmen Yusuf Kurçenli bunun bir kış filmi olmasında ısrarlı. Aralık ayında sabah soÄŸuÄŸunda oyuncular konuÅŸurken ağızlarından buhar çıkmasın diye buzlu su içiyor. Yemeklerde çikolata, katı yumurta, helva ve pekmez... Öğleyin Öğretmenevi'ndeki sıcak yarım saatin ardından koÅŸa koÅŸa sete dönülüyor. Kadir Ä°nanır'ın forsu çok büyük. Bir yerden bir yere büyük bir kalabalık eÅŸliÄŸinde gidiliyor. Sette statü, apolet yok. Patronun bile hükmü geçmiyor. Çekim sırasında konuÅŸan, kadraja giren herkes azarlanıyor. Kadir Ä°nanır hep zamanında hatta zamanından önce hazır. Türkan Åžoray ise öyle makul ve uyumlu ki. ‘‘Şunu yapmam’’ dediÄŸi ÅŸeyler oluyor ama bunlar da mantıksız deÄŸil. Herkes filme bir ÅŸey katıyor. Herkesten yaratıcılık fışkırıyor. Bunun sırrı yönetmen Kurçenli'de. Hem otoriter, hem olgun. Bir tek mezarlık sahnesinde yönetmen hırçınlığı yapıyor. Mezara konan çiçekleri küçük bulduÄŸunda ‘‘Bunlar ne! Lanet olsun be size! Niye kontrol etmiyorsunuz!’’ diye avaz avaz bağırıyor. Nesteren DavutoÄŸlu bu ilk film deneyiminin notlarını GönderilmemiÅŸ Mektuplar/ Görmedikleriniz baÅŸlığında bir araya getirdi. Bu notlar kare kare filmin çekim serüvenini anlatıyor: Kadir'in sesiyle bir düşten uyandım sanki: ‘‘Her balık bir film karesi olsa, bu üşümez balıkçılar bir film bitirmiÅŸler midir bu gece?’’Hálá hesaplıyorum, gerçekten bitirmiÅŸler midir acaba?Ve de güzel bir film olmuÅŸ mudur?Siz ne diyorsunuz?SAKALLI ARTÄ°Z OLMAK Ä°STÄ°YOREkip kasabalıların çok büyük ilgisiyle karşılaÅŸtı. Ancak çekim ekibinin en sadık izleyicisi Sakallı'ydı. Çenesinde bir tutam sakalı olan bu köpek nereye gitseler peÅŸlerinden gitti. Sakallı kadraja girmek için ne yapıp edip, üçüncü katta yapılan çekimlerde bile oradaydı. Ama en ÅŸaşırtanı müzikhol çekimleri sırasında artık oraya da nasıl girdiyse onu ud kutusunda uyurken bulmak oldu.SULTAN EN BAÅžINDAN BERÄ° SABIRSIZDI‘YüreÄŸimizi koyduÄŸumuz bu filmle seyircimize doya doya sevgiyi, aÅŸkı yaÅŸatacağız. Özledikleri tatları bulacaklar. Seyircimizle buluÅŸacağımız, kucaklaÅŸacağımız günleri sabırsızlıkla bekliyorum.’TÃœRKAN BÄ°R MELEKTÄ°RYapımcı Nesteren DavutoÄŸlu'nun Türkan Åžoray'la tanışıklığı yirmi yıl önce birlikte çalıştıkları SOS Çocuk Köyleri projesine dayanıyor. Yapımcısı ‘‘Türkan bir melektir’’ diyor sanatçı için. Filmin hazırlık çalışmalarında saatlerce Gülfem'i (filmdeki karakter) tartıştılar Åžoray'ın evinde. Kestaneli pasta ve viski hiç eksik olmadan.KENDÄ°LERÄ°NÄ° MÄ° OYNADILAR?GönderilmemiÅŸ Mektuplar birbirine aşık iki insanın 20 yıl sonra yeniden karşılaÅŸmalarını konu alıyor. Seyircinin hep birbirine yakıştırdığı Kadir Ä°nanır'la Türkan Åžoray da bu filmle, beyaz perdede 20 yılı aÅŸkın bir süre sonra yeniden buluÅŸuyor. Yapımcı Nesteren DavutoÄŸlu çekimler süresince ikisinin arasında tarif edilmemiÅŸ bir 'birbirini tamamlama' halini seyrettiÄŸini söylüyor: Film boyunca birbirlerini o kadar kolladılar ki senaryoyla gerçek hayat arasında böyle bir paralellik kurmamak mümkün deÄŸil. Zaten Kadir Ä°nanır kendisini sıkıştıran bir gazeteciye 'aramızdaki aÅŸktan da öte bir ÅŸey' diye yanıt verdi.KADÄ°R Ä°NANIR AÄžADIRDavutoÄŸlu, Kadir Ä°nanır'ı medyadan tanımakla yakından tanımanın çok farklı olduÄŸunu söylüyor: ‘‘Göden!’’ Bu onun sevince baÅŸka, kızınca baÅŸka tonla söylediÄŸi özel bir söz. Kadir Ä°nanır sorunu olana destek olur, aÄŸadır, efendidir. Ä°ÅŸini çok ciddiye alır. GeliÅŸi uzaktan hissedilir, ekibe takılır, dozunda ÅŸakalaşır.HER AKÅžAM RAKI, BALIK VE MEZEKadir Ä°nanır'ın her akÅŸam balık-rakı-meze masası oldu Martı'da. Kadir Abisi, HoÅŸafçı'nın diÅŸlerini yaptıracak kadar bir fon yarattı her gece gittiÄŸi bu dükkanda. 2002 yılbaşı akÅŸamı, çekimler baÅŸlayalı bir hafta olmuÅŸ, ekip yeni yıl kutlamasında. Birileri havai fiÅŸek attı. Nesteren DavutoÄŸlu denizin üstünde ateÅŸ izlerinin dağılmasını seyretmeye dışarı çıktı. Belediye BaÅŸkanı Ali ve karısı AyÅŸegül de oradalar. Zaten onlar da ekipten.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!